به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی گروه انتشاراتی ققنوس، دکتر دریا اورس سفیر جمهوری ترکیه، از بخش‌های مختلف کافه‌کتاب ققنوس (راوی دوران) بازدید کرد.

او نشستی با امیر حسین‌زادگان مدیر گروه انتشاراتی ققنوس و مهدی حسین‌زادگان مدیر کافه‌کتاب ققنوس (راوی دوران) داشت.

در این گفت‌وگو موضوعاتی درباره کپی‌رایت، چاپ و نشر کتاب در ایران و ترکیه و حاشیه‌های این صنعت در دو کشور مطرح شد و به ترجمه‌های ادبیات ترکیه در ایران و انتشارات ققنوس نیز اشاره شد؛ از آثار اورهان پاموک، یاشار کمال، اورهان کمال، عزیز نسین و ... کتاب‌های "ملت عشق" و "باب اسرار" که پیش از این منتشر شده بودند تا کتاب‌های تازه نشر یافته مجموعه "برادرم لوبیا" در حوزه کودک و نوجوان.

سفیر جمهوری ترکیه از وجود و فروش نسخه‌های قاچاق کتاب "ملت عشق" و نیز امکان انتشار ترجمه‌های متعدد از این کتاب در ایران اظهار تاسف کرد.

اورس توضیح داد: در ترکیه به منظور جلوگیری از کپی و قاچاق کتاب، برای هر عنوان کتاب هولوگرام در نظر گرفته می‌شود و ناشران موظف‌ هستند به تعداد عناوین و تیراژ کتاب‌های منتشر شده این هولوگرام را از وزارت فرهنگ ترکیه دریافت کنند تا تعداد کتب به طور دقیق و مستند ثبت شود.

او همچنین تاکید کرد که در ترکیه هیچ ناشری اجازه ندارد بدون بستن قرارداد کپی‌رایت با ناشر خارجی، کتابی ترجمه و منتشر کند.

سفیر جمهوری ترکیه همچنین از غلبه تعداد عناوین کتاب‌های ترجمه ‌شده در مقایسه با کتاب‌های تالیفی در ایران ابراز شگفتی کرد.

مدیر گروه انتشاراتی ققنوس نیز گفت: این انتشارات از دهه هفتاد به بعد رویکردی ویژه به ادبیات ترکیه داشته ‌است و مثلا آثار اورهان پاموک را نخستین بار در ایران به چاپ رسانده و خود نویسنده را در سال 1383، سه سال پیش از آن‌ که برنده جایزه نوبل شود، به ایران دعوت کرده است. بعدها در اردیبهشت سال 1397 نیز بار دیگر میزبان این نویسنده بوده است.

حسین‌زادگان درباره تعدد ترجمه‌های "ملت عشق" نیز اظهارداشت: انتشارات ققنوس نخستین و تنها ناشر این کتاب در ایران است که با حدود پنج هزار نسخه در هر بار انتشار، به چاپ 106 رسیده‌.

در ادامه سفیر ترکیه به همراه مدیر گروه انتشاراتی ققنوس از گالری نقاشی‌های حسین محجوبی بازدید داشتند. در این بازدید اکبر ایرانی مدیر عامل موسسه پژوهشی میراث مکتوب، عمادالدین شیخ‌الحکمایی سند پژوه و سعید رضا‌دوست‌ حقوقدان شاعر و پژوهشگر ادبیات او را همراهی کردند.

گفتنی است کشور ترکیه سال آینده میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است.