سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: در یادداشت طاهره ایبد نویسنده، که در اختیار هنرآنلاین قرار گرفته است، می‌خوانیم: "درگذشت سوسن طاقدیس شوک بزرگی برای اهالی ادبیات کودک و دوستداران آثار این نویسنده‌ بود و همه را در بهت و ناباوری و اندوه فرو برد.

در این شرایط ما شاهد واکنش‌هایی در فضاهای مجازی بودیم؛ افراد و گروه‌های مختلف دست به حرکت‌ها و فعالیت‌هایی برای سوسن طاقدیس زدند. در میان ایده‌های اجرا شده، یک کنش بیشتر به چشم می‌آید که جای درنگ و تلنگر دارد و آن تبدیل داستان‌های سوسن طاقدیس به فایل‌های قصه‌گویی و نشرشان در فضاهای مجازی است.

به راحتی می‌توان نمونه‌هایی از این کارها را در صفحه‌های مختلف تلگرامی، اینستاگرامی و... دید. در میان این قصه‌گوها هم شخصیت‌های شناخته شده‌ وجود دارد و هم افراد ناشناس. تردیدی نیست که بسیاری از این افراد به دلیل علاقه‌ای که به سوسن طاقدیس و آثارش دارند و برای ادای احترام به او و معرفی بیشتر آثارش، چند اثر او را قصه‌گویی کرده‌اند و در فضاهای مختلف نشر داده‌اند و احتمالا هستند کسانی هم که خواسته‌اند به مدد نام و آثار این نویسنده‌ خلاق و شناخته شده، خودشان را بیشتر مطرح کنند و هواداران بیشتری جذب.

اگر چه تا حدی طبیعی است که در موقعیت از دست دادن کسی، احساس و عاطفه‌ انسان درگیر ‌شود و فردی که دچار غم و اندوه سنگین  شده، دست به رفتارهای هیجانی بزند؛ اما باید مراقب بود که این‌گونه رفتارها سبب پایمال شدن حقوق دیگری نشود. نقطه‌ هدف این یادداشت نادیده گرفتن حق و حقوق صنفی سوسن طاقدیس و خانواده‌ او در این ماجراست.

تبدیل شدن آثار سوسن طاقدیس به فایل‌های قصه‌گویی دو اشکال ایجاد می‌کند:

1) نادیده گرفتن حق و حقوق مادی نویسنده و خانواده‌ او (طبق قانون حقوق مولفین و مصنفین و هنرمندان، حق مالکیت هر اثر تا 30 سال پس از فوت پدیدآورنده متعلق به وارث اوست).

 2) ایجاد هرج و مرج در فضای نشر آثار ادبی و بهره‌برداری بی‌مجوز از آثار دیگران.

مسلما انتشار فایل‌های شنیداری آثار ادبی از تعداد خریداران این آثار کم می‌کند و به قشر نویسنده و ناشر لطمه می‌زند و متاسفانه به نظر نمی‌رسد که نظارت دقیقی بر نشر این گونه آثار باشد.

کتاب "قدم یازدهم" سوسن طاقدیس که یکی از بهترین داستان‌ها در حوزه‌ ادبیات کودک است و چند کار دیگرش، در همین چند روز با صدا‌های مختلف قصه‌گویی و ضبط و نشر شده. در حالی که این داستان‌ها متعلق به خانواده‌ نویسنده و ناشر است (بسته به قرارداد بین نویسنده و ناشر) و هرگونه برداشت از آن‌ها باید با اجازه‌ آن‌ها انجام شود".

یادآوری می‌شود زنده‌یاد سوسن طاقدیس نویسنده پیشکسوت کودک و نوجوان، جمعه 5 اردیبهشت‌ماه در سن 61 سالگی بر اثر عارضه قلبی از دنیا رفت.

"قدم یازدهم"، "زرافه من آبی است"، "پشت آن دیوار آبی"، "هزار سال نگاه"، "تو هم آن سرخی را می‌بینی"، "یک راه دور و دراز"، "ماه خالش را از کجا آورده بود"، "یک چاله این‌جا، یک چاله آن‌جا"، "نمکى‌ و دیو"، "قایم موشک و قایم مارمولک"،‌ "ته ته ته چاه"، "فیل برقى"، "شما یک دماغ زرد ندیدید؟"، "با یک گل بهار نمى‌شود" و "خدا پاسخ داد" عناوین برخی آثار اوست.

طاقدیس در سال 1386 موفق شد برای کتاب "قدم یازدهم" جایزه کتاب سال را دریافت کند. لوح تقدیر دانشگاه الزهرا برای مجموعه فعالیت هنری، لوح سپاس از مرکز امور مشارکت زنان ریاست جمهوری سال 1379، جایزه پروین اعتصامی برای کتاب "شما یک دماغ زرد ندیدید؟" در سال 1384 از دیگر جوایز اوست.