به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، براساس فراخوان منتشر شده ناشران، موسسات فرهنگی، نهادها، انجمن‌ها، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی فرصت دارند تا روز سه‌شنبه اول بهمن ماه با مراجعه به سایت tibf.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

در متن فراخوان منتشر شده آمده است:

به اطلاع تمامی ناشران، موسسات فرهنگی، نهادها، انجمن‌ها، تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی می‌رساند، بخش بین‌الملل سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نظر دارد هم‌چون دوره‌های گذشته با هدف معرفی هرچه بهتر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران و نیز تقویت روابط فرهنگی در عرصه بین‌الملل، فضایی به بازار جهانی کتاب اختصاص دهد.

لذا از متقاضیان واجد شرایط دعوت می‌شود، حداکثر تا روز سه‌شنبه 1/11/ 1398 نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

الف) شرایط حضور:

• ناشران و آژانس‌های ادبی ایرانی که حق نشر (کپی رایت) کتاب/کتاب‌های خود به سایر زبان‌ها را به ناشران دیگر واگذار نموده‌اند و یا در صدد فروش حق نشر (کپی رایت) کتاب/کتاب‌های خود به ناشران سایر کشورها هستند؛

•  ناشران ایرانی که کتاب‌های خود را برای ارائه به بازارهای جهانی، به زبان‌های غیرفارسی منتشر نموده‌اند؛

•  نهادها، سازمان‌ها، موسسات، انجمن‌ها و تشکل‌هایی که فعالیت آن‌ها در حوزه دیپلماسی فرهنگی تعریف شده باشد و یا محصولات فرهنگی در حوزه نشر برای عرصه بین‌‌الملل تولید کرده باشند؛

•  طرح‌های حمایت از ترجمه و نشر آثار ایرانی به زبان‌های خارجی؛

•  ناشران و آژانس‌های ادبی ایرانی که علاقه‌مند به خرید حق نشر (کپی رایت) کتاب از ناشران و آژانس‌های ادبی خارجی هستند.

ب) ضوابط:

• کتاب‌های ناشران داخلی باید دارای مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و به شکل قانونی در ایران منتشر شده باشند. عرضه هرگونه کتاب یا محصول جهت فروش مستقیم در این بخش، ممنوع است.

• ناشرانی که به دنبال عرضه کتاب‌های خود در حوزه بین‌الملل هستند، صرفا می‌توانند به معرفی کتاب‌های تالیفی منتشر شده خود بپردازند. اولویت با کتاب‌هایی با محتوای ایرانی اسلامی، دو یا چندزبانه و هم‌چنین برگزیدگان جشنواره‌های ملی و یا بین‌المللی است. از لحاظ زمان چاپ، اولویت با کتاب‌هایی است که آخرین ویرایش و یا تجدید چاپ آن مربوط به 5 سال اخیر باشد.

• در مورد طرح‌های حمایت از ترجمه و نشر آثار ایرانی به زبان‌های خارجی لازم است نمونه‌ای از کتاب‌هایی که در 5 سال اخیر از حمایت‌های این طرح‌ها استفاده کرده‌اند همراه با مشخصات ناشران خارجی آن‌ها برای معرفی به دبیرخانه ارسال گردد.

• متقاضیان موظف‌اند لیست منشورات ارائه‌ شده را طی مهلت مذکور در اختیار دبیرخانه بازار جهانی کتاب قرار دهند. عدم وصول نسخه فیزیکی کتاب‌ها و یا ارسال کتاب‌ها بدون ثبت‌نام، به‌منزله عدم ثبت‌نام قطعی تلقی می‌شود.

• متقاضیان حضور در این بخش اعم از ناشران، آژانس‌های ادبی و ... ضمن انتخاب کتاب‌های مناسب و قابل‌عرضه در بخش بازار جهانی کتاب، مسئولیت معرفی و مذاکره برای ارائه آثار خود در غرفه را برعهده‌ دارند و موظف‌اند یک نفر را به‌عنوان فرد حاضر در غرفه به‌صورت ثابت به دبیرخانه معرفی کنند.

• ثبت‌نام در بخش بازار جهانی کتاب، صرفا از طریق پایگاه اینترنتی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (http://www.tibf.ir) صورت می‌پذیرد. پذیرش این درخواست‌ها محدود و پس از بررسی، به موارد انتخابی تسهیلات اعطایی اختصاص داده خواهد شد. شایان ذکر است، جهت ارسال مدارک و مستندات، طرح سوال و یا پیشنهاد، کارشناسان دبیرخانه بازار جهانی کتاب به آدرس تهران، خیابان انقلاب، بین فلسطین و برادران مظفر جنوبی، پلاک 1080، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران طبقه چهارم (66415540) در دسترس هستند.

د) تسهیلات تشویقی:

• به ناشران و نهادهای متقاضی در صورت انتشار 10 عنوان کتاب به زبان‌های غیرفارسی و یا فروش 20 عنوان حق نشر اثر (رایت)، 4 مترمربع و بالای 10 عنوان کتاب و بیش از 20 عنوان حق نشر اثر (رایت)، بین 6 تا 8 مترمربع فضا به صورت رایگان اختصاص داده خواهد شد. همچنین به آژانس‌های ادبی 6 مترمربع فضای رایگان اختصاص داده می‌شود.

سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال 1399 برگزار خواهد شد.