سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: افشین شیروانی مدیرعامل انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن) به هنرآنلاین گفت: خرید آنلاین از طریق سایت فرهنگستان هنر در بخش پرتال (متن) همیشه امکان‌پذیر بود ولی با توجه به شرایط پیش آمده به دلیل ویروس کرونا این بخش فعال‌تر شده است. حتی اگر کتاب‌فروشی‌ها باز شوند فروش اینترنتی ادامه می‌یابد.

او با این توضیح که در حوزه‌ای فعالیت داریم که مخاطبان آن بیشتر قشر فرهنگی و کتاب‌خوان هستند، افزود: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با جامعه همراه باشیم و از بازار کتاب جا نمانیم. در حال گسترش فعالیت‌ها هستیم و در همین راستا برای این‌که کمتر تردد شود با مخاطبانی که به قول معروف پای ثابت کتاب‌های موسسه متن هستند تماس گرفتیم که اگر کتابی خواستند اعلام و یادآوری کنیم از طریق فروش آنلاین شرایط ارسال مهیا است و این کار با رعایت نکات بهداشتی انجام می‌شود.

شیروانی افزود: برای این‌که شرایط بهتری برای مشتریان قائل شویم کتاب درخواستی با هزینه رایگان برای آن‌ها پست می‌شود تا نه تنها هزینه رفت و برگشت نداشته باشند و خطرات کرونا آن‌ها را تهدید نکند بلکه کتاب به راحتی به دست‌شان برسد و بیشتر علاقه‌مند و ترغیب به خرید آنلاین شوند.

او با این توضیح که ویروس کرونا وضعیت چاپ و نشر را تحت تاثیر خود قرار داده، تصریح کرد: شرایط در حوزه نشر بسیار سخت شده است ولی به هر روی نشر هم تابعی از حوزه جامعه است. فعلا چاپ‌خانه‌ها تعطیل هستند و اجازه بازگشایی ندارند. ولی حدود 10-12 عنوان کتاب چاپ اولی و 14-15 اثر تجدید چاپی داریم که اگر ستاد مبارزه با کرونا اعلام کند و چاپ‌خانه‌ها باز شوند، انتشار کتاب‌ها را به سرعت به جریان می‌اندازیم. قبل از سال جدید بنا داشتیم تعداد آثاری که گفتم برای نمایشگاه کتاب آماده و توزیع شوند. اما شرایط این‌گونه پیش آمد و ما هم تبعیت کردیم هر چند به لحاظ مادی و معنوی متضرر شدیم. به هر حال چه هم‌وطن خودمان چه در جهان شخصی به دلیل ابتلا به این ویروس جان دهد، بسیار دردناک است.

شیروانی ادامه داد: اگر شرایط این‌گونه پیش برود باید به برگزاری همایش آنلاین در فضای مجازی و همچنین نمایشگاه مجازی فکر کنیم تا فرهنگ و هنر در این فضا کاربردی‌تر شود و علاقه‌مندان استفاده کنند.

او یادآور شد: اینستاگرام موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن نیز در حال فعال شدن است و در این صفحه کتاب معرفی می‌شود. هر چند در سایت فرهنگستان هنر پرتال (متن) کتاب‌ها به روز معرفی شدند.