سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: داوود کیانیان نویسنده و پژوهشگر تئاتر کودکان و نوجوانان، با این توضیح که چندین کتاب آماده چاپ دارد ولی ناشری برای چاپ آن‌ها وجود ندارد، به هنرآنلاین گفت: به عنوان پژوهشگر سال‌هاست که در این زمینه فعالیت دارم و وقت گذاشته‌ام تا یافته‌های خود را در عرصه تئاتر کودک و نوجوان که عرصه‌ای تخصصی است مکتوب کنم، ولی متاسفانه پس از آماده شدن جایی برای عرضه نیست. در حال حاضر چندین کتاب و مقاله دارم ولی ناشران علاقه‌ای به چاپ آن‌ها نشان نمی‌دهند. ناشران دولتی که پول ندارند و ناشران خصوصی چاپ این‌گونه آثار پژوهشی را به صرفه نمی‌دانند. اما من این آثار را می‌نویسم که منتشر شود و به دست مخاطبانش برسد.

کیانیان با بیان این‌که کتاب‌های پژوهشی به ویژه در زمینه تئاتر کودک و نوجوان ممکن است مخاطب زیادی نداشته باشد ولی علاقه‌مندان ویژه‌ای دارد، افزود: متاسفانه چون همه چیز با پول سنجیده می‌شود این آثار از نظر برخی جایگاهی ندارند. آن‌ها یادشان رفته که هیچ راهی بدون پژوهش به مقصد نمی‌رسد.

او به عنوان نمونه توضیح داد: تاکنون در زمینه مبانی نظری تئاتر دانش‌‌آموزی کتابی نشر نیافته است؛ ولی کتابی با همین محوریت آماده چاپ دارم دریغ از ناشر. ما با افتخار صد سال تئاتر دانش‌آموزی داریم. از زمان جبار باغچه‌بان که این تئاتر را در مرند آغاز کرد تا اکنون صد سال می‌شود. در حال حاضر آغاز قرن دوم تئاتر دانش‌آموزی آغاز شده است ولی اگر سوال شود چه کتابی در این زمینه منتشر شده که تعریف، ویژگی‌ها و اصول آن را توضیح دهد؟ کتابی وجود ندارد. تاریخچه این روند هم مظلوم است و چیزی در این زمینه نشر نیافته است. کتاب "دانش تئاتر دانش‌آموزی" را سال‌هاست آماده کرده‌ام به چند ناشر و از جمله آموزش و پرورش که متولی این‌گونه تئاتری است پیشنهاد دادم ولی متاسفانه نتیجه‌ای نداشت. این کتاب در اولویت چاپ جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز قرار نگرفت.

کیانیان که مجموعه مقالات تئاتر کودک و نوجوان را آماده نشر دارد، افزود: چندین نمایشنامه‌ام نیز در صف انتشار هستند. مدتی پیش ناچار شدم دو جلد از نمایشنامه‌هایم را به عنوان ناشر مولف منتشر کنم که شامل 40 اثر بود. جلد سوم آن را خانه تئاتر با همکاری انتشارات افراز نشر داد که حاوی 21 متن است.

او با این توضیح که هر سال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان آثاری را در اولویت نشر قرار می‌داد ولی امسال هیچ کتابی به مناسبت بیست‌وششمین دوره این رویداد به جز یک کتاب نشر نیافت، تصریح کرد: این کتاب هم به همت مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید که جای سپاس دارد.

کیانیان که بنیان‌گذار "بنیاد نمایش کودک" و مدیر آن هست در پاسخ به این پرسش که چرا بنیاد به این کار اهتمام ندارد، گفت: متخصصانی که در بنیاد نمایش کودک، فعالیت دارند نویسنده، پژوهشگر و پر از ایده هستند ولی دارای تمکن مالی نیستند و بسیاری از آثار آن‌ها نیز بدون ناشر مانده است. ما اتاق فکر هستیم. همه اعضا این بنیاد کتاب، مقالات و ترجمه‌های زیادی در دست دارند ولی ناشری برای آن‌ها نیست.

او از تصمیم خود مبنی بر پی‌دی‌اف کردن آثارش و گذاشتن در گروه‌های فضای مجازی خبر داد و اضافه کرد: پژوهش‌ها باید به مخاطب برسند حال که این آثار جایی برای چاپ ندارند و یا تجدید چاپ نمی‌شوند، آن‌ها را باید به صورت پی‌دی‌اف در آورد و در گروه‌ها برای استفاده عموم به اشتراک گذاشت. نخستین کتابی که پی‌دی‌اف شده "نمایش کودک" کتاب مربی برای اجرای بازی‌های نمایشی و نمایش خلاق در مراکز آموزشی است که سال‌ها پیش توسط انتشارات منادی‌تربیت چاپ شد و با وجود این که مدت‌هاست نایاب است، ولی هیچ‌‌گاه تجدید چاپ نشد.

کیانیان همچنین مشغول ویراست کتاب "تئاتر خلاق" است تا با اصلاحات جدید توسط انتشارات سوره مهر تجدید چاپ شود. مقاله "رفاقت نه رقابت" او که آماده چاپ است درباره رقابت‌های ناسالم کودکان و نوجوانان است که در جشنواره‌های تئاتر کودکان و نوجوانان به ویژه و در سایر جشنواره‌هایی که کودکان و نوجوانان در آن شرکت دارند بر آن به نادرستی تاکید و ترویج می‌شود. روندی که تاکنون به جای آموزش و تربیت این قشر آینده‌ساز آسیب‌های فراوانی برای آن‌ها داشته است.