به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این جلسه اعضای گروه‌های چهارگانه هیات (گروه دین، گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، گروه هنر و ادبیات، و گروه کودک و نوجوان) به بررسی کتاب‌های ارسالی جهت تصویب برای خرید پرداختند.

همچنین محسن جوادی معاون امور فرهنگی با حضور در این جلسه، ضمن تشکر از تلاش‌های اعضا در بررسی و انتخاب کتاب‌ها، این هیات را از بخش‌های اصلی معاونت امور فرهنگی دانست که مراجعان بسیاری در طول سال دارد و تدوین سیاست‌های مقتضی با نیازهای زمان را راهگشای برخی از ناهمواری‌های مسیر پیش رو انگاشت.

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به میزان منابعی که سال آینده در اختیار دارد، درصدد است بر اتخاذ سیاست‌هایی مشخص‌تر در زمینه خرید کتاب تمرکز کند.

جوادی لزوم اولویت‌بندی موضوعی در فهرست خریدها را مهم‌ترین بعد این سیاست دانست و بر مولفه‌های 1- حفظ عزت و اقتدار ملی 2‌- گسترش مسئولیت‌پذیری اجتماعی و فردی در جامعه 3‌-توجه به نهاد خانواده و اهمیت آن و حفاظت از این نهاد به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی 4‌- عدالت و مبارزه با فساد 5 – ایجاد و افزایش امید و نشاط اجتماعی به عنوان اولویت‌های اساسی خرید در کنار سایر شاخص‌های برشمرده در آیین‌نامه هیات انتخاب و خرید کتاب در سال پیش رو تاکید کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این روند می‌تواند به هدفمندتر شدن حمایت‌های وزارتخانه از مصرف‌کنندگان کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها کمک بیشتری کند. در عین حال نیاز به توجه به سفارش‌های اجتماعی در کنار این اولویت‌ها می‌تواند به غنای بیش‌تر و واقعی‌تر ترویج کتابخوانی مدد رساند.

او همچنین توجه ویژه به کیفیت کتاب‌ها را مکمل بحث اولویت‌های موضوعی مورد تاکید قرار داد و آن را عاملی برای مقابله و مهار جریان‌های فرصت‌طلب در آفت کتاب‌سازی دانست.

در ادامه جلسه، هر یک از اعضا، پیشنهادهایی را درباره بهینه‌سازی روند انتخاب، خرید و اهدای کتاب برشمردند.

مهرزاد دانش مدیرکل چاپ و نشر، نیز ظرفیت و بضاعت علمی این هیات را فراتر از نفس خرید کتاب برای کتابخانه ها برشمرد و اظهار امیدواری کرد: در شناسایی نقاط ضعف و قوت، و چالش‌ها و فرصت‌های صنعت نشر، بتوان از نظرات کارشناسی اعضای هیات بهره برد.

او هدف اصلی از فرایند انتخاب و خرید کتاب را حمایت از مصرف‌کنندگان کتاب و مراجعان کتابخانه‌ها اعلام کرد و اهدای کتاب‌های خریداری‌ شده را در گستره وسیعی شامل کتابخانه‌های سراسر کشور (بر اساس سهمیه‌ای که سالانه دراختیار ادارات کل استانی وزارتخانه قرار می‌گیرد)، نهاد کتابخانه‌های عمومی، مساجد، مدارس، ستاد ترویج کتابخوانی، پایتخت کتاب و مناطق دوستدار کتاب، بیمارستان‌ها، سازمان زندان‌ها، مراکز دانشگاهی و حوزوی، روستاها و عشایر، مناطق محروم، مناطق آسیب‌دیده از سوانح طبیعی، و سایر مجامع کتابخانه‌ای و فرهنگی برشمرد.

همچنین مجید سامی معاون دفتر امور چاپ و نشر، در ابتدای این نشست، گزارشی از نتایج جلسات برگزارشده در سال 1398 ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، در طول 9 جلسه برگزارشده از ابتدای سال تا مقطع حاضر، 6993 عنوان کتاب بررسی شده است که 2784 عنوان (حدود 40 درصد) جهت خرید به تصویب رسیده‎اند.

آمار کتاب‎های خریداری شده به تفکیک عبارتند از:

گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی: از بین 2512 عنوان ارسالی، 795 عنوان (32 درصد)

گروه دین: از بین 940 عنوان ارسال، 461 عنوان (49 درصد)

گروه کودک ونوجوان: از بین 1352 عنوان ارسالی، 610 عنوان (45 درصد)

گروه هنر و ادبیات از بین2189 عنوان ارسالی، 918 عنوان (42 درصد)