سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، پیام فروتن نویسنده، مترجم و طراح‌صحنه، با این توضیح که کتاب "طراحان صحنه یونان و روم باستان" را در نشر قطره در دست انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر پژوهشی و تالیفی همان‌گونه که از عنوانش مشخص است درباره طراحان صحنه تئاترهای رومی و یونانی است.

او افزود: در این کتاب علاوه بر معرفی و ارائه بیوگرافی طراحان به سبک و شیوه کاری و این‌که برای چه افرادی طراحی انجام داده‌اند پرداخته‌ام. همچنین به بهانه این مبحث وارد شیوه طراحی صحنه در یونان و روم باستان شده‌ام. برای هر طراح نیز یک مقاله علمی و پژوهشی در نظر گرفته‌ام.

فروتن درباره اهمیت نگارش کتاب "طراحان صحنه یونان و روم باستان"، اظهار داشت: در تاریخ تئاتر و اصولا در دانشگاه‌ها وقتی صحبت از یونان و تئاتر یونانی می‌شود بیشتر درباره متن است و حتی کارگردانی و بازیگری مغفول می‌ماند؛ یکی از موارد بسیار مهمی که به آن پرداخته نمی‌شود نیز "طراحی صحنه" در یونان است. در یک فصل کتاب تاکید دارم اشیل را بیشتر از آن که نمایشنامه‌نویس بدانیم باید به عنوان طراح صحنه بشناسیم.

او از ترجمه کتاب "راهنمای عملی ساخت وسایل صحنه در تئاتر" نوشته اندی ویلسون خبر داد و گفت: هر فصل این کتاب توسط یکی از هنرجویانم ترجمه شده و خودم کار بازنویسی و مطابقت آن را انجام داده‌ام. این کتاب که در مرحله ویراستاری است از سوی نشر قطره نشر می‌یابد.

فروتن کتابی را نیز ترجمه کرده که توسط نویسنده‌های مختلفی نوشته شده و به معرفی آثار معماری و اندیشه لبوس وودز اختصاص دارد.

نگارش کتاب‌های "صحنه صفر" و "راهبردهای اساسی طراحی صحنه تئاتر" و ترجمه "راهنمای عملی ماکت‌سازی برای طراحی صحنه تئاتر" نوشته کیت اورتون از آثار انتشار یافته این استاد دانشگاه محسوب می‌شوند.