سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این کتاب با مقدمه ناهید حقیقت با عنوان "در جست‌وجوی حقیقت" آغاز می‌شود و هنرمند توضیح داده چگونه به نقاشی علاقه‌مند شده و این مسیر در طی سال‌های عمر او چگونه گذشته است.

حقیقت گفته است: "به وضوح به یاد می‌آورم روزی را که پدرم با یک جعبه مدادرنگی به خانه آمد، و در حالی که لبخند می‌زند، به من گفت: بیا این مال توست. من پنج ساله بودم. در حالی که چشمانم از هیجان برق می‌زد، قلبم به شدت می‌تپید و دستانم می‌لرزید، با بی‌صبری جعبه را باز کردم. آن لحظه نقطه عطفی شد؛ تشویق پدرم بود که باعث شد من امروز به این‌جا برسم. عشق من به نقاشی در دوران دبیرستان قوی‌تر شد و تصمیم گرفتم این اشتیاق را در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دنبال کنم. وقتی در سپتامبر سال 1963/مهر 1342 به اولین کلاس خود در آتیله نقاشی استادحمیدی قدم گذاشتم، می‌دانستم که به آن‌جا تعلق دارم".

این هنرمند در بخشی دیگر توضیح داده که با نقاشی روی چند چاپ فرایندی دیالکتیکی شکل گرفته که نمی‌توانسته در برابر آن مقاومت کند و می‌گوید: "این برداشت‌های جدید فرصت‌های بی‌شماری به وجود آورده و گفت‌وگوهایی را پیش آورده است. هر اثر چاپ شده که روی آن نقاشی شود، ایده‌ای اصیل و منحصربه‌فرد است. هر کدام داستانی برای بازگو کردن و دریافت شدن دارند. به نقاشی کردن روی چاپ‌های قدیمی بیشتری و ساختن ساختار جدید روی چاپ با رنگ ادامه دادم. پلیت‌هایی که اکسیده یا زخمی شده بودند، اتفاقا به چاپ‌های حال و هوای تازه‌ای بخشید بودند. من این مجموعه را نقاشی روی نسخه‌ای چاپ شده از پلیت‌های 1970 نامیدم".

زندگی در جایگاه زنی ایرانی و هنرمند به او توانایی انعطاف‌پذیری و نیاز به تصویرکردن بی‌عدالتی را آموخته است و می‌خواهد صدایی برای زنانی باشد که صدای‌شان را سرکوب و خاموش کرده‌اند و در انتهای این مقدمه نوشته است: "متاسفانه با آن که 45 سال از تولید اولین سری اچینگ‌هایم با موضوع زن می‌گذرد، همچنان گفت‌وگو در مورد مبارزات زنان، باقی مانده است. اکنون بیشتر از همیشه نیاز است که این گفت‌وگو ادامه یابد و منتقل شود. هدفم از انتخاب این موضوع خاص این نیست که قربانی را به تصویر بکشم، بلکه آن است که زنی را به نمایش بگذارم که قدرت و اشتیاقش برای زندگی فراتر از درگیری‌اش با سرکوب است. زنان در چاپ‌های من، زندگی و تمایل به کامیابی را در آغوش گرفته‌اند. در حالی که سطح دیگری از عظمت خود را به دست می‌آورند. گل‌ها نمادهای قدرتمندی از مقاومت هستند و به همین دلیل زنان من گل باران شده‌اند. گل‌ها نماد زیبایی، معصومیت، قدرت، خلوص، صلح، باروری، الوهیت، ابدیت و عشق هستند. بعضی از آن‌ها شکننده‌اند و برخی خشن، برخی عمری کوتاه دارند و برخی بلند، اما همه آن‌ها با روش مختص خود، انرژی بی‌نظیری از خود ساطع می‌کنند. هر کدام از زنان من، داستان خود را برای بازگو کردن دارند. همه چاپ‌ها دگرگون شده‌اند و زندگی و حرکت جدیدی به خود گرفته‌اند".

سپس یادداشت هادی هزاوه‌ای با عنوان "حقیقت پنهان" ارائه شده است. در ادامه 46 اثر کالکوگرافی همراه با عنوان، ابعاد آن و سال خلق، منتشر شده است.

کتاب "چاپ‌های دستی ناهید حقیقت" دو زبانه است و در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 98 هزار تومان توسط نشر نظر به چاپ رسیده و به فروش می‌رسد.

Scanbot Nov 3_ 2019 4.28 PM