سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اردشیر پژوهشی نویسنده و طراح، با این توضیح که در حال انجام فعالیتی پژوهشی با عنوان "تاریخچه آموزش هنر کودک در ایران" است به هنرآنلاین گفت: این کار گسترده تاکنون صورت نگرفته است و من چند سالی می‌شود که به آن مشغولیت دارم؛ خیلی کند جلو می‌رود چون نهادهایی که باید همکاری کنند همراه نیستند. بخشی از فعالیت کتابخانه‌ای، بخشی میدانی (مصاحبه و گفت‌وگو) و بخشی به جمع‌آوری اسناد اختصاص دارد.

او با بیان این‌که کتاب یک نوع نگاه تحلیلی و تاریخی به آموزش هنر کودک در ایران دارد، افزود: کتاب دارای چندین بخش است. به عنوان نمونه بخش ابتدایی کتاب به قبل از دوران شکل‌گیری مدارس مدرن و آموزش و پرورش مدرن اختصاص دارد. بخشی به دوران پهلوی برمی‌گردد تا مقطع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک بخش از کانون به بعد است. در بخش‌هایی گفت‌وگو ارائه شده و به این نتیجه رسیدم باید در کتاب باشد تا آن جنبه مستندگونه کار حفظ و جنبه پژوهشی لحاظ شود. گاهی اوقات دیدگاه‌ها و اتفاقاتی که روایت می‌شوند از جهاتی با هم در تضاد هستند ولی کنار هم قرار دادن این دیدگاه‌های مختلف در کتاب برایم جالب بود.

پژوهشی همچنین مشغول نگارش کتابی درسی درباره کودک و آموزش هنر است و ادامه داد: واحد درسی با عنوان "هنر در دنیای کودکان" در دانشگاه هنر تدریس می‌کنم. این درس برای تمام رشته‌های هنری ارائه می‌شود ولی هیچ منبع مشخصی ندارد با وجود این‌که درس مهمی است. عمده دانشجویان دانشگاه‌های هنری به کار آموزش هنر (معلمی هنر) مشغول می‌شوند ولی اغلب آن‌ها متاسفانه در دانشگاه با مقوله کودک و آموزش هنر آشنا نشده‌اند.

او با این توضیح که راجع به کودک و آموزش هنر چند کتاب نشر یافته است ولی مباحث جدیدتری در این سال‌ها ارائه شده، تصریح کرد: نگارش کتاب تقریبا تمام شده و دو فصل پایانی باقی مانده البته تصویر هم نیاز دارد که اضافه خواهد شد. امیدوارم این کتاب تا مهرماه برای دانشجویان و مربیان هنر کودک به چاپ برسد و تدریس شود.

در کارنامه کاری او، پژوهش و تالیف بیش از 30 مقاله در حوزه هنر به ویژه آموزش هنر کودک، نویسندگی و تصویرسازی دو عنوان کتاب برای کودکان و فعالیت در زمینه طراحی پوستر و فیلمسازی دیده می‌شود.