به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با همکاری شهرداری تهران نسخه نفیس و ارزشمند خمسه نظامی، معروف به "خمسه شاه‌طهماسبی"، را هم‌زمان با برگزاری همایش "خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر" در قطع اصلی خود منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

این نسخه نفیس که تصویر متن کامل آن برای نخستین بار با همکاری کتابخانه بریتانیا تهیه شده، هم‌اکنون در مراحل چاپ و نشر است و به‌زودی منتشر خواهد شد.

پس از انتشار کتاب نفیس شاهنامه شاه­‌طهماسبی، به همت انتشارات فرهنگستان هنر (موسسه متن)، این فرهنگستان به‌منظور اشاعه هنرهای اصیل ایران‌­زمین و چاپ و نشر آثار منحصربه‌فرد و شاخص تاریخ هنر ایران، کتاب خمسه شاه‌‌طهماسبی را که از جمله آثار ملی به شمار می‌آید، در شکل و هیاتی نفیس و در قطع اصلی آن (سلطانی)، منتشر و عرضه می‌کند.

خمسه نظامی گنجوی، به کتابت شاه محمود نیشابوری، استاد مسلم نستعلیق، و نگارگری استادانی بی‌بدیل چون سلطان محمد عراقی، میرک اصفهانی، میرزا علی، میرسید علی و دیگران، در گذر قرن‌ها از دستبردها مصون مانده و به‌صورت کتابی واحد در کتابخانه بریتانیا باقی مانده است.

این اثر که هر پنج مثنوی نظامی گنجوی را دربردارد، مشتمل بر 404 ورق (808 صفحه) و 17 نگاره، از جمله نگاره معروف معراج حضرت رسول(ص) اثر سلطان محمد، است و تاریخ انجامه آن سال 946 هجری قمری را نشان می‌دهد.

یکی از ویژگی‌های مهم این نسخه، تشعیر و حل‌کاری، یعنی تزیین حواشی صفحات متن با نقوش گیاهی و حیوانی مطلاست که سابقه‌ای طولانی در هنر ایرانی دارد و در این نسخه به اوج می‌رسد. هر صفحه از 808 صفحه این نسخه تشعیری یگانه دارد که اغلب مناظر طبیعی و نقوش حیوانی را به تصویر می‌کشد.

این نسخه ارزشمند در همایش "خمسه‌نگاری؛ بازنمود خمسه نظامی در هنر" که به همت معاونت پژوهشی فرهنگستان در در 21 اسفند 1398، روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

علاقه­‌مندان می­‌توانند به‌منظور پیش­‌خرید این اثر ارزشمند، با تخفیف ویژه، با شماره تلفن 66411016ـ021 تماس بگیرند یا با نشانی الکترونیکی publishing@honar.ac.ir مکاتبه کنند. نسخه­‌های پیش­‌خریدشده هم‌زمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1399 به دست خریداران خواهد رسید.

 

"فاتحه عاشقی" سروده شهاب گودرزی منتشر شد

"فاتحه عاشقی" آخرین مجموعه شعر یدالله گودرزی متخلص به شهاب توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

این مجموعه، سروده‌های مختلف این شاعر را از سال ۹۱ تا ۹۶ دربر می‌گیرد که بیش از یکصد و بیست سروده است. "غزل‌ها"، "نوسروده‌ها"، "مثنوی‌ها"، "پیاله دوبیتی" و "کوزه رباعی" بخش‌های این کتاب هستند.

"فاتحه عاشقی" با طراحی امیر نجفی همراه است و در ۱۲۵۰ نسخه انتشار یافته است.

 شعری از این کتاب:

من یک غریب بی پناه و دوره گردم

بگذار گرداگرد چشمانت بگردم

آن چشم‌ها، عطار نیشابوری‌ام کرد

من عاشق فیروزه‌های لاجوردم

قطعی‌ترین برهان ایمانم تویی، تو!

باور مکن از انتخابم باز گردم

آخر به قلب سرخ خنجر می‌زنم من!

پایان خونین شهاب سهروردم !