سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدرضا مرزوقی نویسنده، با این توضیح که مجموعه هفت جلدی "بچه محل موزیسین‌ها" را در دست آماده‌سازی برای انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این کتا‌ب‌ها در ادامه مجموعه "بچه محل نقاش‌ها" منتشر خواهد شد که به نقاشان معروفی در تاریخ هنر هم‌چون داوینچی و میکل آنژ اختصاص داشت و مناسب مطالعه مخاطب نوجوان است.

او با بیان این‌که مجموعه هفت جلدی "بچه محل موزیسین‌ها" در قالب داستان‌های فانتزی، سرگرم‎‌کننده و شخصیت‌محور درباره موسیقی کلاسیک غرب نوشته می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر جلد نخست آن که درباره باخ است را به انتشارات هوپا تحویل داده‌ام و مشغول نوشتن جلد دوم با محوریت موتزارت هستم. خواننده با مطالعه این مجموعه با سیر موسیقی و ریزکارهای موسیقی کلاسیک غربی آشنا خواهد شد.

مرزوقی با این توضیح که کار تحقیقات هنری و علمی این مجموعه‌ها از نوشتن آن‌ها بیشتر زمان می‌برد، افزود: در این کتاب‌ها در قالب یک داستان شاد، مفرح، هیجانی و ماجراجویانه به معرفی تاریخ، سبک‌ها و شخصیت‌های مهم و تاثیرگذار هنر پرداختم.

او همچنین از تالیف مجموعه‌ای درباره 10 اثر مهم موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و اظهارداشت: در قالب 10 جلد 10 اثر مهم موزه به نوجوانان معرفی می‌شود. در هر جلد یک راهنما شخصیت‌های داستان را با این آثار که از پنج هنرمند ایرانی و پنج هنرمند غیر ایرانی است، آشنا می‌کند. به شاخص بودن اثر و تاثیرگذار بودن خالق آن در جهان هنر، معرفی نقاش و این که اثر چقدر معرف سبک و سیاق و تغییرات هنری خالق خود است توجه ویژه داشته‌ام.

مرزوقی با بیان این که گوگن، اندی وارهول، ایران درودی، پروانه اعتمادی، علی‌اکبر صادقی و پرویز تناولی از جمله این هنرمندان هستند که به معرفی آن‌ها در قالب داستان پرداخته می‌شود، گفت: این روزها مشغول نوشتن جلد نخست این مجموعه درباره گوگن هستم. این مجموعه توسط انتشارات کاگو نشر می‌یا‌بد.

مرزوقی با تاکید بر این که تاثیرگذاری خالق آثار در جهان هنر و نیز اندیشه‌ای که نقاش یا مجسمه‌ساز طی کرده تا به خلق آثاری چنین برسد را یکی از ایده‌آل‌های انتخاب این آثار در نظر گرفته، تصریح کرد: این ترفندی است تا به مخاطب مجموعه، سیر هنر و در اشل کوچک‌تر گوشه‌ای از تاریخ هنر را در قالب داستانی فانتزی عرضه کنیم. البته نکات جذاب و داستان‌هایی که هر اثر از زمان خلق خود تا به امروز پشت سر گذاشته نیز در این انتخاب‌ها بی‌تاثیر نبوده‌اند. موزه‌ هنرهای معاصر تعداد زیادی اثر هنری در انحصار خود دارد که امروزه نه تنها جزو پشتوانه‌ هنری ایران محسوب می‌شود که به نوعی پشتوانه‌ اقتصادی نیز می‌تواند باشد.

او افزود: به ضرس قاطع می‌توان گفت داشتن این مجموعه در میان کشورهای منطقه بی‌نظیر و در جهان کم‌نظیر است. کاملا مشخص است اندیشه و سلیقه‌ والا و برتری با یک مدیریت درست هنری دست به دست هم داده‌اند تا مجموعه‌ای به این زیبایی گردهم آید. با وجود تمام انتقادهایی که به این مجموعه شده، همین ارزش هنری و اقتصادی آثار برهانی است برای افرادی که فکر می‌کردند خرید این آثار دور ریختن اموال ملی است. با این همه باید بسیار مراقب بود که آثار به خوبی مراقبت شوند و اتفاق ناگواری برای آن‌ها پیش نیاید. چون این آثار به تمام مردم ایران تعلق دارند. اگر برای افرادی ارزش هنری آثار اهمیتی ندارد لااقل به ارزش اقتصادی آن‌ها توجه کنند که برخی از آثار بیش از دویست میلیون دلار قیمت دارند. به‌طوری که آثار موزه امروزه پشتوانه‌ پول ملی ایران به شمار می‌روند.

این نویسنده یکی از مهم‌ترین دلایل گردآوری این مجموعه‌ها را در کنار آشناسازی مخاطب با گوشه‌های بارزی از تاریخ هنر، ایجاد کردن کمی سمت و سو و سلیقه‌ هنری برای مخاطب دانست و گفت: مخاطبی که با نقاشی گوگن و سبک پاپ‌آرت اندی وارهول و خیالات شناور ایران درودی آشنا شود، خود به خود در زندگی شخصی خود نیز از سلیقه‌ای برخوردار می‌شود که اگر در آینده شهردار، کارمند، صاحب موزه، پزشک، ساختمان‌ساز و یا دلال املاک شود، از کمی زیبایی‌شناسی و ذوق و درک هنری برخوردار باشد. فکر می‌کنم برای مدیریت مملکت حتما باید از زیبایی‌شناسی برخوردار بود. این اتفاق نه لزوما با کتاب‌های من که صرفا با راهی که ممکن است این داستان‌ها پیش روی او بگذارد قابل اتفاق است. طی کردن باقی مسیر بالطبع به عهده خود مخاطب است. اما به‌طور کل برایم بسیار خوش‌آیند است که مخاطبان آثارم به جای سوال پرسیدن از این‌ که آن غول چه کرد؟ یا آن شاپرک چه شد؟ یا آن دیوها کارشان به کجا کشید؟ و... از من درباره‌ پیکاسو، دالی، پولاک و اکسپرسیونیسم انتزاعی پرس و جو می‌کنند. این یعنی به هدفی که از سال‌ها پیش برای خودم تعریف کرده بودم کمی نزدیک شده‌ام و از این اتفاق خوشحالم.