سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان "امارت شر" اثر مجتبا هوشیارمحبوب به تازگی از سوی انتشارات کتابسرای تندیس در 288 صفحه و با قیمت 45 هزار تومان نشر یافته است. هوشیارمحبوب نویسنده کتاب، به هنرآنلاین، توضیح داد: ایده نوشتن "امارت شر" حدود دوسال و نیم پیش به ذهنم رسید. فرایند نگارشی متفاوتی داشت و به شکل مستمر و هر روز مشغول نوشتن بودم. سه ماه دوره پیشانگارشی هم‌چون کار کردن روی شخصیت‌ها، طرح قصه، خرده قصه‌ها و سرزمین، زمان برد. نسخه اولیه را تا زمستان سال 1397 نوشتم و چند ماه بازنویسی نسخه دوم طول کشید و در نهایت بهار امسال به اتمام رسید. در حال کار کردم روی جلد دوم هستم و تقریبا رو به پایان است.

او با بیان این‌که رمان "امارت شر" از هر سو برایم تجربه متفاوتی است، ادامه داد: به این طرح فکر می‌کردم ولی بنا به دلایلی نمی‌توانستم بنویسم و اگر کتاب‌هایم به دو پاره تقسیم شود این رمان پله نخست از یک مقوله متمایز است. یعنی اگر بخواهم سه رمان قبلی را در قیاس با این کتاب بخش‌بندی کنم، می‌گویم آن‌ها یک فضا و جهان داستانی دیگری دارند. اغلب با نگاه بدعت‌گرا و تجربه‌گرا نوشته شدند و بیشتر از آن‌که در قید و بند قصه یا شخصیت‌ها باشم در قید و بند مسایل زبانی و کارهای نوآورانه و بدعت‌گرایانه بودم. اما "امارت شر" از نقطه آغاز نوشتن با قصه همراه است.  

هوشیارمحبوب اضافه‌کرد: هر چند در داستان بلند "روزهای آبی، شب مکافات" که پیش‌تر نشر یافته است وارد این فضا شده بودم. اما باز خودم را کاملا دربند رعایت قواعد قصه‌گویی مطلق و کلاسیک نکرده بودم.

او با این توضیح که رمان "امارت شر" را می‌توان اثری در زمره‌ ادبیات ژانر قرار داد، گفت: سعی کردم وجه قصه‌گویی کار آنقدر قابل توجه باشد که مخاطب کتاب را زمین نگذارد. یکی از تعاریف ژانر می‌تواند همین باشد که خواننده را مشتاق نگه دارد. "امارت شر" کتابی است که با نفس مخاطب زنده است. اما این را هم باید در نظر داشت از آن‌جایی که این کتاب جلد اول یک‌ سری است و باید کاراکترهای اصلی را معرفی می‌کردم و سرزمین داستان که متفاوت و نو است، توصیف می‌شد شاید کمتر مجال داشتم که دائم از قصه اصلی داستان بنویسم. اما در جلد دوم از آن‌جایی که لازم به توضیح مواردی نبود و در جلد یک به آن‌ها پرداخته بودم به صورت مطلق فقط یک قصه جنایی بازگو می‌شود و جذاب‌تر شده است.

هوشیارمحبوب درباره محتوای کتاب "امارت شر" نیز اظهار داشت: قصه یک سرزمین ساختگی است با پایتختی با عنوان ایالت نیروان که اداره مرکزی پلیس آن‌جا قرار دارد. شخصیت اصلی داستان هم یکی از ماموران ویژه همین اداره است به نام شمس رودکناری که درگیر یک پرونده قاچاق مواد مخدر شده. در عین حال به صورت موازی یک‌سری قتل‌های زنجیره‌ای در ایالتی در شمال غرب این کشور که محل زندگی جماعت صوفی است رخ می‌دهد. این دو قصه یعنی قاچاق مواد مخدر و قتل‌های زنجیره‌ای با هم پیوند می‌خورند. قتل‌ها رفته رفته اوضاع مملکت را آشوب می‌کنند.

از مجتبا هوشیار محبوب، پیش از این پنج کتاب منتشر شده است: داستان بلندی با نام "آقای مازنی و دلتنگی‌های پدرش" (نشر روزگار)، اثری پژوهشی-انتقادی با عنوان "از رمان؛ جستارهایی پیرامون آثار هوشنگ گلشیری" (نشر روزگار)، داستان بلند "آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند بد تا کردند" (نشر چشمه)، داستان بلند "روزهای آبی، شب مکافات" (نشر آرادمان) و کتاب "زندگی من به مثابه‌ یک سوژه" که ترجمه‌ای است از چند شاعر ناشناخته که در نشر آرادمان منتشر شده. داستان بلند "آقای مازنی و دلتنگی‌های پدرش" از سوی جایزه ادبی واو (رمان متفاوت)، اثر شایسته تحسین سال 90 انتخاب شد.

علاقمندان به تهیه رمان "امارت شر" در این ایام  می‌توانند برای ثبت سفارشِ به صفحه اینستاگرامی "کتاب کابوک" ketabekabook@ مراجعه کنند و با پست رایگان این اثر را تحویل بگیرید. همچنین می‌توان به صفحه فروش آنلاین "امارت شر" در سایت اینترنتی انتشارات کتابسرای تندیس رفته و سفارش‌تان را ثبت کنید. برای رسیدن راحت‌تر به این صفحه روی لینک کلیک کنید.