به گزارش هنرآنلاین مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر شامگاه شنبه 12 بهمن‌ماه با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محامی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از شاعران در سینما هلال زاهدان برگزار شد.

شعر جوهره انقلاب اسلامی است

سید عباس صالحی در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر اظهار داشت: شعر مقوله‌ای است که پیونددهنده انسان‌ها و ایرانیان با یکدیگر و جوهره انقلاب اسلامی است، به نظر بنده بارزترین وجه انسانیت انسان‌ها و انسان شعر است و این نه یک اغراق شاعرانه بلکه واقعیت است.

وی ادامه داد: در شعر آرمان‌های انسانی بروز و ظهور پیدا می‌کند و اسطوره‌های انسانی با شعر عرضه و تبادل می‌شود، لطیف‌ترین و رقیق‌ترین دریافت‌های انسانی با شهود شاعرانه دریافت و عرضه می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: اگر ما شعور عامی داریم که تمام هستی را در برگرفته و اگر شعور خاصی داریم که ویژه انسان‌ها است در این میان شعور اخصی وجود دارد که مربوط به شاعران و کسانی است که طبع شاعرانه دارند، در واقع کسانی که ذوق یا فهم شاعرانه دارند از این شعور و آگاهی اخص برخور دارند.

صالحی با بیان اینکه نماد انسانیت انسان فهم شاعرانه است، یادآور شد: بخش اصلی ایرانیت ما به حوزه شعر بستگی دارد، شعر همزاد ایران است، از آن زمان که کلمه در این خاک پدید آمد شاعرانه و شعرگونه متولد شد، ما تاریخ هزاران ساله ایران را با شعر می‌شناسیم که در نقطه نقطه این خاک گسترانیده شده است.

وی افزود: تعالیمی که شعر در این خاک بدون انقطاع داشته است و گستره‌ی جغرافیایی که شعر در جغرافیای امروزی و فضای فرهنگی پیرامونی از دیر زمان تا کنون داشته بیانگر تاریخ شعر در این مرز و بوم است، بنابراین می‌توان گفت شعر و ایران عضو جداناشدنی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مناسبات بین شعر و انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب‌های جهانی و انسانی با ویژگی‌ها و نمادهایی شناخته می‌شود، انقلاب اسلامی ایران انقلاب کلمه و واژه بود و چون با روح شاعرانه ایرانی آمیخت این کلمات شاعرانه متحول و جریان پیدا کرد، همه به خاطر داریم که شعارهای انقلابی شعرگونه بودند و عزم و ترنم و ترانه‌های شاعرانه در شعارها وجود داشت.

صالحی ابراز داشت: یکی از مظاهر شعر در این تاریخ چند دهه انقلاب همراهی شاعران با مردم در مشکلات و مسائل اجتماعی بوده و این روزها سیل نمونه بارز آن است، چندی قبل هم شاعران در فقدان سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سانحه دلخراش هواپیمایی در کنار مردم قرار گرفتند و با نوایی که نواختند درد مردم را تسکین داده یا آگاهی نسبت به آن درد نشان دادند.

وی در پایان گفت: بنده به سهم خود از تمام کسانی که در این فضای خاص جامعه ایرانی این همنوایی را با زبان شعر عرضه کردند سپاسگذارم و از زحمات بی‌وقفه عزیزانی که در برپایی چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر تلاش کردند تشکر می‌کنم.

156929912

شعر و هنر باید در راستای آرمان‌های ارزشمند انسانی باشد

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این مراسم گفت: ما نسبت به اطرافمان مسوول هستیم بنابراین شعر و هنر ما باید در راستای آرمان‌های مهم و ارزشمند انسانی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محامی ضمن تقدیر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت برگزاری این مراسم در زاهدان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای رنگین‌کمان زیبای قومی و مذهبی است که می‌شود از این فرصت مهم استفاده بهتری کرد. 

وی افزود: اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان با ویژگی‌های منحصر به فرد خود شایسته نگاه ویژه و سرمایه‌گذاری مناسب در راستای پیشرفت کشور هستند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان تصریح کرد: انقلاب اسلامی که به تعبیر امام (ره) انفجار نور بود به عنوان معجزه بزرگ در عصر ما به حساب می‌آید که شایسته نگاه ویژه هنرمندان است.

امام جمعه زاهدان تاکید کرد: هنر به صورت عمومی و شعر و شاعری به صورت خصوصی یک استعداد خدایی است که به بندگان خاص اعطا شده و می‌بایست از آن در راه درست استفاده کرد.

وی افزود: هنر نمی‌تواند بدون انگیزه و هدف باشد زیرا هنر مولود انسان است و اعمال انسان از جمله هنر او تحت تاثیر تفکر و تعقل است و اعمال انسان در هنر او جلوه می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین محامی گفت: اگر انسان نتواند نسبت به جهان و پیرامون خود بی‌تاثیر باشد قطعا هنر او هم نمی‌تواند نسبت به اطراف او بی‌تفاوت باشد.

وی ادامه داد: اگر انسان می‌بایست متعهد باشد شعر او هم که از او به برون می‌تراود همین طراوت را خواهد داشت.

برگزاری جشنواره‌ها نقش مهمی در معرفی سیستان و بلوچستان دارد

احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر  اظهار داشت: برگزاری این جشنواره در چنین شرایطی که این استان درگیر سیلاب است تاثیر بسیار زیادی در ایجاد روحیه در بین مردم دارد.

وی بیان کرد: پس از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان مسوولان کشوری و لشکری برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده جنوب این استان رفتند و این برای مردم منطقه بسیار ارزشمند بود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب در جنوب این استان منشا اثر شد که شاعران و نویسندگان کار را آغاز کردند که این برای محرومیت زدایی منطقه بسیار تاثیرگذار است.

وی اظهار داشت: شعر و هنر اثرگذاری زیادی دارد اگر بعضی بیانات و اشعار قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیان نمی‌شد امروز شهید مطهری ناشناخته می‌ماند.

موهبتی بیان کرد: امیدواریم اثر شعر حماسی نقش آفرین و تاثیرگذار در کشور و سیستان و بلوچستان باشد بویژه مسوولان در این امر نقش آفرینی کنند زیرا اگر مشکل را پاک کنیم هیچ وقت حل نخواهد شد و این همایش و جشنواره کمک کننده بزرگی برای این استان خواهد بود.

وی تصریح کرد: اگر درسیستان و بلوچستان فرهنگ را نبینیم همه تلاش‌ها بی فایده است و واقعیت ایرانی و انسانی بودن باید حفظ شود.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره بین المللی شعر فجر نیز گفت: این جشنواره با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سه بخش اصلی و رقابتی و جنبی برگزار شده است.

مهدی غزلی بیان کرد: حدود هزار کتاب توسط داوران در این جشنواره بررسی شد و حضور استادان ادبیات با وجود سمپاشی دشمنان نشان داد جریان فکری ادبیات دچار خدشه نمی‌شود.

وی گفت: افتتاحیه این جشنواره با ترور سپهبد شهید قاسم شروع شد هرچند مجال شعرخوانی و گزارش را از دست ندادیم.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره شعر فجر اظهار داشت: در بخش جوان بیش‌از هزار اثر از تمامی استان‌ها به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که بی‌نظیر بودند.

وی تصریح کرد: علاوه بر اهدای جایزه فجر امسال به مناطق سیلزده جنوب سیستان و بلوچستان یک حواله خرید به مبلغ یک میلیارد ریال برای خرید کتاب برای مناطق سیل‌زده به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان تحویل داده شده است.

156929919

معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

بخش "شعر بزرگ‌سال"

هیات داوران این بخش، متشکل از حمیدرضا شکارسری، زهیر توکلی و عبدالحمید ضیایی، دو اثر را به صورت مشترک به عنوان آثار برگزیده این بخش انتخاب کردند:

"به رنگ دانوب" سروده واهه آرمن از نشر چشمه

"را را" سروده پانته‌آ صفایی از انتشارات فصل پنجم

بخش "شعر کودک و نوجوان"

هیات داوران این بخش، متشکل از محمد گودرزی‌دهریزی، انسیه موسویان و حامد محقق، دو اثر را شایسته تقدیر دانستند:

"دل تو برد شرط را" سروده فاطمه سالاروند از نشر پیدایش

"مگر لب زیپ دارد" سروده غلامرضا بکتاش از انتشارات امیرکبیر

بخش "درباره شعر"

هیات داوران این بخش، متشکل از محمدکاظم کاظمی، بهزاد خواجات و عیسی امن‌خانی، "کتاب چهارخطی" (کند و کاوی در تاریخ رباعی فارسی) به قلم سیدعلی میرافضلی از انتشارات سخن را به عنوان اثر برگزیده جشنواره انتخاب کردند.