به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نشست خبری دهمین نمایشگاه ملی کتاب "دفاع مقدس" با حضور سردار احمد حق‌طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و حسین صفری عضو‌ شورای سیاست‌گذاری دهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در محل سالن اجتماعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران (سالن زنده‌یاد عاشوری) برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمد حق‌طلب گفت: ابتدای کار تصمیم ما بر این بود تا این نمایشگاه در تهران برگزار شود اما پس از چند جلسه برگزاری نمایشگاه در استان تهران به این نتیجه رسیدیم که باید عدالت اجتماعی در سایر گستره‌های جغرافیایی نیز اجرا شود و فضایی فراهم کنیم تا مردم در سراسر کشور امکان این را داشته باشند تا از مزایای برگزاری این نمایشگاه بهره‌مند شوند.

او افزود: ازاین‌رو طی سالیان گذشته و به بهانه‌های مختلف سعی شد تمرکززدایی صورت گیرد و استان‌هایی به‌عنوان میزبان این نمایشگاه معرفی و نمایشگاه را در آن‌جا برگزار کنیم. طی دو سال اخیر هم از فضای کنگره‌های ملی شهدای دفاع مقدس در استان‌ها استفاده شد و در دوره گذشته نهمین دوره نمایشگاه را به‌واسطه همین کنگره‌ها در کرمان برگزار کردیم.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج اظهارداشت: دهمین دوره این نمایشگاه از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه، هم‌زمان با ایام کنگره ۱۵۰۰ شهید استان هرمزگان در بندرعباس و مصلی بزرگ این شهر برگزار خواهد شد. نمایشگاه دهم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار می‌شود و تخفیفات خوبی برای بازدیدکنندگان ایجادشده است. از این‌ رو ۱۰۰ ناشر در این نمایشگاه شرکت خواهند داشت و بالغ‌ بر ۱۰ هزار و نهصد عنوان کتاب در نمایشگاه ارائه می‌شود. بخشی از این کتاب‌ها آثار جدیدی هستند که به‌تازگی از سوی نویسندگان به تحریر درآمده‌اند، ما قصد داریم نشست‌های تخصصی نیز در حوزه دفاع مقدس و رونمایی‌هایی از این آثار در نمایشگاه‌ها داشته باشیم. به ویژه در حاشیه برگزاری نمایشگاه توجه ویژه‌ای به بخش کودک و نوجوان خواهیم داشت و با همکاری سپاه استان فعالیت‌های فرهنگی متناسب با کنگره و نمایشگاه ملی دفاع مقدس را اجرا خواهیم کرد.

او توضیح داد: برنامه‌های نقاشی، هنری و مسابقات برای اقشار مختلف و برگزاری شب‌ شعر و دیگر برنامه‌های جذاب پیش‌بینی‌شده است. بهترین و پرتیراژترین کتاب‌هایی که در طول سال نشر یافته به بازدیدکنندگان عرضه می‌شوند در این رابطه یک تکلیف بزرگ از سوی رهبر انقلاب بر گردن ما قرار داده‌شده است. ایشان اخیرا فرموده‌اند: می‌توان تولیدات و فعالیت‌ها در حوزه دفاع مقدس را تا صد برابر افزایش داد، از این‌ رو سازمان بسیج و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طی تحقق منویات رهبر انقلاب هستند. در این نمایشگاه فعالیت‌هایی ازجمله آموزش نویسندگی برای نوقلمان و علاقه‌مندان به نوشتن ترتیب داده‌ایم و تا امروز در این حوزه بیش از ۷۰۰ نفر آموزش دیدند. قصد داریم کمک‌هایی به انتشارات نیز داشته باشیم تا تولیدات فرهنگی طبق فرموده رهبر معظم انقلاب صد برابر شود.

حوزه انقلاب و دفاع مقدس مورد تاکید ماست

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران نیز در ادامه این مراسم طی سخنانی اظهارداشت: ما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس رسالت‌هایی که داریم به حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مقاومت تاکید داشته و آن را در صدر فعالیت‌ها و برنامه‌های خود قرار داده‌ایم بر این اساس مکلفیم براساس برنامه ششم توسعه به حوزه دفاع مقدس، ارزش‌های انقلاب و تبلیغ اندیشه امام بپردازیم. در تمام نمایشگاه‌های کتاب به این مسئله توجه داریم و نمایشگاه ملی دفاع مقدس که از آن سخن به میان آمد ما در کنار بسیج و سپاه خواهیم بود تا این نمایشگاه برپا شود.

او همچنین بابیان این که گام دوم انقلاب یکی از موضوعات جدی است که به آن توجه خاص داریم،‌ گفت: ما در نمایشگاه‌ها و فعالیت‌های خود این مسئله را مورد تاکید قرار داده‌ایم و مورد استقبال مخاطبین نیز قرارگرفته است.

200 میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف 20 درصدی

عضو شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در این نشست گفت: کمک به ایجاد ویترین برای ناشران، ارائه تازه‌های نشر دفاع مقدس، تقویت ناشران دفاع مقدس و همچنین نشر فرهنگ ایثار و مقاومت از اهداف برگزاری دهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس است.

حسین صفری ضمن اشاره به سیاست‌گذاری‌های نمایشگاه‌ گفت: 9 دوره برگزارشده از این نمایشگاه آسیب‌شناسی شده و قرار است این نمایشگاه‌ها به‌صورت گردشی و سیار در تمامی استان‌های کشور دایر شود. سپاه امام سجاد استان هرمزگان، سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در برگزاری این دوره در کنار دو تشکل انقلابی یعنی مجمع ناشران انقلاب و دفاع مقدس نمایشگاه در برگزاری این نمایشگاه همکاری می‌کنند.

او افزود: دبیرخانه دائمی این نمایشگاه هم فعال‌شده و آیین‌نامه مشخصی را تدوین کرده و بر این اساس نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در تقویم نمایشگاه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران قرارگرفته است. برای این نمایشگاه مبلغ 200 میلیون تومان بن کارت یارانه‌ای خرید کتاب در نظر گرفته‌ شده که با تخفیف 20 درصدی یعنی ۴۰ میلیون تومان یارانه خرید کتاب است که سطح‌بندی شده و به خانواده شهدا و ایثارگران و موسساتی که کار فرهنگی می‌کنند ۵۰، ۱۰۰ و ۵۰۰ هزار تومان کارت یارانه‌ای تخصیص می‌یابد.

صفری توضیح داد: ما در این نمایشگاه ۵۴ اثری که تقریظ رهبر انقلاب بر آن‌ها نوشته‌شده عرضه خواهیم کرد. این نمایشگاه در فضایی به مساحت ۳ هزار مترمربع برگزار خواهد شد و در روز اختتامیه ناشر، غرفه برگزیده و فعالان برگزیده استان تقدیر می‌شوند.

در این نمایشگاه قرار است نشست‌های علمی و تخصصی و بحث در مورد موضوع نهضت ترجمه موردتوجه باشد. چراکه این نمایشگاه در آینده قرار است به شکلی بین‌المللی برگزار شود ازاین‌رو ترجمه آثار که در حوزه مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس تعریف‌شده‌اند موردتوجه است.

دهمین نمایشگاه ملی کتاب "دفاع مقدس" از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه در مسجد جامع بندرعباس با حضور ۱۰۰ ناشر و ۱۰ هزار و نهصد عنوان کتاب برگزار می‌شود.