سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب سرگذشت‌نامه و خودنوشت ماساجی ایشیکاوا و داستان مستند فرار او از کره‌ شمالی به ژاپن است.

ایشیکاوا نویسنده "رودخانه تباهی" متولد سال 1947 است که پدری کره‌ای و مادری ژاپنی دارد. خانواده ماساجی در سال 1960 هنگامی که او 13 ساله بود از ژاپن به کره شمالی مهاجرت کردند. از آن به‌ بعد دوران حبس ماساجی ایشیکاوا در کره شمالی آغاز شد ولی او توانست در سال 1996 از این‌ کشور بگریزد.

نقشه مسیر سفر او نیز در قالب یک نقشه ضمیمه اثرست و به این ترتیب مشخص شده، 1-قطار هامجو به هی‌یسان در سپتامبر 1996- 2-تلاش برای گذر از رودخانه یالو، به ‌هوش‌ آمدن در چین- 3-سفری 400 کیلومتری با خودرو در کوه‌های شانگهای- 4-پنهان ‌شدن در شن‌یانگ به کمک کنسولگری ژاپن- 5- فرار مخفیانه با سه خودرو به شهر دالیان- 6- پرواز چارتر به توکیو 15 اکتبر سال 1996.

کتاب "رودخانه تباهی" با زیر عنوان فرار از کره شمالی" با یک مقدمه آغاز می‌شود با این جمله "از آن شب چه چیزی به یاد می‌آورم؟ شبی که از کره شمالی گریختم؟" و سپس در 5 فصل داستان فرار نویسنده را می‌خوانیم تا موخره‌ای که به نگارش درآمده است: "بالاخر رسیدم. دوباره متولد شده بودم. دوباره".

در پشت جلد کتاب نوشته شده است: "وقتی تا سرحد مرگ گرسنگی بکشی چربی لب‌ها و بینی‌ات از بین می‌رود. وقتی‌ لب‌هایت غیب شوند دندان‌هایت مثل سگی وحشی همیشه بیرون‌اند... ما چیزی نبودیم جز اشباحی گرسنه، ما مردگان در قید حیات بودیم. رودخانه تباهی داستان واقعی مردی است که در سیزده  ‌سالگی به همراه خانواده‌اش از ژاپن به کره شمالی می‌رود و در چهل‌ونه ‌سالگی از بهشت روی زمین فرار می‌کند. او از چهار دهه تحقیر و توهین و تبعیض و از گرسنگی و فقر و نبود آزادی می‌گوید. از مرگ انسان‌های بی‌گناه و زندگی میان مردگان متحرک".

کتاب "رودخانه تباهی" با زیر عنوان فرار از کره شمالی نوشته ماساجی ایشیکاوا با ترجمه فرشاد رضایی در شمارگان 1100 نسخه و قیمت 21 هزار تومان توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است.

کتاب رودخانه تباهی