سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محسن آزرم نویسنده و منتقد سینما با این توضیح که "رادیو گوشه" واحد کتاب صوتی نشر چشمه دو سالی است که راه‌اندازی شده به هنرآنلاین گفت: برای نوروز 98 و 99 مجموعه‌ای از گفت‌وگوها با افراد مختلف منتشر شد که عیدی این نشر به مخاطبان بود. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت‌وگوها در قالب سی‌دی رایگان توزیع نشد و به پادکست در سایت و کانال تلگرام اکتفا کردیم. 

او که برای عید امسال با رخشان بنی‌اعتماد با موضوع "قصه‌گویی در سینما" به گفت‌وگو نشسته است، ادامه داد: بنی‌اعتماد در زمینه قصه‌گویی جزو استثناهای سینمای ایران است. فیلم‌سازی که اساسا مشهور است به این‌که خوب قصه تعرف می‌کند؛ در سینمای که گفته می‌شود فیلم‌ها بلد نیستند قصه تعریف کنند و کارگردان‌ها بلد نیستند قصه را درست برای تماشاگر بگویند. رخشان بنی‌اعتماد جزو معدود کارگردان‌هایی به‌شمار می‌آید که واقعا قصه‌گویی را خوب بلد است و به داستان‌های اجتماعی علاقه دارد. شخصیت‌های فیلم‌های او در تاریخ سینمای ایران به ویژه بعد از انقلاب ماندگار شدند.

آزرم همچنین از انتشار کتاب "هفتاد و پنج سال اول" زندگی‌نگاره بهمن فرمان‌آرا در سال‌جاری خبر داد و تصریح کرد: کتاب روایت او از کودکی تا هفتاد و چند سالگی است. مرور کامل فیلم‌ها به روایت خودش که چگونه شد، فیلم‌ها ساخته شدند. دوستی‌ها، رفاقت و درس خواندن در امریکا، انگلیس و کار با بازیگران و کارگردان‌های بزرگ جهان از مارتین اسکورسیزی گرفته تا پل نیومن، شرلی مک‌لین و رفاقت‌های قدیمی با هوشنگ گلشیری، اسماعیل فصیح و هر آدم مهمی که در وادی ادب و هنر این مملکت بوده است. کتاب تازه‌ای محسوب می‌شود از این جهت که به بخش عمده ماجراهای زندگی و کار این هنرمند که هیچ ‌وقت، هیچ جا و در هیچ مصاحبه‌ای نیامده پرداخته شده است.

او با این توضیح که گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا پس از نگارش به قالب روایت اول شخص درآمده است و کمی شبیه رمان به نظر می‌رسد، گفت: کتاب تالیف و ویراست من است به روایت بهمن فرمان‌آرا و به ضمیمه عکس توسط نشر چشمه به چاپ می‌رسد.

آزرم که کتابی درباره "هزاردستان" علی حاتمی در نشر چشمه در دست چاپ دارد، اضافه کرد: تالیف و تک‌نگاره‌ای درباره "هزاردستان" است و ابعاد مختلف این مجموعه تحلیل و بررسی شده و شکل جستارگونه‌ای دارد. پیش از این درباره "هزار دستان" زیاد نوشتم ولی اثری که قرار است منتشر شود ربطی به نوشته‌های قبلی‌ام ندارد.