سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب سرگذشت‌نامه‌ای خودنوشت داریا بینیاردی نویسنده و ‌روزنامه‌نگار ایتالیایی است.

کتاب "یتیمان بزرگسال" محصول دورانی است که نویسنده مادرش را از دست می‌دهد. او در دل این فقدان با زیبایی از داشته‌هایش، خاطرات شیرین خانوادگی، همه افرادی که وجود او را ساختند و همچنین از عشق، زندگی و مادرش می‌گوید.

"یتیمان بزرگسال"، "میچنه دمت!"، "در فکر فرورفتن"، "ناگهان"، "شجره‌نامه"، "دختر آقای قاتل"، "خاکسپاری‌ای که همیشه آرزویش را داشتم"، "شاگرد اول کلاس لاتین"، "ونیز فرارا و گوربه‌ هامله"، "آپارتمان کنار دریا"، "یک‌ وصیت خانه قلعه"، "دانته آلاتا، اغواگری و جنگ اتیوپی"، "وقتی دختری..."، "ژاکت"، "آخرین بار"، "به دنیا آمدم" و "گرمی" عناوین بخش‌های کتاب" یتیمان بزرگسال" را تشکیل می‌دهند.

در سخن پایانی و قدردانی داریا بینیاردی توضیح داده فصل اول این ‌کتاب به‌ درخواست سردبیر در هفته‌نامه‌ای که بینیاردی در آن کار می‌کرد، به چاپ رسیده و انتشار این‌ مقاله باعث می‌شود موج نامه‌ها و تشویق‌های مختلف به هفته‌نامه مذکور سرازیر شود. بنابراین بینیاردی که نخستین ‌داستانش را وقتی دانش‌آموز کلاس دوم دبستان بوده نوشته، دست ‌به‌ کار نوشتن "یتیمان بزرگسال" می‌شود.

بینیاردی در شجره‌نامه‌اش به دنبال ردپاهایی است که کودکی‌اش را به بزرگسالی‌اش و او را به تک تک افراد خانواده‌اش پیوند می‌دهند و در این میان منصفانه کاستی‌ها و مشکلات زندگی‌اش را از نظر می‌گذراند.

در بخش "وقتی دختری..." در صفحه 149 کتاب می‌خوانیم: "وقتی دختری ژرف‌اندیش، باهوش، سرشار از امید و آرزو، پر از طراوت زندگی و عاشق ادبیات و بعدها زنی جوان و زیبا، عاشق، دوست‌داشتنی، الهه زنانگی، با چشمانی درخشان و دوستانی که او را به خاطر روح زیبا و بخشنده‌اش ستایش می‌کنند تبدیل می‌شود به آدمی مضطرب، بدبین، نگران و اسیر وظایف و بدی‌هایی بدون لذت چه می‌شود؟

وقتی خانه، بچه‌ها و کار دیگر وقتی برای تحصیل، مطالعه و رویاپردازی نمی‌گذارند.

مامان نه عمل‌گرا بود، نه منظم و نه منطقی. توانایی اداره کردن خانه را هم نداشت، درست مثل الان من و خواهرم. برای به تنهایی اداره کردن یک خانواده دیگر زبان لاتین و ادبیات فرانسه نمی‌توانستند به او کمک کنند".

 کتاب "یتیمان بزرگسال" نوشته داریا بینیاردی با ترجمه خشایار خدیور در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 21 هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس نشر یافته است.

کتاب یتیمان بزرگسال