به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین اختتامیه اولین دوره کتاب مدافعان حرم، جایزه شهید حسین همدانی، با حضور شخصیت‌ها، خانواده معظم شهدا و علاقه‌مندان به ادبیات مقاومت و پایداری عصر روز ۲۷ آبان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه شهید همدانی ضمن خیر مقدم و تبریک به خاطر برگزاری مراسم اختتامیه اولین دوره کتاب مدافعان حرم، گفت: جایزه شهید همدانی به همت حمید حسام و گلعلی بابایی که از همرزمان این شهید بزرگوار بودند شکل گرفت که باید این اتفاق بزرگ را خدمت همه عزیزان به ویژه این دو چهره فعال در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبریک گفت.

وی ادامه داد: در خصوص اتفاقات رخ داده در سوریه و فتنه شام موضوعات بسیاری قابل توجه است که اصلی‌ترین آنها آگاهی و شناخت آن حوادث است، در فتنه شام خبرهایی به گوش ما می رسید اما اکثرا از طول و عرض این فتنه بزرگ بی‌اطلاع بودیم؛ سرعت تحولات و حوادث سبب می‌شود که اگر به قضیه‌ای نپردازیم به سرعت فراموش می شود و متاسفانه کم نیستند رخدادهایی که به واسطه کم‌توجهی فراموش شدند و تنها در برنامه‌های روزشمار تاریخ نامی از آنها برده می‌شود.

مومنی‌شریف اضافه کرد: ما همیشه نگران بودیم اتفاقاتی که در سوریه اتفاق می‌افتد نیز مورد غفلت قرار گیرد، از همین رو آن را در اولویت قرار دادیم تا کارهایی که جوانان شجاع ما در سوریه انجام دادند و سرنوشت ما و جنگ تغییر کرد هیچ‌گاه به فراموشی سپرده نشود. به راستی که این جوانان به گردن ما حق داشتند. تصمیم ایران برای ورود به فتنه شام که توسط رهبر انقلاب انجام شد، تصمیمی به هنگام  و هوشمندانه بود که ایشان در بهترین زمان تشخیص دادند که ما به این مسئله ورود کنیم، زیرا اعتقاد داشتند اگر در برابر فتنه شام و اسلام آمریکایی مقاومت نکنیم و سوریه سقوط کند؛ آمریکا به سایر اهدافش در منطقه می‌رسد و ما در شهرهای ایران باید با داعش مبارزه کنیم.

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: در این میان متفکران، رسانه‌ها و به ویژه هنرمندان نقش بسیار فعالی در اقناع و آگاهی افکار عمومی داشتند. متاسفانه موج نخست شهدای مدافع حرم در سکوت و غربت تشییع شدند؛ اما هر بار موجی که از این شهدا وارد سرزمین ما شد تحول و رستاخیزی را رقم زد و صف‌های عظیمی را برای دفاع از حرم اهل بیت(ع) ایجاد می‌کرد. در این میان هنرمندان پا به عرصه نهادند و با هنر خود توانستند گوشه‌ای از اتفاقات سوریه را به تصویر بکشند.  هادی باغبانی و روح‌الله قربانی مستندسازان شجاع نیز از هنرمندان حوزه هنری بودند که به دل داعش زدند و کارهایی ساختند که چهره داعش را به خوبی نشان می‌داد.

مومنی شریف تاکید کرد: امروز جنگ و دفاع از اسلام واقعی تمام نشده است. درست است که گرد و خاک فتنه خوابیده اما جنگ در مسیری دیگر ادامه دارد، امروز جنگ، جنگ روایت‌ها است؛ روایت‌هایی که اگر بیان نشود  و ثبت نگردد تحریف می‌شود. عده‌ای اعلام می‌کنند که آمریکا داعش را شکست داد و می‌خواهند نقش آمریکا را در این قضیه پررنگ کنند. ما باید با ایجاد بستر از حق مدافعان حرم دفاع کنیم. هنرمندان باید از این عرصه دفاع کنند، امروز آرزوهای آقای حسام به بار نشسته است و امیدواریم برگزاری این دوسالانه، سال‌های سال ادامه داشته باشد.

دفاع مقدس الگو و خط مشی فکری نسل‌های بعدی نویسندگان است

حمید حسام، دبیر جایزه شهید همدانی نیز درباره علت شکل‌گیری این جایزه ادبی گفت: هرچند که گفته می‌شود برگزاری چنین مراسم و جایزه‌ای برخاسته از ارادت ما به شهید بزگوار حسین همدانی است اما در کنار ارادت ما به ایشان یک ضرورت و یک زمان‌شناسی نیز ما را ترغیب کرد از خون شهیدان و از اندیشه آنان که در جبهه‌های مقاومت در دهه 90 حضور داشتند دفاع کنیم. از آقای مومنی شریف به ویژه تشکر و قدردانی می‌کنم که اگر ایشان و حمایت‌های حوزه هنری نبود امروز چنین مراسمی را شاهد نبودیم. آثار تولید شده با موضوع مدافعان حرم از سال 90 آغاز شد و تا سال 97 ادامه داشته است و طی این 7 سال بیش از 365 اثر در 4 کشور ایران، عراق، لبنان و سوریه تولید شد. ما در این جایزه ادبی در رشته های پژوهش، ترجمه، تألیف و شعر آثار را بررسی کردیم و امروز به آثار برگزیده جوایزی اهدا می‌شود.

وی تاکید کرد: ما در بررسی این آثار ردپای دفاع مقدس را به خوبی مشاهده می‌کنیم. این مسئله نشان دهنده این اصل است که دفاع مقدس همانند یک الگو در ایجاد جریان و خط‌مشی فکری برای نسل‌های بعدی چه در حوزه نگارش کتاب و چه در تربیت نسل‌های بعدی به خوبی اثرگذار بوده و اتفاقات بزرگی در این زمینه رخ داده است.

با نگارش کتاب مدافعان حرم دست در دست آنها قرار می‌دهیم

مرتضی سرهنگی نیز در آیین اختتامیه این جایزه ادبی گفت: داعشی‌ها در دیوارهای نزدیک حرم حضرت زینب(س) نوشته بودند که تو هم باید بروی با نابودی ایرانی‌ها کار تو هم تمام است. این ادبیات، ادبیات همان بعثی‌هایی است که در خرمشهر با رنگ زرد بر روی دیوارها نوشته بودند، آمده‌ایم که بمانیم. در آن سال بهروز مرادی برای حفظ این دیوار نوشته پست نگهبانی گذاشت تا کسی آن را از بین نبرد و این یادگار باقی بماند.

وی تاکید کرد: نگارش چنین کتاب‌هایی سبب می‌شود که ما فاصله هزاران کیلومتری را کوتاه کنیم و دست در دست مدافعینی قرار دهیم که با عشق در برابر چنین متجاوزانی قرار گیرند. امیدواریم که چنین تولیداتی ادامه داشته باشد و استمرار آن یکی از راه‌های قدردانی و توجه به مدافعان حرم است.

حسین اکبری دبیر مجمع بیداری اسلامی نیز در سخنانی درباره اهمیت حضور ایران در سوریه گفت: طی سه دهه گذشته اتفاقات بزرگی در منطقه و تاریخ رخ داده است که از لحاظ کمیت و کیفیت در تاریخ کل بشریت مشابهت ندارد. در جنگ جهانی اول و دوم، کشورهای بزرگ اسلامی تکه تکه شدند و کشوری جعلی به نام رژیم صهیونیستی ایجاد شد؛ به قدری کشورهای اسلامی ضعیف شدند که با جمیعت یک میلیارد نفر نتواستند جمعیت چند میلیونی صهیونیست را شکست دهند و طی 6 روز از آنها شکست خوردند. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و اعتماد به خدا این قضیه تغییر کرد و حزب الله لبنان با امکانات و تعداد نفرات محدود موفق شد در جنگ 33 روزه، اسرائیل را شکست دهد.

وی ادامه داد: در جنگ سوریه نیز داعشی‌ها نوشته بودند که اگر ما بر شام حاکم شویم اشتباه کربلا را تکرار نمی‌کنیم. همه را نابود می‌کنیم تا دیگر کسی اجازه پیدا نکند جهان را آگاه سازد. نظام سلطه برای گسترش تفکرات خود و دشمن‌تراشی علیه اسلام دست به فتنه‌های گوناگون زد و برخلاف همه امکانات حضور جوانان سبب شد تا آنها با شدت هرچه تمام‌تر شکست بخورند.

وی ادامه داد: امروز جبهه مقاومت با اعتمادی که به خداوند متعال دارد در برابر همه استکبار قرار گرفته و فتنه شام که براستی یک جنگ جهانی بود عرصه‌ای شد برای نمایش قدرت و عظمت نیروهای مقاومت برای شکست دادن داعشی‌ها و استکبار جهانی.

در پایان آیین اختتامیه جایزه ادبی شهید همدانی برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی و تقدیر شدند.

بخش پژوهش  و ترجمه پژوهش

حسن مصطفی برای کتاب "داعش زیر ساخت‌های معرفتی و ساختاری" از موسسه فرهنگی هنری آفتاب خرد

محمد رضا الفت برای ترجمه "دولت اسلامی دیجیتالی" اثر "عبدالباری عطوان" از نشر کلاغ

بخش ترجمه

حامد قدیری برای کتاب" رستاخیز داعش" اثر ویلیام مک کنتس از نشر اسم

بخش تألیف و ترجمه تألیف

احمد زارعان و امید حامد آزاد برای "داعش معمای جذب" از انتشارات اندیشه سازان نور 

محمدرضا بلوردی و میترا فرهادی برای ترجمه "داعش و نوستالوژی خلافت" اثر "فواد ابراهیم" از انتشارات اندیشه سازان نور

خانم غیدا ماجد برای تألیف کتاب "منتصر" به زبان عربی از انتشارات جمعیه احیا التراث المقاوم جایزه ویژه بخش تألیف به زبان عربی را کسب کرد.

بخش داستان و مستند داستانی

الناز نجفی برای "کتاب خانه‌ای با عطر ریحان" از انتشارات خط مقدم

مجید پورولی کلشتری برای رمان "پسران دوزخ و فرزندان قابیل" از انتشارات عهدمانا

 مهدی صفری برای رمان "ابدی" از انتشارات شهرستان ادب 

بخش شعر

جواد محقق، محمد صارمی شهاب برای تدوین مجموعه "حبیب حرم از سیمرغ هنر"

سعید حدادیان و فاطمه نانی‌زاد برای مجموعه‌ "سلام سردار" از دفتر ادبیات و هنر نمایندگی در دانشگاه تهران

مجید سعدآبادی و کاظم رستمی برای تدوین مجموعه "ما را مدافعان حرم آفریده‌اند" از بنیاد فرهنگی شهید شیرازی 

بخش خاطره

هیئت داوران نخستین دوره کتاب مدافعان حرم در بخش خاطره کتاب‌هایی چون "قرار بی‌قرار" نوشته فاطمه سادات افقه و "شام برفی" نوشته محمد محمودی نورآبادی و "از ام‌الرصاص تا خان‌طومان" نوشته مصیب معصومیان را به عنوان برگزیده معرفی کرد. در این بخش فاطمه سادات افقه نویسنده کتاب "قرار بی‌قرار" جایزه خود را به فرزندان شهید صدرزاده اهدا کرد.

گفتنی‌ست، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هزار جلد از کتاب‌های برگزیده و ۷۰۰ جلد از کتاب‌های تقدیر شده را خریداری کرد.