به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، علی غیاثی‌ندوشن مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین گشایش هجدهمین نمایشگاه کتاب کرمان گفت: این نمایشگاه فرصتی برای دسترسی به تازه‌های نشر مکتوب است. با وجود مشکلات مالی و تنگناهای اقتصادی که دولت داشت زحمت زیادی کشیده شد و در نهایت صرفه‌جویی‌هایی ممکن نوزدهمین نمایشگاه استانی امسال در حال برگزاری است که تا پایان سال هفت نمایشگاه دیگر در استان‌های دیگر نیز برگزار خواهد شد.

او افزود: پیش‌بینی‌ها از ابتدای امسال بر این بود که با محدودیت‌های مالی که داریم تنها نیمی از استان‌ها نمایشگاه داشته باشند اما تلاش‌هایی صورت گرفت تا این محفل فرهنگی که محلی برای دیدار و ارتباط بیش‌تر اهالی کتاب و نویسندگان و ناشران و علاقه‌مندان به کتاب است و فضای بانشاطی که ایجاد می‌کند تعطیل نشود و این‌طور هم شد.

غیاثی‌ندوشن ادامه داد: نمایشگاه کتاب استان کرمان در این دوره، هم از لحاظ تعداد ناشران و غرفه‌ها و هم کمیت و کیفیت و تنوع برنامه‌های جنبی نسبت به گذشته متفاوت است و رشد مناسبی را داشته است.

او با بیان این‌ که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک‌سری طرح‌های ترویجی کتاب را در سال‌های گذشته دنبال کرده است، اظهارداشت: یکی از رویکردهای خوب در این دوره، توجه به استان‌ها و تمرکززدایی در برنامه‌های فرهنگی و هنری بوده و در این راستا، در حوزه‌های مختلف بسیاری از برنامه‌ها و جشنواره‌های ملی هم‌زمان در استان‌ها چندین جشنواره سینمایی و از جمله نمایشگاه کتاب به دنبال تقویت این حرکت برگزار شده است.

مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان این‌ که برگزاری نمایشگاه کتاب، از برکات انقلاب اسلامی است، گفت: هدف از این نمایشگاه ترویج مطالعه و فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه است تا بتوانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

غیاثی‌ندوشن تصریح کرد: تعالی انسان‌ها از اهداف مهم نشر و کتاب و نمایشگاه است که به نظر می‌رسد کار ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به همت همگانی اعم از نهادهای دولتی و غیردولتی و به‌ویژه خانواده‌ها نیاز دارد. پژوهش‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که کتاب‌خوانی ابتدا از خانواده باید شروع شود و همه‌ خانواده‌ها باید این دغدغه را داشته باشند که از کودکی عادت به مطالعه ایجاد کنند. بعد از آن نهاد آموزش‌وپرورش سهم بسزایی در این زمینه دارد.

او با بیان این‌که مدارس ما الان نهایت هدفی که دنبال می‌کنند کنکور است و این در جای خودش ارزشمند است ولی به مطالعه‌ آزاد کم‌تر توجه می‌شود، اظهارداشت: در مدارس در کنار سایر زنگ‌ها باید زنگ مطالعه مورد توجه قرار گیرد و زمانی حداقل دو ساعت به‌عنوان مطالعه‌ آزاد در نظر گرفته شود و ارتباط دانش‌آموزان با کتاب‌خانه و کتاب افزایش یاید.

غیاثی‌ندوشن در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج کتاب‌خوانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد هم برنامه‌های متعددی برای ترویج کتاب‌خوانی دارد؛ اگرچه با توجه به تنگناهای مالی محدودیت‌هایی داریم ولی خرید و اهدای کتاب، برگزاری نمایشگاه استانی، صدور مجوز کتاب در تهران و 10 استان کشور که قبلا این‌طور نبود، برگزاری برنامه‌های هفته‌ کتاب و کتاب سال استان‌ها در کنار کتاب سال کشور که کرمان از این نظر پیش‌تاز  بوده است از جمله این برنامه‌هاست.

او همچنین اضافه کرد: برگزاری برنامه‌ عصر کتاب که به تجلیل از مفاخر و فعالان نشر مکتوب هم‌زمان با تهران در استان‌ها انجام می‌شود که امیدواریم در کرمان هم هرچه زودتر این برنامه اجرایی شود. اجرای طرح روستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران که هر سال یکی از شهرها نامزد آن می‌شوند از دیگر برنامه‌هایی است که غیاثی از آن یادکرد. جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی که با مشارکت آموزش‌وپرورش انجام می‌شود را نیز در حال اجرا داریم که البته از سوی آموزش‌وپرورش باید بیش‌تر به این برنامه توجه شود.