سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: اشکان دانشمند مترجم، با بیان این‌که کتاب "ماشین‌هایی مثل من آدم‌هایی مثل تو" نوشته ایان مک یوان را به فارسی برگردانده به هنرآنلاین گفت: این رمان در سال 2019 در انگلستان نشر یافته است. ژانری مدرن که زمینه‌های علمی و تخیلی دارد. البته در چند سال آینده ممکن است شاهد چیزهایی فراتر از آنچه که در رمان می‌خوانیم باشیم و این اثر دیگر زیرمجموعه ژانر تخیلی قرار نگیرد.

او فضاهایی که نویسنده به تصویر کشیده را تجربه نسبتا جدیدی دانست و ادامه داد: هوش مصنوعی و پیشرفت تکنولوژی یکی از هسته‌های اصلی داستان است. مخاطب با انگلستان دهه 80 میلادی روبروست. اما نویسنده یک‌سری توالی اتفاقات تاریخی را بهم زده است و برای رسیدن به مقصود خود دست به جابه‌جاهایی تاریخی می‌زند و وقایع تاریخی جدیدی را متصور می‌شود. 

دانشمند با این توضیح که شخصیت اصلی داستان، رباتی را از نوع پیشرفته هوش مصنوعی (انسان مصنوعی) می‌خرد، افزود: این شخص با دختری که همسایه اوست آشنایی دارد. دختری که 10 سال از خودش کوچک‌تر است و با او وارد ارتباط عاطفی شده؛ این ربات هم وارد زندگی او می‌شود. تفاوتی که وجود دارد ربات پیشرفته است و بیش از اندازه هوش مصنوعی در ربات رشد کرده است. در سال 1982 و 1983 در انگلستان و در هیچ کجا همچنین هوش مصنوعی نداشتیم و شاید هنوز هم نداریم. ولی اتفاق قریب‌الوقوع است و ممکن است در 10 سال آینده و شاید زودتر چنین چیزی را شاهد باشیم.

او تصریح کرد: این ربات به اسم آدم وارد زندگی شخصیت اصلی شده است. دو گونه از این دسته ربات ساخته شده، ماده و نر که مولف رمان به دلیل مطرح کردن ماجرای خلقت، اسم آن‌ها را آدم و حوا گذاشته است. مسئله‌ای که در کتاب "ماشین‌هایی مثل من آدم‌هایی مثل تو" وجود دارد و برای خود من هم جذاب بود مسئله فلسفه اخلاق است. از این نظر که ربات‌هایی که طراحی شدند، آدم و حواها یک‌سری کدگذاری‌های اخلاقی دارند و یک‌سری اصول را پی‌گیری می‌کنند. چیزهایی برای آن‌ها ارزش محسوب می‌شود و چیزی‌هایی برای‌شان خط قرمز است. زندگی ما انسان‌ها پر از تناقض است. جاهایی اصول اخلاقی را زیر پا می‌گذاریم. در حالی که برای این ربات صلح و حقیقت از همه چیز مهم‌تر است. این روند در زندگی شخصیت اصلی داستان تناقض و تضادهایی را به وجود می‌آورد و باعث مختل شدن زندگی او و افرادی که این هوش‌های مصنوعی را در خانه خود دارند، می‌شود.

دانشمند اضافه‌ کرد: فرق ربات داستان این است که می‌تواند فلسفه‌چینی کند، شعر بنویسد و حتی قادر است عشق را تجربه کند. بین صاحب آدم هوش مصنوعی و دختر همسایه، مثلث عشقی به وجود می‌آید. دو مرد که عاشق یک دختر هستند ولی یکی با این‌که مصنوعی است، می‌تواند توجه دختر را به خود جلب کند تا جایی داستان پیش می‌رود که صاحب ربات نمی‌تواند حضور او را تحمل کند. او دچار تصمیماتی می‌شود که برخی اجتناب‌ناپذیر است و برخی به زندگی شخصی خودش و خلاهایی که در زندگی دارد برمی‌گردد.

او با این توضیح که کتاب "ماشین‌هایی مثل من آدم‌هایی مثل تو" توسط نشر نیماژ روانه بازار کتاب می‌شود، گفت: این رمان می‌تواند در بین مخطبان توجه جلب کند به دلیل ژانر و فضاهای ملموس آن به هر حال ما انسان‌ها با تکنولوژی زیاد سروکار داریم.

کتاب‌های "تنهایی هولناک مکسول سیم"، "خانه خواب" و "نمایشگاه پنجاه و هشت" از نوشته‌های‌ جاناتان کو با ترجمه‌ دانشمند منتشر شدند.