به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های صلح و ادبیات با عنوان "صلح و ترویج زبان فارسی" دوشنبه ۳۰دی ماه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود. این سری نشست‌ها با همکاری خانه کتاب و انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می‌شود.

در هشتمین نشست این برنامه اصغر دادبه،  فرح زاهدی و جواد رنجبر  درخشی لر حضور دارند و درباره موضوع صلح و ترویج زبان فارسی سخنرانی می‌کنند.

این برنامه فردا دوشنبه ۳۰ دی ماه از ساعت ۱۶ در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه نصیر، شماره ۲ برگزار می‌شود.

 

دفتر دوم "تاریخ شفاهی کتاب" منتشر شد

دفتر دوم کتاب "تاریخ شفاهی کتاب؛ گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان" به کوشش نصرالله حدادی و از سوی خانه کتاب منتشر شد.

این کتاب شامل گفت‌‌وگو با بیست تن از ناشران قدیمی عرصه نشر کشور و یک یادبود از ناشری نجیب و قدیمی، زنده‌یاد ناصر مشفق و انتشارات صفی‌علی‌شاه، مجموعا بیست‌ویک ناشر و کتابفروش است.

نیکنام حسینی پور در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است: "تاریخ شفاهی کتاب و نشر، تنها تاریخ یک صنف یا یک صنعت در حوزه فرهنگ نیست، بلکه تاریخ تحولات فرهنگی کشور، دولت‌ها و نهادها در طول فعالیت‌های اجرایی و نحوه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه است. تاریخ شفاهی کتاب و نشر، افزون بر مستندنگاری، ما را با تجربه‌ها و اندوخته‌های کاری صنفی استخوان خردکرده این حوزه آشنا می‌کند؛ تجربه‌هایی که برای نسل جدیدی که علاقه‌مند به حضور در این حوزه هستند، می‌تواند گنجینه‌ای گران‌بها محسوب شود. با توجه به فرآیند مصاحبه تاریخ شفاهی کتاب که یکی از روش‌های پژوهشی در تاریخ است و به شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی براساس دیدگاه‌های شاهدان، ناظران و فعالان حوزه نشر می‌پردازد، مصاحبه‌گر آقای نصرالله حدادی با زحمات فراوان در این نشست‌ها ارتباطی تنگاتنگ با مصاحبه‌کنندگان یافته و به عنوان یک شنونده فعال نقشی ایفا کرده تا مصاحبه شونده راوی در فضایی بی‌دغدغه و آرام دیدگاه‌ها و شنیده‌های خود را بازگو کند".

گفت‌وگو با احمد افجه‌ای مدیر کتابفروشی سیروس، علیرضا گنج‌دانش انتشارات گنج دانش، سیدرضا یکرنگیان انتشارات خجسته، بیت‌الله راد‌خواه انتشارات تهران-تبریز، جمشید اسماعیلیان انتشارات پرتو (اسماعیلیان)، ابوالقاسم اشرف‌الکتابی انتشارات اشرفی، بیوک چیت‌چیان انتشارات مرتضوی از جمله گفت‌و‌گوهای دفتر دوم است که پیش‌روی خوانندگان قرار گرفته است.

در ادامه این اثر نصرالله حدادی، با سید‌جلال کتابچی (خاندان کتابچی) انتشارات اسلامیه، سید‌مجتبی کتابچی (خاندان کتابچی) انتشارات علمیه اسلامیه، مرتضی آخوندی انتشارات دارالکتب اسلامیه، مهدیه مستغنی (خاندان زهرایی) انتشارات کارنامه، محمدرضا ناجیان‌اصل انتشارات رسا،محمدرضا جعفری انتشارات نشر نو، فرهنگ نشر نو، امیرکبیر و محمد نیکدست انتشارات پیام گفت‌و‌گو کرده است.

گفت وگو با سعید اقبال کتابچی انتشارات اقبال، داوود موسایی انتشارات فرهنگ معاصر، مهرداد کاظم‌زاده انتشارات مازیار، علی زوار انتشارات زوار، غلامرضا امامی انتشارات موج و پندار، بهروز عطایی انتشارات عطایی از دیگر  بخش های این کتاب است.

در پایان کتاب نیز یادی از مرحوم ناصر مشفق موسس انتشارات صفی‌علی‌شاه شده و یادداشت فرزند او منتشر شده است.

دفتر دوم "تاریخ شفاهی کتاب؛ گفت‌وگو با ناشران و کتاب‌فروشان" حاصل گفت‌وگوهای نصرالله حدادی با ناشران پیش‌کسوت است. این کتاب در هزار و شصت و چهار صفحه و با قیمت صد و 25 هزار تومان از سوی خانه کتاب راهی بازار نشر  شده است.