سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: علیرضا رئیس‌دانایی مدیر انتشارات نگاه، با این توضیح که مردم کشورمان در همه زمینه‌ها هنوز به خرید آنلاین عادت نکردند و فروش بسیار گسترده نیست به هنرآنلاین گفت: از طریق سایت انتشارات، فروش آنلاین کتاب‌ داریم. در ایام عید هم این موضوع در جریان بود و نسبتا خرید خوب است. البته برخی ناشران از این روند رضایت هم داشتند و گویی مخاطب کم‌کم دارد به خرید آنلاین رو می‌آورد.

او با بیان این‌که به قول معروف کتاب‌خوانی باید عادت روزمره مردم باشد تا خواسته آن‌ها شود، افزود: کتاب جزو کالاهای فرهنگی است و خیلی در سبد خانواده‌ها جایی ندارد.

رئیس‌دانایی با این توضیح که همه ناشران در تدارک چاپ کتاب برای نمایشگاه بودند، ولی شرایط به دلیل شیوع ویروس کرونا تغییر کرد، اظهار داشت: به مناسبت این رویداد ناشران فروش بسیار خوبی دارند و یک سوم فروش در نمایشگاه رقم می‌خورد. پیش‌بینی شده بود نمایشگاه امسال به دلیل فرا رسیدن ماه رمضان 25 فروردین تا 5 اردیبهشت‌ماه برگزار شود و البته اگر بگویم بازار کتاب، طبیعی‌تر است چون نمایشگاه معنایی دیگر می‌دهد.

این ناشر اضافه‌کرد: پارسال 80 عنوان کتاب جدید برای نمایشگاه داشتیم، امسال هم چنین تعدادی آماده چاپ بود که البته بخش زیادی از آن نشر یافت. این را هم اضافه کنم در انتشارات نگاه روزی یک یا دو کتاب منتشر می‌شود و روال روتین به همین منوال پیش می‌رود اما ذوق و شوق برای نمایشگاه بیشتر است. در حال حاضر نیز این روند را ادامه می‌دهیم ولی شمارگان کتاب پایین‌تر آمده است.

او با بیان این‌که چاپ کتاب هزینه‌های متعددی از خرید کاغذ، صحافی و غیره دارد، تصریح کرد: برای این روزها چک‌های زیادی پرداختیم تا کتاب‌ها به نمایشگاه برسند. ولی به شیوع کرونا برخوردیم. از بانک وام گرفتم تا بخشی از بدهی‌ها را پردخت کنم. روشن است برگزار نشدن نمایشگاه و اتفاقات پیش آمده همه ناشران را بسیار عقب می‌اندازد.  

رئیس‌دانایی که در بررسی تسویه کاغذ ناشران در اتحادیه نیز فعالیت دارد، ادامه داد: در جریان هستم برخی ناشران 20 تا 30 جلد کتاب جدید منتشر کردند. ولی بازار نشر شرایط مناسبی ندارد و انبارها دارد از کتاب پر می‌شود. به نظرم بهترین راه‌حل این است دولت بیایید از همه ناشران به فراخور کتابی که هر ساله منتشر می‌کنند برای کتابخانه‌ها، کتاب بخرد تا جبرانی باشد بر این هزینه‌ها. در غیر این صورت در کوتاه مدت خیلی خبرهای خوبی از ناشران نخواهیم شنید و اوضاع بدتر می‌شود.

به گفته او، اینستاگرام انتشارات نگاه نیز فعال است و کتاب‌های جدید به روز معرفی می‌شوند.