سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: سیدمظفر شجاعی مدیر روابط عمومی انتشارات کتاب نیستان، با این توضیح که فعالیت این نشر در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا به سه دسته تقسیم می‌شود به هنرآنلاین گفت: نخست خرید آنلاین کتاب توسط مخاطب است که با ارسال پستی و موارد استثنایی با پیک انجام می‌پذیرد. البته قبل از اتفاقات پیش آمده در ماه‌های اخیر نیز فروش آنلاین از طریق سایت کتاب نیستان و سایت‌های فروش آنلاین معتبر انجام می‌گرفت و حالا پررنگ‌تر شده است. در شرایط فعلی امکان جدیدی هم به وجود آوردیم تا مخاطبان تلفنی و از طریق شماره واتس‌آپ سفارشات خود را داشته باشند.  

او یادآور شد: تسهیلاتی را نیز برای مردم در مقاطع مختلف زمانی در نظر گرفتیم به عنوان نمونه اسفندماه به مناسبت عید نوروز کتاب‌ها با تخفیف و رایگان ارسال شدند. حتی برای افرادی که می‌خواستند هدیه بفرستند به آدرس مقصد این کار را انجام دادیم. در دهه نخست فروردین‌ماه کتاب‌ها با تخفیف 10 درصد و ارسال رایگان بدست مخاطبان رسید. در بخش نسخه فیزیکی، کتاب‌های چاپ قدیم نیز با همان قیمت پشت جلد ارائه می‌شود و هیچ افزایش قیمتی نداشتیم.

شجاعی بخش دوم فعالیت این انتشارات را استفاده از نسخه الکترونیکی عنوان کرد و ادامه داد: اگر چه سابقا این فضا ایجاد شده ولی در شرایط فعلی با استقبال پنج برابری روبروست. همه کتاب‌های نسخه الکترونیکی در کتابخوان نیستان و فیدیبو موجود و قابل دسترسی است. درباره کتاب‌های چاپ جدید سعی می‌کنیم حداکثر در مدت یک هفته در دسترس قرار بگیرند. بنابراین هیچ فرقی با نسخه فیزیکی از نظر زمان مطرح نیست. ضمن این‌که قیمت‌ها مناسب‌تر است. در شرایط فعلی آثار از تخفیفاتی بین 10 درصد تا 40 درصد برخوردار هستند.

او با این توضیح که بخش سوم، استفاده از کتاب گویاست، تصریح کرد: این بخش  از چند سال پیش و به تدریج شروع شده ولی از ابتدای سال گذشته در این قضیه جدی‌تر وارد شدیم و سرعت بیشتری به آن دادیم. در حال حاضر 80 کتاب صوتی تولید شده و پیش‌بینی ما این است این تعداد را تا پایان سال 1399 به 150 عنوان برسانیم. تا پایان پرژوه مرحله اول این طرح هم بناست 450 کتاب صوتی داشته باشیم. این کتاب‌ها از طریق فیدیبو، کتاب‌راه، طاقچه و نوار در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند و خوش‌بختانه استقبال به بیش از 10 برابر رسیده است.  

شجاعی افزود: در بخش کتاب‌های صوتی علاوه بر کتاب‌های پرشمارگان سیدمهدی شجاعی با صدای خودش، حتی آثاری که اخیرا نشر یافته و مخاطب زیادی دارد را در چرخه تولید گذاشتیم.

او با بیان این‌که علاوه بر کتاب‌های چاپ شده که صوتی می‌شوند به متون کهن نیز پرداختیم، گفت: یک روایت درست و تازه‌ای از متون کهن را در دستور کاری قرار دادیم تا به کتاب صوتی تبدیل شوند. تاکنون "بوستان" سعدی، "گنجینه اسرار" و "مثنوی معنوی" دفتر اول که تا 10 دفتر ادامه خواهد داشت با صدای ساعد باقری ضبط شده و نشر یافته است. "تاریخ بیهقی" و "قابوسنامه" در دست انتشار و "سیاست‌نامه در حال ضبط است. این پروژه ادامه پیدا خواهد کرد. این‌که ادبیات کهن به طرز صحیح خوانده شود برای‌مان مسئله مهمی است و وسواس و دقت خاصی در این زمینه داریم.   

شجاعی اضافه‌کرد: در اینستاگرام و تلگرام انتشارات کتاب نیستان نیز کلیه محصولات جدید معرفی می‌شوند. فعالیت در فضای مجازی به نسبت گذشته بسیار بیشتر شده و به مناسبت‌های مختلف آثار مربوطه نیز مرور می‌شوند.