به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این اجلاس شرکت کرد و اقدامات فرهنگی و هنری ایران برای مقابله با بیماری کرونا را تشریح کرد.

وی با اشاره به اهم چالش‌های فرهنگی ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا و همچنین نحوه عملکرد مردم و دولت ایران با این وضعیت افزود: امسال مراسم نوروز که آداب و رسوم چند هزار ساله دارد، برگزار نشد و روابط خانوادگی و اجتماعی تحت تاثیر قرار گرفت. بنابراین برای کم کردن آثار منفی این مسئله، ارتباطات و دیدارهای صوتی و تصویری افزایش یافت.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از نظر حضور مردم یکی از نمایشگاه‌های پررونق دنیا به شمار می‌آید هم به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد. اما تأمین هزینه ارسال پستی کتاب، ارائه تخفیف‌های تا 80 درصد برای کتب دیجیتال و اجرای طرح هر کتابدار یک کتابخانه برای راهنمایی دستیابی به کتاب از طریق مجازی، برخی از طرح‌های جبرانی در این زمینه بود که در ایران اجرا شد.

بهمنی گفت: معمولا در ایران در تعطیلات سال نو، سینماها، کنسرت‌ها، تئاترها و فروشگاه‌های کتاب رونق زیادی دارند که امسال تعطیل شدند. این وضعیت سبب خسارت‌های زیادی شد که دولت در تلاش است تا بخشی از آن را پرداخت کند اما تحریم اقتصادی ایران توسط دولت آمریکا که مغایر با مقررات سازمان ملل است، این‌گونه کمک‌ها را بسیار دشوار کرده است. به همین دلیل صدها هنرمند ایرانی برای کمپین اعتراض به تحریم اقتصادی ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران، فراخوان داده‌اند.

نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اجلاس مجازی وزرای فرهنگ کشورهای جهان ادامه داد: حضور در اماکن مذهبی از علائق اصلی مردم ایران در ماه‌های عبادی رجب، شعبان و رمضان است که با شیوع کرونا، با عقلانیت دینی از این کار نیز پرهیز شد، اما مردم مومن ایران، عبادات فردی و معنویت در خانواده را مورد توجه قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: با وجود این که نزدیک شدن به بیماران مبتلا به کرونا، کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود، اما گروه‌های زیادی از جوانان دانشجو و روحانیان دینی و نیروهای نظامی در محیط‌های بیمارستانی حضور یافتند و به کادر بهداشتی و درمانی کمک کردند.

بهمنی گفت:  تولید و نشر محتواهای فرهنگی و هنری توسط هنرمندان، نویسندگان، خبرنگاران و مبلغان دینی در بسترهای ارتباطی فضای مجازی در روزهای شیوع کرونا، تا 5 برابر افزایش یافت که این اقدامات به تحمل در خانه ماندن، کمک زیادی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: بیایید با هم تلاش کنیم تا این تهدیدات همه‌گیری بیماری کرونا را به فرصتی دیگر تبدیل کنیم. این امر از طریق توسعه مبادلات فرهنگی و هنری و همچنین پرورش ارزش‌های اساسی بشردوستانه قابل دستیابی است.

در بخش دیگری از این اجلاس که بیش از 130 وزیر و معاون وزیر فرهنگ حضور آنلاین داشتند برخی دیگر از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف به ارائه نظرات و اقدامات خود در زمینه تاثیرات ویروس کرونا بر بخش فرهنگ و هنر کشور خود پرداختند.

تأمل مشترک و ابتکارات هماهنگ را آغاز کنیم

آدری آزولی مدیرکل یونسکو با شروع بحث، به شرکت‌کنندگان یادآوری کرد: ما به فرهنگ نیاز داریم؛ بنابراین برای تحمل این شوک باید به آن کمک کنیم. ما باید تأثیر بحران را ارزیابی کنیم و تأمل مشترک و ابتکارات هماهنگ را آغاز کنیم.

مدیرکل یونسکو در عین حال تاکید کرد: یونسکو کاملاً در نظر دارد نقش خود را در این فرایند، متناسب با تعهد خود ایفا کند.

فرهنگ بخش مهمی از راه حل است

در این اجلاس بسیاری از وزیران فرهنگ، به اهالی فرهنگ و هنر که تأمین دسترسی به فرهنگ در این ایام محرومیت، نقش‌آفرینی کردند، ادای احترام کردند.

در بخش دیگری وزرای فرهنگ به معرفی بسته‌های بودجه اضطراری که در کشورهای خود ایجاد کرده‌اند، پرداختند. رسیدگی به وضعیت معیشت هنرمندان، فعالان صنایع فرهنگی و متخصصان خلاق در کوتاه مدت و نیز راه‌اندازی کارهای جدید در محیط دیجیتال که امکان درآمد مداوم برای اهالی فرهنگ و هنر و دسترسی به فرهنگ برای کل جامعه فراهم را کند از جمله این اقدام‌ها بود.

در بخشی از این اجلاس، نماینده کشور امارات متحده عربی گفت: ما باید بحث در مورد نظام جامع اقتصاد فرهنگی دیجیتال را شروع کنیم و برای حمایت از بخشی از فرهنگ که به راحتی قابل انتقال به دنیای مجازی نیست، برنامه‌ریزی کنیم. با این حال همانطور که بسیاری از وزیران محترم اشاره کردند ، فرهنگ نیز یک تجربه جمعی از انسانیت مشترک ما است و احیای مجدد ارتباط انسان منوط به امنیت در این امر مهم خواهد بود.

نماینده کشور چین هم گفت: فرهنگ می‌تواند و باید ما را با هم جمع کند، تعهد بین‌المللی را تقویت کند و امید و اطمینان را احیا کند.

برخی دیگر بر لزوم ساز وکارهای مالی بین‌المللی برای حمایت از کشورهایی که با توان حداقلی قادر به تقویت بخش‌های فرهنگی خود هستند، تأکید کردند. تقویت اسناد قانونی یونسکو به عنوان یک هدف بلندمدت ذکر شد.

همچنین بسیاری از وزرا خاطرنشان کردند که تأثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگی در کوتاه مدت کاهش نخواهد یافت و جهان پس از برداشته شدن این اقدامات استثنایی، متفاوت به نظر می‌رسد.

سوئد از وزرای همکار خود خواست تا به تلاش‌های مشترک در دفاع از جوامع آزاد و دموکراتیک بپردازند.

بدون فرهنگ آینده‌ای وجود ندارد

دستیار مدیر کل فرهنگ یونسکو، ارنستو اوتونه هم در این اجلاس یادآوری کرد: بدون فرهنگ آینده‌ای وجود ندارد و این جلسه تعهد بزرگ شما را نشان داده است و یونسکو همچنان از شما حمایت خواهد کرد.

اهداف اجلاس

گفتنی است؛ ایجاد بستری برای گفتگوی مستمر با وزرای فرهنگ، به منظور آغاز تاملی مشترک در مورد تاثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگ در مقیاس جهانی، شناسایی چالش‌های اقتصادی و اجتماعی بحران کووید- 19 بر بخش فرهنگ به صورت کلی و تجهیز تعهدات مقامات دولتی و جامعه بین‌الملل برای حمایت از بخش فرهنگ، تشویق به تبادل تجارب میان کشورهایی که پیش از دیگر کشورها تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته‌اند،  پیش‌بینی یا کاهش تاثیر بحران از طریق ارزیابی اولیه تاثیر کووید- 19 بر فرهنگ و بخش فرهنگی در سطح ملی و بحث و گفت‌وگو درباره اقدامات و مراحل تدوین توصیه‌های مدنظر برای کاهش بحران سلامت بر بخش فرهنگ در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت از اهداف این اجلاس به شمار می‌آید.

موضوع برگزاری اولین نشست مجازی وزرای فرهنگ کشورهای جهان، برای بررسی تأثیر شیوع ویروس کرونا برحوزه فرهنگ، در قالب دعوتنامه معاون فرهنگی سازمان یونسکو، در تاریخ 21 فروردین از سوی آقای جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو دریافت شد.

در این دعوتنامه آمده بود: بحران فعلی سلامتی به دلیل ویروس COVID-19 به شدت بر بخش فرهنگ در سراسر جهان تأثیر می گذارد. اقدامات قرنطینه یا محدودیت تحرک که در بسیاری از کشورها برای مهار همهگیری انجام می شود، دسترسی به فرهنگ را به شدت محدود می کند و اکوسیستم فرهنگی را به طور کلی تضعیف می کند، به ویژه این که؛ به واسطه تعطیلی اماکن میراث فرهنگی و فعالیت های فرهنگی، تعطیلی فضاهای فرهنگی، لغو یا تعویق رویدادها و تولیدات فرهنگی، تأثیرات اقتصادی و اجتماعی بحران، به ویژه برای فعالان صنایع خلاق، عمیق و ماندگار خواهد بود. ماهیت و دامنه بی سابقه این بحران، ما را مجبور می کند تا بیش از هر زمان دیگری در همکاری های بین المللی و گفت و گوهای بین دولتی مجدداً سرمایه گذاری کنیم تا تلاش های خود را متحد کنیم و تأمل مشترک ایجاد کنیم. فرهنگ، به عنوان یک کالای اساسی، در چارچوب سیاست های ملی اتخاذ شده، عامل مقاومت و توسعه انسانی اعم از - اجتماعی و اقتصادی برای غلبه بر این بحران است. برای حمایت از این تلاش مشترک، یونسکو به منظور ارزیابی تأثیر – کووید 19در بخش فرهنگی و شناسایی اقدامات حمایتی که توسط دولت ها برای این بخش انجام شده است، تلاش گسترده ای برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مقیاس جهانی انجام داده است. جمعآوری و تجزیه و تحلیل داده ها این امکان را فراهم می کند تا ضمن آگاهی از اقداماتِ کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کشورها، از سیاست های عمومی بهتر حمایت کنیم.

بنابراین گزارش 136 کشور برای حضور و ارائه در این نشست ثبت نام کرده بودند که 8 ساعت به طول انجامید و به طور مستقیم از یوتوب پخش شد.