به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با توجه به فراگیرشدن بیماری کرونا و تعطیلی تالارهای کتابخانه ملی و نبود امکان ارائه خدمات حضوری به کاربران کتابخانه ملی و به منظور کمک به آن دسته از افرادی که جهت پژوهش‌های خود نیازمند مشاوره‌های اطلاعاتی و منابع موردنیاز خود هستند، اداره کل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی خدمات مرجع مجازی خود را نسبت به قبل گسترش داده و تا حد امکان تلاش دارد فعالیت‌های خود را در این حوزه ارتقا دهد.

خدمات مرجع مجازی کتابخانه ملی این امکان را در اختیار افراد قرار می‌دهد که بتوان بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه، نیازهای اطلاعاتی و پرسش‌های مرجع خود را با کارشناسان مرجع مجازی از طریق پست الکترونیکی، گفت‌وگوی همزمان(چت آنلاین)، پرسش و پاسخ در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیامک در میان گذاشته و پاسخ دریافت کنند.

به همین منظور خدمات چت آنلاین که پیش از این روزی دو ساعت امکان‌پذیر بود، از امروز (سوم اردیبهشت ماه) به روزی پنج ساعت (از ساعت 9 الی 14) افزایش می‌یابد.

کاربرانی که پرسش و نیازهای اطلاعاتی دارند می‌توانند به وب سایت این بخش به آدرس http://chat.nlai.ir/  مراجعه کرده و با کتابداران مرجع کتابخانه ملی به صورت آنلاین گفت‌وگو کنند.

ضمنا برای استفاده از سایر خدمات مرجع مجازی نیز می توانند به صفحه http://www.nlai.ir/ask مراجعه کرده و از طریق فرم‌های آفلاین و یا پرسش‌های پیامکی، سوالات خود را طرح کرده و پاسخ‌گویی به سوالات آن‌ها بر اساس منابع و امکانات موجود کتابخانه ملی و مطابق با خط مشی خدمات مرجع مجازی کتابخانه، در اولین فرصت زمانی صورت خواهد پذیرفت.