سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: حسن دولت‌آبادی نویسنده و استاد دانشگاه، اجرای تئاتر را از سرگرمی‌هایی دانست که می‌تواند در خانه و شرایط اضطراری خاص کاربرد داشته باشد و افزود: در این رابطه چگونگی بهره‌گیری از نمایش و تئاتر را تحت عنوان کتابی با عنوان "تربیت به کمک نمایش و تئاتر در خانه و مراکز  آموزشی و تربیتی" به بحث گذاشتم. این کتاب بین رشته‌ای، روان‌شناسی و تئاتر است. در کتاب توضیح داده شده چگونه می‌توان این کار را انجام داد و تاثیر آن چیست؟ در شرایط خاصی که در کشور قرار داریم این اثر می‌تواند کاربرد داشته باشد. کتاب با هدف تربیت و تاثیرگذاری بر شخصیت بچه‌ها طرح موضوع می‌کند اما در این شرایط (شیوع کرونا ویروس) می‌توانیم کاربرد جدیدی از کتاب داشته باشیم.

او همچنین در این روزها مطالعه و استفاده از مجموعه چهل جلدی "نمایشنامه‌های آسان برای اجرا در کلاس درس و صحنه تئاتر" را پیشنهاد داد و گفت: هر جلد این مجموعه شامل 5 نمایشنامه است. 10 جلدش را نشر قطره چاپ کرده است. 30 جلد دیگر هم توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های این نمایشنامه‌ها مقطع‌بندی سنی است. مثلا از 30 جلدی که سوره مهر چاپ کرد، 5 جلدش برای ابتدایی و مهدکودک، 15 جلد برای دوره اول دبیرستان و 10 جلد هم برای دوره دوم دبیرستان است. ابزار ساده و امکانات اولیه‌ای لازم برای اجرای هر کدام از تئاترها در ابتدای هر نمایشنامه توضیح داده شده. حتی درباره کارگردانی تک تک این آثار چه به شکل عروسکی و چه به شکل غیرعروسکی اطلاعات لازم را ارائه کرده‌ام تا خانواده‌ها، خود بچه‌ها و اعضای خانواده بتوانند این نمایش‌ها را برای بچه‌ها یا با کمک و حضور آن‌ها اجرا کنند و شاهد ایجاد فضای شادی باشند.

دولت‌آبادی با تاکید بر این که اجرای این نمایش‌ها سالن، صحنه و یا خانه بزرگ لازم ندارد، تصریح کرد: در هر گوشه‌ای از یک فضای کوچک از آپارتمان جمع و جور می‌توان شرایط اجرای این نمایش‌ها را فراهم کرد. والدین می‌توانند فضای مطلوبی را به وجود آورند و مشارکت بسیار موفقی را با بچه‌ها داشته باشند. حتی اجرای تئاتر می‌تواند برنامه ثابتی باشد در طول روزهای متمادی یا یک روز در میان، بستگی به شرایط خانواده و برنامه‌ریزی آن‌ها دارد. این نمایشنامه‌ها شعر دارد و موزیکال است. همه مواردی که برای بچه‌ها به عنوان فضای متنوع نیاز داریم در این مجموعه هست؛ علاوه بر این‌که بسیار دقت شده که به لحاظ اخلاقی و تربیتی در عین سرگرم کننده بودن هیچ مشکلی ایجاد نکند.

او ادامه داد: بچه‌ها به دلیل این‌که قالب داستان و حادثه را دوست دارند با این نمایشنامه‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند. نمایش با قالب داستانی مفیدش و داستان‌های مناسب با قالب جذابش همیشه می‌تواند مورد توجه بچه‌ها قرار بگیرد. در سالن‌های تئاتر شاهد عکس‌العمل مثبت بچه‌ها بوده‌ام. از تئاتر برای سرگرمی و تاثیرگذاری مثبت در آن‌ها و در این شرایط خاص برای ایجاد آرامش استفاده کنیم. به نظرم اگر امتحان شود بچه‌ها خواهان تکرار آن هستند.

دولت‌آبادی در حوزه داستان هم کتاب "تربیت به کمک داستان در خانه و مراکز آموزشی و تربیتی" را توصیه کرد و افزود: چهل شیوه داستان‌گویی را در این کتاب توضیح داده‌ام و به والدین گفته‌ام چگونه می‌توانند از داستان برای تاثیرگذاری بر بچه‌ها استفاده کنند. در انتهای کتاب هم منابعی که از آن‌ها بهره برده‌ام و منابعی که می‌تواند به عنوان مرجع برای انتخاب داستان به آن مراجعه کرد فهرست شده‌اند. البته کتاب "تربیت به کمک نمایش و تئاتر در خانه و مراکز  آموزشی و تربیتی" نیز به همین روند است.