سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "مخلوقات غریب" نوشته حسین سناپور شامل 10 داستان کوتاه با عناوین "هور خشک"، "جایی که مرده‌ها می‌خوابند"، "پرسه زن"، "این همه بالا"، "کتاب زمان"، "مردی از فولاد"، "دو به دو"، "کوک"، "دوم شخص قاتل" و "فوت" است. در این مجموعه با روایت‌های متفاوت و فضاهایی دور از ذهن مواجه می‌شویم.

در پشت جلد کتاب آمده است: "ژولیده در را باز کرد. چهارتایی وارد شدند.

مرد پالتوپوش گفت: سلام ارباب من! آمدیم برای شام آخر. آمدیم که خلاص‌مان کنی امشب.

دو کیسه‌ پر از نان و میوه و خوراکی‌های دیگر را گذاشت کنار دیوار و کادو حلقه‌ایش را داد دست ژولیده.

زنی که بارانی کوتاه قرمز پوشیده بود گفت: ملک! نگو ارباب من. بگو ارباب ما.

ملک گفت: باشد ململ جان. واقعا که چه اسم‌هایی! ارباب ما، امشب لایق می‌شویم که نام‌مان را بگویی و از این بی‌نامی نام‌های قلابی دربیابیم؟ نه؟ باشد. این‌طور نگاه نکن دیگر. که یعنی اصلا هیچ‌وقت نخواهی گفت. اگر اصلا وقت یگری باشد. حالا، ارباب ما. پالتوم را کجا کثیف کنم؟"

چاپ دوم کتاب "مخلوقات غریب" نوشته حسین سناپور که نخستین بار امسال در سی‌و دومین نمایشگاه کتاب از سوی نشر چشمه عرضه شده بود با قیمت 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.

کتاب مخلوقات غریب

"خون خورده" حرکت دایره‌وار تاریخ

کتاب "خون خورده" نوشته مهدی یزدانی‌خرم 6 شخصیت اصلی دارد. قصه چند برادر در سال‌های دهه شصت است که از از تهران تا اصفهان، از بیروت تا آبادان و از مشهد تا کلیسایی کوچک در محله نارمک روایت می‌شود. هر کدام از این برادران روایتی تلخ را از سر گذرانده‌اند. رمان، از تهران سال 1394 آغاز می‌شود و در یک حرکت دایره‌وار در تاریخ ایران دور می‌زند.

در ابتدای این رمان آمده است: "اولش خون بود...

خونی که آرام و کند راه باز می‌کرد وسط زمختی آسفالت خیابان. می‌چرخید میان آبی که رقیقش کرده بود و پخش می‌شد؛ پخش‌تر. خونی که سیاه می‌زد با رگه‌های سرخ روشن و خودش را می‌رساند به جدول سیمانی کنار جوی و کم کم می‌گسترد روی آسفالت".

در بخش پایانی کتاب با عنوان "آخرش" می‌خوانیم: "محسن مفتاح خسته بود...فاتحه‌خوانی پنج برادر بیش از همیشه جانش را گرفت. شنبه سنگین. چیزی در وجودش می‌چرخید. با خودش قرار گذاشت عهدش را بشکند و بقیه کارها را به فردا موکول کند".

چاپ دهم کتاب "خون خورده" نوشته مهدی یزدانی‌خرم از سوی نشر چشمه با قیمت 44 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. این رمان نیز در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شد و کمتر از یک سال به چاپ دهم رسید.

کتاب خون خورده

رمانی درباره قتل میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل

داستان کتاب "شکوفه های عناب" نوشته رضا جولایی درباره قتل میرزاجهانگیرخان صوراسرافیل روزنامه‌نگار معروف پس از مشروطه است. داستان هم از جایی شروع می‌شود که زن جوانی با شنیدن خبر کشته‌ شدن روزنامه‌نگار جوانی که عاشقش بوده، مویه و ناله می‌کند.

"مذبح زر"، "حاشیه تاریک درختان"، "وادی بادها"، "زافترا"، ‌"نقد بازار جهان"، ‌"ماه غمگین"، "رقص در کوچه عاشقان"، "سایه تاک‌های خشکیده"، "از سردی دی فسرده"، "خارها در باد"، "رامانتیچنا"، "محبوبه نیلگون عماری"، "خونابه شفق"، "سی‌‌ودنیا" و "آزادتر از نسیم و مهتاب" عناوین بخش‌های این رمان هستند.

در بخشی از بخش "مذبح زر" می‌خوانیم: "خلعتی مرحمتی شاهانه که به دستم رسید، بغض راه گلویم را بست. می‌دانستم آن بقچه پیچازی مندرس را که باز کنم چه خواهم دید. وارفتم کنار حوض. یک باره برگ‌ها زرد شد و بر آجرهای حیاط ریخت و سطح حوض کوچک‌مان که آن را هر ماه تمیز و پر آب می‌کردید از آب قنات، پر شد از برگ‌های زرد".

چاپ چهارم کتاب "شکوفه های عناب" نوشته رضا جولایی که امسال برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده بود با قیمت 45 هزارتومان در بازار کتابفروشی‌ها عرضه شده است.

کتاب شکوفه های عناب