سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: مازیار اسلامی مترجم و پژوهشگر، با بیان این‌که کتاب "سال‌هایی که سینما مهم بود" را در نشر چشمه در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب حاوی مجموعه مقالاتی درباره سینمای دهه هفتاد آمریکا است.

او درباره محتوای این کتاب توضیح داد: جریانی به سینمای آمریکا اختصاص دارد که به تعبیری آخرین دوره مهم سینمایی این کشور محسوب می‌شود و  موسوم به سینمای نوین آمریکا است. این کتاب از اواخر دهه شصت شروع می‌شود و تا اواخر دهه هفتاد و ظهور فیلم "جنگ ستارگان" تداوم این جریان ادامه دارد.

اسلامی با بیان این‌که کتاب را با همکاری گروهی از مترجمان به فارسی برگردانده و سرویراستار فارسی است، افزود: این مجموعه مقالات به ویراستاری توماس الساسر در حدود 400 صفحه منتشر شده و 14-15 نویسنده دارد.

او همچنین از نگارش کتاب "چشم جان بین" با زیرعنوان ملاحظاتی در باب زیباشناسی فیلم خبر داد و گفت: این اثر تلاش می‌کند ماهیت زیبا‌شناسی فیلم را ابتدا از منظر فلسفی توضیح دهد و در ادامه با نشان دادن آثاری که این شرح و تبیین را تصویر می‌کنند ایده اصلی کتاب را گسترش و بسط بدهد.

اسلامی با این توضیح که ایده اصلی کتاب در فصل اول آن تبیین شده که ماهیت زیباشناسی فیلم یک ماهیت غیرناب و غیرخالص است، ادامه داد: برخلاف هنرهای دیگر که زیباشناسی ناب و خالص و فرو بسته دارند زیباشناسی فیلم گشوده و متاثر از زیباشناسی هنرهای دیگر است یعنی تئاتر، نقاشی، عکاسی، ادبیات، رقص و اپرا را هم داریم. در فصول بعدی ورود زیباشناسی این هنرها به زیباشناسی سینما با نشان دادن و ذکر نمونه‌هایی تعریف شده است.

به گفته او، کتاب "چشم جان بین" با زیرعنوان ملاحظاتی در باب زیباشناسی فیلم به‌ زودی توسط نشر لگا نشر می‌یابد.

مازیار اسلامی متولد 1349، مترجم، منتقد و پژوهشگر حوزه هنر به ویژه سینماست. از ترجمه‌های منتشر شده او می‌توان به "هنر امر متعالی مبتذل؛ درباره فیلم بزرگراه گمشده دیوید لینچ" اسلاوی ژیژک، "بارت و سینما: گزیده مقالات و گفت‌وگوهای رولان بارت درباره سینما" رولان بارت، "سفری شخصی با مارتین اسکورسیزی در سینمای امریکا" مایکل هنری ویلسن، "باستان‌شناسی سینما و خاطره یک قرن" ژان لوک گدار و "شریدر به روایت شریدر" کوین جکسن اشاره کرد. 

اسلامی همچنین برخی فیلمنامه‌های آثار شاخص سینما را ترجمه و منتشر کرده است که از میان آن‌ها می‌توان "بانی و کلاید" اثر رابرت بنتون و آرتور پن، "رزمناو پوتمکین" اثر سرگی میخائیلوویچ آیزنشتین و "راننده تاکسی" اثر پل شریدر را نام برد.