به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌و‌هفتمین دوره‌ هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشکر از شهرداری تهران و مشهد در حمایت از طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸، از تمدید این طرح تا 5 آذرماه خبر داد و  گفت: با توجه به مشکلات سراسری اینترنت و تغییرات ناگهانی جوی در کشور تصمیم به تمدید این طرح گرفته شد.

طرح پاییزه کتاب ۱۳۹۸، در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و حمایت از کتاب‌فروشان به عنوان پاتوق فرهنگی، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی موسسه خانه کتاب همزمان با بیست و هفتمین هفته کتاب در تهران و شهرستان‌ها آغاز شده است.

بر اساس آمار به‌دست ‌آمده تا عصر دوشنبه ۲۷ آبان ماه، تعداد ۱۰۴هزار و ۳۲۳ نسخه کتاب به ارزش ۳۳,۳۹۹,۷۳۵,۴۶۹ ریال در سراسر کشور به فروش رسیده است.

در طرح پاییزه، ۶۰۶ کتابفروشی عضو طرح شده‌‌اند که ۱۳۱ کتابفروشی در شهرستان‌ها و ۴۷۵ کتابفروشی در مراکز استان مشغول فعالیت هستند.

تا صبح روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه، پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب، کتاب رشد اهواز، پردیس کتاب مشهد، و فرازمند رشت، دنیای کتاب قم و شهرکتاب مشهد بوده‌‌اند و پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس تعداد کتاب، خراسان رضوی با ۱۷۲۰۵، تهران ۱۶۶۲۹، خوزستان ۱۱۰۵۷ و قم ۸۰۵۴ نسخه فروش بوده‌‌اند و پس از آن‌ها، استان‌های گیلان، اصفهان، مازندران، فارس، آذربایجان‌شرقی و گلستان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

پرفروش‌ترین استان‌ها نیز بر اساس مبلغ فروش، سه استان تهران، خراسان رضوی و اصفهان، قم، گیلان، مازندران، فارس و آذربایجان‌شرقی در جایگاه اول تا هشتم قرار گرفته‌اند.

 

جشنواره‌ "کتاب در فضای مجازی" تمدید شد

دبیر دومین جشنواره‌ کتاب در فضای مجازی با عنوان "صفحه خیال" از تمدید این رویداد فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به استقبال صورت گرفته، اختتامیه جشنواره در آذرماه برگزار می‌شود.

رسول رجایی در تشریح این خبر اظهارداشت: این رویداد به دلیل استقبال بالای علاقه‌مندان تمدید شد و نظر به اهمیت کتاب و فضای مجازی در توسعه‌ کمی و کیفی پژوهش‌های موثر، اختتامیه‌ این جشنواره در هفته‌ آخر آذر هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود.

او مهلت ارسال آثار را تا ۱۵ آذر ماه اعلام کرد و افزود: دومین دوره جشنواره خیال با رویکردی نوین و جامع، برای نخستین بار در تمامی محورهای اقتصادی، فرهنگی، پژوهشی و مردمی پذیرای آثار فعالان و مخاطبان این حوزه خواهد بود.

رجایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از دریافت ۸۲۹ اثر در پنج محور جشنواره و ۱۱۷ اثر در بخش "داننده شو" خبر داد.

دومین دوره جشنواره ملی کتاب در فضای مجازی با عنوان "صفحه خیال" با محورهای اقتصاد کتاب مجازی با تاکید بر کسب و کارهای نوپا، فرهنگ کتاب مجازی و کنشگران فرهنگی، فناوری‌های نوین و صنایع خلاق، پژوهش کتاب مجازی، بخش ویژه‌ی مردمی (مهارتی)، روایت‌گری دیجیتال کتاب (storytelling) و تصویرگری کتاب مجازی (cover art) برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد.