سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: موسی بیدج شاعر، نویسنده و مترجم، با این توضیح که مجموعه شعر "پیراهنت پناه پروانه‌هاست" اثر رسمیه محیبس را به فارسی برگردانده به هنرآنلاین گفت: کتاب حاوی اشعاری با مضامین عاشقانه، اجتماعی و اوضاع کشور عراق است که توسط این شاعر برجسته عراقی به شکل شاعرانه‌ای سروده شده. محیبس در کشور عراق شاعر مشهوری است و چند مجموعه شعر و دو رمان دارد.

او با بیان این که رسمیه محیبس با انتشار کتاب "پیراهنت پناه پروانه‌هاست" برای نخستین بار در ایران معرفی می‌شود، ادامه داد: کتاب توسط انتشارات سرزمین‌ اهورایی به چاپ رسیده ولی هنوز در بازار کتاب پخش نشده است و طی چند روز آینده در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. عنوان کتاب را از یک سطر از سروده‌های کتاب برگزیدم که به فروغ فرخزاد تقدیم شده است.  

بیدج همچنین از چاپ مجموعه شعرش با عنوان "رجل لایصلح للحب"به زبان عربی در مصر خبر داد که هم‌زمان با نمایشگاه کتاب قاهره از سوی انتشارات اروقه رونمایی می‌شود و افزود: این کتاب با عنوان "باران بانو" توسط صادق رحمانی به فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات همسایه دو زبانه عربی و فارسی به چاپ می‌رسد. 

او در پاسخ به این پرسش که چرا کتاب توسط مترجم دیگری به فارسی برگردان شده، توضیح داد: آقای رحمانی علاقه‌مند بود این کار را انجام دهد و من نیز موافقت کردم.  

بیدج که کتاب "نردبام صبح را پایین می‌آورد" را نیز به عربی ترجمه کرده، اظهارداشت: این اثر گزیده شعر ایران از نیما تا امروز را دربرمی‌گیرد. معرفی کوتاهی از 70 شاعر و عناوین کتاب‌های آن‌ها ارائه شده و در ادامه یک نمونه شعر نشر یافته است. نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان‌ثالث، سهراب سپهری، فروغ فرخزاد، منوچهر آتشی احمدرضا احمدی، شمس لنگرودی، طاهره صفارزاده، قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی از جمله این شاعران هستند.    

او با این توضیح که پیش از این شاعران کلاسیک هم‌چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا، خیام و جامی در قالب کتاب‌های متعددی به جهان عرب معرفی شده‌اند، تصریح کرد: اهمیت کتاب "نردبام صبح را پایین می‌آورد" در این است که شاعران معاصر را به زبان عربی معرفی می‌کند که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده بود و امیدوارم چاپ آن بهانه‌ای باشد برای این که اشعار معاصر نیز به جهان عرب شناسانده شود.

به گفته بیدج، این کتاب توسط انتشارات اروقه در قاهره نشر می‌یابد و نخستین بار در نمایشاه کتاب قاهره که 20 ژانویه برگزار می‌شود رونمایی خواهد شد. 

بیدج بیش از 50 عنوان کتاب منتشر شده دارد که از این بین چند اثر او در کشورهای لبنان و کویت به چاپ رسیده. "عیسی پسر انسان"، "دیوانه"، "شعرهایی که در کوچه می‌دوند"، "آسمان زعفرانی" و "عاشق ناشی" نمونه‌هایی از تالیفات و ترجمه‌های اوست.