به گزارش هنرآنلاین، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در این مراسم که شامگاه جمعه ۲۷ دی‌ماه در خانه شعر و ادبیات، واقع در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد برگزار شد سخنان خود را با یادآوری انتشار اولین جلد از مجله همشهری داستان آغاز کرد و گفت: حدود 10 سال پیش در گروه مجلات همشهری، تصمیم به انتشار مجله‌ای به نام "همشهری داستان" شد، که با توجه به وضع ادبیات، خیلی مهم بود که در اولین شماره این مجله از چه کسانی و چه مطالبی کار شود. آن زمان بنده پیشنهاد دادم، طرح روی جلد اولین شماره را با تصویری از نادر ابراهیمی شروع کنیم و تیتر بزنیم "مرگ ماه در شب چهارده".

او ادامه داد: با وجود مخالفت بعضی‌ها درباره این طرح جلد و تیتر، به نظر من این تیتر برای نادر ابراهیمی خوب، پسندیده و شایسته بود، چون معتقد بودم اگر او به پانزده، شانزده سالگی برمی‌گشت، حداقل در حوزه ادبیات باز هم همان‌گونه که هست، زندگی می‌کرد و آثارش همین‌ها بود. بنابراین نادر ابراهیمی ماه کامل است و بیش از این نمی‌توانسته کمال پیدا کند. در اولین شماره مجله همشهری داستان، با افتخار جلد را به نام نادر ابراهیمی زدیم و با افتخار زیر آن نوشتیم: "مرگ ماه در شب چهارده" و من افتخار می‌کنم که آن کار را با او شروع کردیم. الان که این‌جا ایستاده‌ایم، یازده سال بعد از آن ماجرا، هنوز هم فکر می‌کنم تصمیم درستی گرفتم.

شیپورچی‌ها از نادر ابراهیمی نمی‌گویند

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضمن بیان این‌ که نادر ابراهیمی، نویسنده‌ای مشغول کار بود و اهل حاشیه نبود، اضافه کرد: ابراهیمی تمام زندگی‌اش مشغول نوشتن بود و به همین دلیل تعداد آثارش زیاد بود، اما الان دارودسته‌های پرسروصدا و شیپورچی‌ها از نادر ابراهیمی نمی‌گویند. فکر می‌کنم هرچقدر که بگذریم و از لحظه فقدان نادر ابراهیمی فاصله بگیریم، او و آثارش عمیق‌تر شناخته می‌شوند و بیشتر به کار می‌آیند.

او در بخش دیگری از سخنان خود، به شهرت ابراهیمی در زمان حیاتش اشاره کرد و گفت: نادر ابراهیمی همان زمان با نگارش آثارش شناخته شد؛ مثلا جلال آل‌احمد کتابش را چاپ کرده بود، سیمین دانشور در آمریکا راجع به او صحبت کرده بود و داریوش مهرجویی یکی از کتاب‌های او را به زبان دیگری برگردانده بود. بنابراین نادر ابراهیمی مانند جلال آل‌احمد این شانس را داشت که در دوره خودش، فرد شناخته شده و محترمی شود و هر چه که پیش برویم، این احترام بین اهالی واقعی حوزه ادبیات، بیشتر خواهد شد.

قزلی ادامه داد: نکته خوب نادر ابراهیمی این بود، که از این جنس نویسنده‌ها نبود، که پشت میز می‌نشستند و از آن‌جا تکان نمی‌خوردند؛ بلکه سیر داشت و نسبت به وقایع اجتماعی اهل نظر بود. مردم را می‌شناخت، خود را درگیر مسئله‌های مهم اجتماع می‌کرد و البته خلوت خود را هم داشت. شبیه خلوتی که زنبور عسل در کندو برای خود ایجاد می‌کند، خانه‌ای بر بلندی در گوشه خانه خود ایجاد کرده بود.

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ضمن تاکید بر این‌که ابراهیمی ابدا دنبال حاشیه نبود، اضافه کرد: او همیشه مشغول کار بود و برکت آن هم همین آثاری است که می‌بینید، که این برکت در آثار هم جاری و ساری است.

نادر ابراهیمی اهل شعار نبود

قزلی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که نادر ابراهیمی اهل شعار نبود، گفت: مسیر زندگی نادر ابراهیمی پی‌گیری ماجراهای حاشیه‌ای نبود. او هر جا که نظری داشت، در آثارش منعکس می‌کرد؛ چرا که نویسنده و شاعر حرفه‌ای کسی است که وقتی نظری دارد، آن را در آثار خودش منعکس کند؛ اگر این کار را نکند، مجبور است دنباله‌رو اهل شعار باشد. در حالی که در همه جای دنیا، نویسندگان و شعرا، با آثاری که خلق می‌کنند، از قاطبه جامعه خود جلوتر هستند و من فکر می‌کنم نادر ابراهیمی جزو این دسته نویسندگان بود.

خانه‌موزه‌ها؛ بخشی از آناتومی گردشگری فرهنگی هر کشور

مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه به جایگاه خانه‌موزه‌های ادبی در دنیا و اهمیت آن‌ها اشاره کرد و گفت: در اروپا خانه‌هایی که نویسندگان و مشاهیر در آن زندگی کرده‌اند یا در آن رفت و آمد داشته‌اند را به موزه تبدیل کرده و آثار این بزرگان و آن‌چه از آن‌ها باقی‌مانده را در معرض دید مردم و مخاطبان قرار می‌دهند. این خانه‌موزه‌ها کم کم به بخشی از آناتومی گردشگری فرهنگی آن منطقه و کشور شده‌اند که ادبیات و ادیبان آن کشور را هم به گردشگران معرفی می‌کند و به نظر من یکی از جدی‌ترین سرمایه‌های یک کشور است.

او ادامه داد: در ایران در این زمینه یک مقدار عقب هستیم. شاید خانه‌موزه جلال آل‌احمد که در منزلش احداث شد، یکی از گام‌های خوب در این زمینه است. امیدوارم گامی هم که درباره خانه نیما در همین زمینه برداشته شده، گام موثری باشد. ما هم از دو سال پیش پیشنهاداتی در همین زمینه به شهرداری ارائه کرده‌ایم.

قزلی ضمن اشاره به این‌که خانواده نادر ابراهیمی از مدت‌ها قبل پی‌گیر راه‌اندازی این کتابخانه و موزه بوده‌اند، گفت: در کشور ما به دلیل ساختار ضعیف بروکراسی اداری، این نوع کارها سخت است، به همین دلیل باید همت خانواده ابراهیمی و دوستانی که در راه‌اندازی این مجموعه دست داشتند را ستود.

پیشنهاد قزلی برای کتابخانه نادر ابراهیمی

او با بیان این‌که اکثر خانه‌موزه‌ها در دنیا ایستا است، اظهارداشت: خانه موزه‌ها باید پویا باشد و بتواند از آن نویسنده و شاعری که به نام اوست، روایتی ارائه کند. این‌طور نباشد که بازدیدکننده‌ها فقط با چند کتاب، یک قفسه و یک میز مواجه باشند؛ شاید با یک دیوار عکس بتوان سیر روایی زندگی نویسنده را نشان داد. علاوه بر این در این کتابخانه حدود ۴۰۰۰ کتاب است، که مطمئنا در زمان‌های کوتاه بازدید، امکان دیدن همه آن‌ها وجود ندارد، بنابراین می‌توان با راه‌اندازی یک وب‌گاه ساده، لیستی از اسامی این کتاب‌ها را ارائه کرد و در اختیار مخاطب گذاشت. همچنین می‌توان مطالبی که درباره نادر ابراهیمی وجود دارد، مثل پایان‌نامه‌ها، مقالات و … را نیز جمع‌آوری و به این کتابخانه اضافه کرد.

در پایان این مراسم، ضمن پخش مستند "نادرترین فرزانه" ساخته یکی از نوه‌های نادر ابراهیمی، با حضور میهمانان جلسه، کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی افتتاح و بازدید شد.

در این مراسم احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، افشین اعلا شاعر، نویسنده و فعال حوزه کودک، محسن مومنی‌شریف رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات، فرزانه تهرانی‌مقدم همسر زنده‌یاد نادر ابراهیمی، علیرضا تابش،رئیس بنیاد سینمایی فارابی، سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و مرتضی امیری‌اسفندقه شاعر حضور داشتند.