سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این نمایشنامه با توضیح مترجم آغاز می‌شود. سپس شخصیت‌ها معرفی شدند و با طرح صحنه "خروج ممنوع" مواجه می‌شویم و متن را می‌خوانیم. در ادامه چهار مقاله درباره نمایشنامه و ذهنیت سارتر ارائه شده که راهگشا و جذاب است، ضمن این که نوشته منتقدان معروف دنیاست با عناوین "سارتر و خروج ممنوع" نوشته روبی کوهن، "سارتر" اثر والاس فاولی، "سارتر: یاس و طغیان تراژیک" نوشته ریموند ویلیامز و "ژان پل سارتر: وجود در نظریه" اثر فردریک لاملی.

با مطالعه این نمایشنامه با سه انسان روبروییم دو خانم و یک آقا. این سه ظاهرا در جهنم گیر افتادن و منتظر هستند و تصورشان این است یک نفر می‌آید و آن‌ها را شکنجه می‌کند. در این انتظار با هم دیالوگ دارند و آرام آرام متوجه می‌شوند عامل شکنجه هر فردی، دیگری است. در واقع شکنجه فیزیکی وجود ندارد.

بهرنگ اسماعیلیون مترجم نمایشنامه در گپی با هنرآنلاین؛ "خروج ممنوع" را یکی از جذاب‌ترین نمایشنامه‌های سارتر دانست و افزود: آزادی، مسوولیت و تنهایی انسان، سه ویژگی است که سارتر به دنبال آن است و در این نمایشنامه به شکل مشخص به این موارد می‌پردازد. آدم‌های این متن علی‌رغم این که ممکن است در لحظاتی با هم احساس نزدیکی داشته باشند ولی در آخر به شدت تنها هستند و مسئولیت کارهای خود را می‌پذیرند. گویی اول نمی‌خواهند بپذیرند و معتقدند نباید به جهنم می‌آمدن، ولی وقتی راجع به گذشته صحبت می‌کنند به این نتیجه می‌رسند جای آن‌ها همین جاست و نباید جای دیگری باشند.   

در پشت جلد کتاب آمده است: "دارم بهش نگاه می‌کنم و می‌فهمم که توُ جهنمم. من بهتون می‌گم. همه‌چیز از قبل برنامه‌ریزی شده. اونا می‌دونستن که من جلو این طاقچه می‌ایستم، وقتی دستام روی مجسمه‌س و همه این چشم‌ها دارن من رو نگاه می‌کنن. این چشم‌ها دارن من رو می‌بلعن... هاه! فقط شما دو تا اینجایین؟ من فکر می‌کردم آدم‌های بیشتری اینجا باشن؛ بیشتر از شما دو تا. پس جهنم اینه! من هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم... کباب‌شدن روی سیخ رو یادتون میاد؛ سرب داغ و گوگرد؟ عجب جوکی! مثل این که اونام همین رو می‌خوان! جهنم، راستی‌راستی یعنی بقیه آدما".

ژان پل سارتر (1905-1980) فیلسوف، نمایشنامه‌نویس، رمان‌نویس، فیلمنامه‌نویس، فعال سیاسی و منتقد ادبی فرانسوی بود. در سال 1964 برنده جایزه نوبل ادبیات شد گرچه از دریافت آن امتناع کرد.

کتاب "خروج ممنوع" نوشته ژان پل سارتر با ترجمه بهرنگ اسماعیلیون در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 33 هزار تومان از سوی انتشارات روزبهان منتشر شده است.

 

EGEL8788