سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این رمان در 12 فصل نوشته شده است. کتاب به اتفاقات آخرین روز جنگ جهانی دوم در خانه‌ای مخروبه در برلین می‌پردازد. رخدادهایی که به دلیل مواجه یک‌ افسر آلمانی، یک افسر روس و یک امدادگر آمریکایی شکل می‌گیرند.

رمان "جنگ کی تمام می‌شود؟" در قالب داستان مروری بر تاریخ انقلاب اکتبر روسیه، جنگ جهانی دوم در اروپا، زندگی مردم آمریکا در آن ‌برهه و دیگر مسایل تاریخی قرن بیستم در جوامع غربی دارد.

در سطرهای پشت جلد کتاب آمده است: "تعداد کشته‌های جنگ جهانی دوم را ده‌ها میلیون نفر تخمین زده‌اند. از این رقم عده‌ای در میدان نبرد کشته شدند، عده‌ای در بمباران شهرها، عده‌ای در نبردهای دریایی و هوایی و عده‌ای هم در اردوگاه‌های کار یا اردوگاه‌های مرگ جان خود را از دست دادند. شاید امروز درباره انگیزه این همه آدم‌کشی، که در واقع بزرگ‌ترین جنگ خونین تاریخ بشر بوده، بحث زیادی نشود. اما احتمالا پاسخ اصلی را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: انسان!

باعث و بانی همه قتل‌ها و تجاوزهایی که در این جنگ و همه جنگ‌های تاریخ رخ داده عاملی به نام انسان بوده است: موجودی از خود راضی و متکبر. خیلی از این جنگ‌ها به ویژه جنگ جهانی دوم را مردمانی آغاز کردند که ادعای تمدن پیشرو و توسعه انسانی داشتند. شاید این طنز تاریخ باشد که سربازان ژاپن توسعه‌طلب، در حمله به چین و کشتار معروف نانجینگ، ده‌ها هزار انسان را کشتند و به هزاران زن تجاوز کردند؛ یا نیروهای روس، که برای فتح برلین و آزادسازی اروپا از ظلم و ستم نازی‌ها وارد این شهر شده بودند، مردان زیادی را کشتند و به زنان بسیاری تجاوز کردند؛ فقط به این دلیل که نیروهای پیروز بودند.

جنگ کی تمام می‌شود سفری است به واپسین روز بزرگ‌ترین و خونین‌ترین جنگ تاریخ بشر، جنگ جهانی دوم، و آخرین سنگر فتح نشده آلمانی‌ها مقابل نیروهای متفقین".

کتاب "جنگ کی تمام می‌شود؟" نوشته صادق وفایی در شمارگان 660 نسخه و با قیمت 18 هزار تومان توسط انتشارات هیلا نشر یافته است.

صادق وفایی دانش‌آموخته کارگردانی تئاتر و خبرنگار حوزه کتاب است که پژوهش درباره تاریخ جنگ جهانی دوم را از سال‌های دهه 80 آغاز کرد. او تا به حال چند نمایشنامه صحنه‌ای و رادیویی با محوریت اتفاقات تاریخی جنگ جهانی دوم و استیلای کمونیسم در اروپا نوشته و اجرا کرده است.

وفایی نمایشنامه "تعلیق در اعماق آتلانتیک" را با محوریت موضوع پایان جنگ جهانی دوم، سال 1395 در سالن ناصرخسروی دانشگاه تهران اجرا کرد. سپس نمایش‌های رادیویی "جنگ کی تمام می‌شود؟" و "عدالت" را با محوریت موضوعات دیگر از جنگ جهانی دوم، در سال 1398 در رادیو نمایش نوشته و کارگردانی کرد.

کتاب جنگ کی تمام می شود