سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضا قنبری شاعر که به‌زودی دوازدهمین دوره کارگاه مجازی شعرش را برگزار می‌کند، درباره هدف اصلی برپایی آن به هنرآنلاین گفت: همه امکانات آموزشی؛ از خود شاعران، نویسندگان و فضای آموزشی در پایتخت قرار گرفته‌اند و موجب ‌شده آدم‌های مستعد که در شهرهای کوچک و یا روستاها زندگی می‌کنند و دوست دارند پیشرفت کنند از فضاهای آموزشی محروم بمانند. بنابراین اگر افرادی که دانش، صلاحیت و تجربه تدریس دارند به برگزاری کارگاه‌های مجازی از طریق تلگرام و واتس‌آپ اقدام کنند همه علاقه‌مندان در تمام نقاط کشور فرصت دارند از آن بهره ببرند.

او که تاکنون یازده دوره کارگاه مجازی شعر را طی چهار سال برگزار کرده، ادامه داد: کارگاه‌ها دو دوره و در نهایت سه دوره در طول یک سال برپا شدند و آخرین آن مربوط به بهمن‌ماه سال 1398 است. بازخوردهای آن مثبت بوده و به همین دلیل ادامه پیدا کرده است.

قنبری با این توضیح که بیشتر افراد شرکت‌کننده در این کارگاه‌ها از شهرهای کوچک و حتی روستاها بودند، افزود: برخی از آن‌ها استعداد زیادی داشتند اما از فرم، ساختار، ریتم، لحن و آهنگ بی‌اطلاع بودند و تفاوت آن‌ها را تشخیص نمی‌دادند. خوش‌بختانه در کارگاه‌ها این نکات کلیدی را یاد گرفتند و به پیشرفت‌هایی رسیدند. رضایت این فعالیت برایم در این است که دانش و تجربه‌ای که در این سال‌ها بدست آوردم به دیگران انتقال می‌یابد.

او با بیان این که درس‌گفتارها در قالب ویس منتقل می‌شود و بخش بخش است، تصریح کرد: چون ویس قابلیت مرور، شنیدن‌های پیاپی و درک کردن بیشتر دارد. در بخش دوم کارگاه‌ها نیز "تمرین نوشتاری" دارم که از قبل طراحی شده و بسیار هدف‌مند است. درس‌گفتار کمک می‌کند در تمرین عملی مخاطب بتواند به ساختار، فرم، کنایه ایجاد کردن و کارهای زبانی نزدیک شود و تجربه کند. در شعر با سه مقوله مهم "ساختار"، "زبان" و "فرم" سرو کار داریم. این موارد اساس و پایه شعر هستند. بهانه اصلی تشکیل کارگاه‌ها هم این بوده که برخی دوستان شعر می‌فرستادند ولی با این سه مقوله آشنایی نداشتند.

قنبری ضمن انتقاد از برگزاری کارگاه‌های مجازی تقلبی، گفت: با برخی از کلاس‌های مجازی که سال‌هاست باز شده بسیار مشکل دارم چون فضا به گونه‌ای است که حتی اگر شخصی یک اثر نشر داده ولی فالوور اینستاگرامی و تلگرامی جور کرده خود را عالم و معلم می‌داند و شروع می‌کند به درس دادن. متاسفانه فضای مجازی پر شده از چنین افرادی که نه شناسنامه ادبی دارند و نه دانش.

او یادآورشد: دوازدهمین کارگاه مجازی شعرش از طریق تلگرام 6 تا 12 اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند جهت استفاده از این کلاس‌ها به آیدی تلگرام Qanbari_sher_canal@ پیام بدهند.