به گزارش هنرآنلاین براساس خبر رسیده، در این مراسم موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، محمدرضا طهماسب‌پور پژوهشگر تاریخ عکاسی و حمیدرضا نوروزی‌طلب مولف و مدیر هنری سخنرانی خواهند داشت.

آلبرت هوتز بازرگانی هلندی که در سال 1891 سفری هفت ماهه را در ایران آغاز کرد، در مجموعه عکس‌های خود از ایران، ترکیه و قفقاز جنبه‌های متنوع زندگی ایرانیان دوره قاجار را ثبت کرده است. در عکس‌های هوتز آثار باستانی و تاریخی، زندگی مردم، جزایر، پل‌ها و جاده‌های ایران را با نگاهی واقع‌گرایانه می‌توان مشاهده کر که برای پژوهشگران خالی از لطف نیست.

حمیدرضا نوروزی‌طلب مولف و مدیر هنری این کتاب، پژوهشگر هنری و استاد دانشگاه تهران، با استفاده از آرشیو تصاویر موزه ملی مردم‌شناسی لیدن هلند و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران این کتاب نفیس را گردآوری کرده است. کتاب میراث ایرانی آلبرت هوتز که توسط انتشارات آوند دانش منتشر شده، پژوهشی مشترک میان پژوهشگران ایرانی و هلندی است. در این کتاب الگوی زمانی سفر هوتز رعایت شده و مقالاتی در توضیح مجموعه عکس‌ها به نگارش درآمده است.

از دیگر ویژگی‌های این کتاب، طراحی گرافیک و صحافی آن است. که برای نخستین بار زمینه‌ را برای هماهنگی کامل تصاویر و متن به دو زبان انگلیسی و فارسی فراهم کرده است. طراحی کتاب به شیوه‌ کتاب‌های لاتین قرن 19 اجرا شده تا حس هم‌زمانی را به مخاطب منتقل کند. ویژگی دیگر کتاب صحافی خاص آن است. تمام تیراژ این کتاب صحافی دستی شده است و فونت‌ها با کلیشه دستی یک به یک اجرا شده و روی جلد با ظرافت بسیار در چند لایه طراحی شده است.

شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به معلم، نبش کوچه کلاته پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. شرکت برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

نشست و گفت‌وگو پیرامون کتاب "میراث ایرانی آلبرت هوتز" روز دوشنبه ۵ اسفندماه ساعت ۱۸ در شهرکتاب مرکزی برگزار می‌شود.