سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: احمد نادعلیان هنرمند حوزه هنرهای محیطی و زمینی، با این توضیح که دو کتاب آماده انتشار دارد ولی صبر کرده تا وضعیت ارز و بازار مشخص شود، گفت: به عنوان ناشر و مولف و با سرمایه‌گذاری خودم کتاب‌هایم را چاپ می‌کنم. "مجموعه کامل آثارم"، "منتخب آثار" و "جزیره هرمز به روایت احمد ناعلیان" عناوین این آثار است که در موزه شخصی‌ام در جزیره هرمز به فروش می‌رسند.

او که برای دو کتاب آخرش کاغذ گلاسه را با ارز 12 هزار تومانی خریداری کرده است، افزود: به عنوان ناشر مولف، انتظار حمایت از دولت ندارم اما صبر کردم که ببینم وضعیت قیمت ارز و نشر چه می‌شود. معمولا در عرصه سیاسی نگاه می‌شود که چه کسی باید یارانه بگیرد؟ من یارانه نمی‌خواهم اما این امر نیز عادلانه نیست که کاغذ کتاب را به قیمت سه برابر واقعی از آن‌هایی تهیه کنم که کاغذ گرفتند و کتابی چاپ نکردند. در این زمانه افرادی مثل من در اقلیت هستند، کارمان فرهنگی است ولی سرمایه‌گذاری مستقل کار را دشوار می‌کند.

نادعلیان با بیان این‌که "افسانه بی بی صورت" یکی از کتاب‌های آماده چاپ اوست، ادامه داد: در گذشته جزیره هرمز، دو خواهر زندگی می‌کردند. آن‌ها عاشق یک صیاد می‌شوند. یکی از آن‌ها پیروز می‌شود و دیگری در  فراغ عشق معشوق روی دیوارهای قصرش نقاشی می‌کرده است.

او با این توضیح که بین مردم جزیره مرسوم است که خانه‌های خواهرها موجود است و در آن‌جا زندگی می‌کردند، تصریح کرد: مسایلی که به آن‌ها نسبت می‌دهند حالت افسانه‌ای دارد. این داستان در دو سطر بیشتر روایت مکتوب ندارد و مقداری خرده روایت که از زبان بومیان گفته شده است. من روی این داستان کار کردم و تمام خرده روایت‌ها و مسایل فرهنگی جزیره را در آن گنجانده‌ام. در نهایت نیز بحث تفسیر داستان را در تطابق با ادبیات عرفانی انجام داده‌ام.

نادعلیان با بیان این‌که کتاب دیگر آماده نشر او درباره جری پولاک است، افزود: این هنرمند چک‌تبار قبل از انقلاب در جزیره هرمز زندگی می‌کرده است. نقاش و فیلمساز بوده ولی در جزیره به عنوان معمار شناخته می‌شود.

احمد نادعلیان در سال ۱۳۴۲ در سنگسر متولد شده و فعالیت‌های هنری‌اش را از سال ۱۳۵۶ یعنی زمانی که ۱۴ ساله بود، شروع کرد. نادعلیان در سال ۱۳۶۷ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته نقاشی فارغ‌التحصیل شد و در سال‌های ۱۳۷۰-۱۳۶۹ در موزه‌ها و مراکز فرهنگی فرانسه، مشغول مطالعه تاریخ هنر ایران و جهان بود. سپس در سال ۱۳۷۰ به انگلستان رفت و مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترای خود را در زمینه تخصصی نقاشی و تزیینات دیواری از دانشگاه مرکزی انگلستان (UCE) دریافت کرد.

او در گذشته بیشتر طراحی می‌کرد، نقاشی و کاریکاتور می‌کشید و عکس می‌گرفت اما در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه نقاشی با خاک، حجاری ، چیدمان، هنر محیطی، کارهای چندرسانه‌ای و اینترنت فعالیت دارد. نادعلیان متوجه تاثیر مثبت جزیره هرمز در روند شکل‌گیری آثار محیطی‌اش شد و به همین دلیل با جدیت بیشتری فعالیت هنری خود را در این جزیره متمرکز کرد. برگزاری چندین جشنواره هنر محیطی، برپایی هنرمندسرای خلیج فارس و موزه دائمی آثارش از جمله این فعالیت‌هاست.