سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  این کتاب شامل دو نمایشنامه با عناوین "فصل یاقوت‌های سرخ" نوشته ندا ثابتی و "هلی برن" اثر محسن عظیمی است و از مجموعه نمایشنامه‌های "قلم روشن-2" نشر یافته است.

مجموعه "قلم روشن" شامل آثار مکتوب نمایشی است که با الهام از زندگی شخصیت‌های رزمنده و مبارز به سفارش دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی مکتوب شده است.

نمایشنامه "هلی برن" براساس زندگی شهید علی هاشمی به رشته تحریر درآمده است.

شهید علی هاشمی 10 دی ماه سال 1340 در اهواز به دنیا آمد. او از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در جنگ ایران و عراق محسوب می‌شد. به دلیل آشنایی با مناطق عملیاتی، نقش مهمی در میان فرماندهان سپاه پاسداران در خلال جنگ ایران و عراق داشت. از این شهید به عنوان طراح اصلی عملیات خیبر و عملیات بدر یاد می‌شود. او در سال 1367 پس از انجام ماموریت تخلیه جزیره مجنون، در هنگام ترک مقر فرماندهی، توسط هلی‌کوپترهای ارتش عراق مورد هدف قرار گرفت و شهید شد. پیکرش 22 سال بعد در سال 1389 شناسایی و در اهواز به خاک سپرده شد.

در بخش از این متن می‌خوانیم: "مادر: نشسته بودم جلوی تلویزیون. یه‌شنبه بود. نوزدهم اردیبهشت نود و هشت.  

داشت اخبار می‌داد. خبرهایی که به درد من نمی‌خورد. درد من تو بودی و درمونشم اومدنت. زل زده بودم به تلویزیون ولی حواسم جای دیگه بود.

نمی‌شنیدم چی می‌گه. یه دفعه موندم. اولش فکر کردم فکر و خیالمه بعد دیدم نه خودتی. عکس خودته، همین عکست که داری لبخند می‌زنی با چشم‌هایی که پر مهربونیه.

بیست و دو سال تموم، تموم نگاهم به تلویزیون بود که شاید چیزی از تو بگه یا نشون بده."

نمایشنامه "فصل یاقوت‌های سرخ" نیز براساس زندگی شهید سید محمدحسین علم‌الهدی نگارش یافته است.

سیدمحمدحسین فرزند حاج حسین علم الهدی در سال 1337 شمسی در شهرستان اهواز به دنیا آمد. از 6 سالگی شروع به آموختن قرآن کرد. در سال 1348 در سن 11 سالگی به تدریس قرآن در مسجد به عنوان مربی مشغول شد. از فعالان قبل و بعد از انقلاب 57 و فرمانده سپاه هویزه در جنگ ایران و عراق بود. او در سن 22 سالگی در عملیات نصر شهید شد.

در بخشی از این اثر آمده است: "زهره: کسی این‌جا نیست زینب.

برادرهام و بقیه رفتن هویزه. یه تابلوی علامت خطر پیدا کردن. اون جا رو کندن. کلی نشونه پیدا کردن. حسین رو از قرآنی که برای خودش بود و توی قرآنش امضا داشت شناختنش.

دوستاش رو از وصیت نامه‌ها و عکس‌ها. حتی دفترچه یادداشت حسین رو هم پیدا کردن. می‌خوان اون‌جا رو درست کنن. همشون رو می‌خوان اون‌جا بذارن بمونه.

مادر گفت حسین اون جا باشه. باقی خانواده‌ها هم گفتن که همشون کنار هم باشن. همه این‌ها رو گفتم که بدونی حسین دیگه برنمی‌گرده دختر."

این دو نمایشنامه در قالب یک کتاب با ضمیمه یادداشت شهرام کرمی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات نمایش نشر یافته است.

NNUM7030