به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، آمار نشر کتاب نشان می‌دهد در بهمن ماه امسال تعداد ۱۲هزار و ۴۸۳ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۱۱هزار و ۸۴۹ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه سال گذشته، ۵درصد افزایش داشته است.

از مجموع ۱۲هزار و ۴۸۳ عنوان کتاب منتشر شده در بهمن ماه امسال که از سوی هزار و ۵۸۸ ناشر منتشر شده، موضوع کودک و نوجوان از سایر موضوعات سبقت گرفته و با ۲ هزار و ۷۶۵ عنوان پیش‌تاز است و در مقایسه با بهمن سال گذشته، ۳۶درصد افزایش را نشان می‌دهد.

موضوعات ادبیات با ۲هزار و ۴۷۹ عنوان، کمک درسی با هزار و ۹۵۸ عنوان و علوم عملی با هزار و ۳۳۱ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه تالیف، موضوع کمک درسی در صدر قرار دارد و موضوعات کودک و نوجوان و ادبیات جایگاه‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

در بهمن ماه در حوزه ترجمه بیشترین تعداد کتاب‌ها نیز به موضوع کودک و نوجوان اختصاص داشت و موضوعات ادبیات و علوم عملی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

از میان ۱۲هزار و ۴۸۳ عنوان کتاب منتشر شده در بهمن ماه سال جاری، ۶ هزار و ۶۷۲ عنوان چاپ اول و مابقی چاپ دوم بوده اند. همچنین از تعداد کل کتاب های منتشر شده در این ماه، ۹ هزار و ۹۰۱ عنوان در تهران و ۲هزار و ۵۸۲ عنوان در استان‌های دیگر منتشر شده اند. در این ماه، بیشترین شمارگان کل با ۴ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۳۷۰ نسخه به موضوع کودک و نوجوان و پس از آن به کتاب‌های کمک درسی و ادبیات اختصاص دارد.

بر اساس تعداد و درصد کتاب های چاپ اول منتشر شده در بهمن ماه سال جاری، در استان تهران، ۴ هزار و ۹۴۱ عنوان کتاب منتشر شده است که این میزان ۷۴ درصد عناوین منتشر شده کل کشور را در برمی‌گیرد. بعد از استان تهران، استان قم در رتبه دوم قرار دارد که ۵۳۲ عنوان کتاب در این بازه زمانی منتشر کرده است. این استان ۷ درصد کتاب‌های منتشر شده کل کشور را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار نشر کتاب در  بهمن ماه سال ۱۳۹۸،  انتشارات الطیار، دیدمان، نایاب، پارسیان البرز، آقای کتاب، سرمستان، سیب سرخ، سایلاو، مکتوب آخر و حباب در فهرست   ۱۰ناشر عمومی پرکار به ترتیب بیشترین تعداد چاپ اول قرار گرفتند.

همچنین انتشارات میچکا، آیدا کتاب، آواگران، قدیانی، دانش گویا، الطیار، یارمانا، سروش و ستاره، امیرالبیان و تازه‌ها 10 ناشر پرکار کودک و نوجوان به ترتیب بیشترین تعداد کتاب‌های چاپ اول در بهمن ماه  شناخته شدند.

از جمله ناشران آموزشی و کمک آموزشی پرکار بهمن ماه می‌توان به انتشارات رهپویان شریف، یارمانا، کارآفرینان، حلی، کاگو، خیلی سبز، نویسندگان آزاد، اسفندیار، اخوان ورنوس و گل واژه اشاره کرد.

کتاب‌های "گلستان شکوفه‌ها: ویژه دانش‌آموزان ابتدایی"، "سه دقیقه در قیامت: تجربه‌ای نزدیک به مرگ"، "کودک(۶ساله): آموزشگاه، خانه و خانواده" و  "ایران، میهن"، "موجودان اطراف ما"، "مناسک مصور حج(ویژه آقایان)"، "من و اطرافیانم"، "من و طبیعت(آفرینش)"، "درسنامه اسرار حج" و "سفر به شهر سلیمان" در فهرست پرشمارگان‌ترین کتاب های بهمن ماه سال ۱۳۹۸ قرار گرفتند.