سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، حمیدرضا امیدی‌سرور نویسنده و دبیر بخش کتاب سایت "الف"، به هنرآنلاین گفت: یادداشت‌های منتخبی که از سال 93 تاکنون در این سایت معرفی شده‌اند در قالب کتاب نشر می‌یابند.

او با این توضیح که پنجاه یادداشت برگزیده سال با عنوان "50 کتاب" به چاپ خواهد رسید، افزود: تصمیم داریم به دلیل گذشت زمان یادداشت‌های منتخب سال 93 و 94 را در فضای مجازی نشر دهیم و از سال 95 را در قالب کتاب منتشر کنیم.

امیدی‌سرور با بیان این که در سال بین 400 تا 450 یادداشت معرفی کتاب در صفحه "الف کتاب" منتشر می‌شود، ادامه داد: هر روز یک کتاب جدید معرفی می‌شود و 30 ناشر کتاب‌های جدیدشان را برای‌مان ارسال می‌کنند.

او از استقبال ناشران برای انتشار "50 کتاب" گفت و تصریح کرد: دو، سه ناشر برای چاپ این کتاب‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند اما تصمیم داریم این مجموعه کتاب به شکل جمعی و از سوی گروهی از ناشران که آثارشان در سایت "الف" معرفی می‌شوند به چاپ برسد. مثلا در چاپ یک کتاب 5 ناشر مشارکت و همکاری داشته باشند. 

امیدی‌سرور اضافه‌کرد: در این سایت حدود 12 حوزه، موضوعی شده از سینما، ادبیات، شعر، فسلفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و.... در کتاب نیز یادداشت‌ها تقریبا از همه حوزه‌ها انتخاب شده‌اند ولی سراغ آثار تخصصی نرفته‌ایم. در حال حاضر کل معرفی کتاب‌ها برای انتشار انتخاب شده‌اند. لوگو کتاب طراحی شده و مشغول ویرایش این یادداشت‌ها در فرمت کتاب هستم. امیدواریم اولین کتاب به نمایشگاه سال آینده برسد.

او که مشغول پژوهش تاریخی درباره عباس میرزا نیز هست، ادامه داد: عباس میرزا پسر فتحعلی‌شاه، قرار بود شاه ایران باشد ولی در دوره ولیعهدی از دنیا می‌رود. از او به عنوان چهره محبوب و برجسته‌ترین شخصیت قاجاری یاد می‌شود. این کتاب روایت تاریخی نیست و این موضوع بررسی می‌شود چرا با این همه ناکامی، عباس میرزا هم‌چنان محبوب است. فرستادن دانشجویان به خارج، ترجمه و چاپ کتاب از فعالیت‌های دوران او محسوب می‌شوند. در واقع شکست‌های عباس میرزا منجر به یک‌سری اصلاحات شد.

امیدی‌سرور گرداننده سایت ادبی "مد و مه"، درباره این که چرا سایت مدتی از دسترس خارج بوده، گفت: سایت دو ماهی با مشکل فنی و مالی مواجه بود و در دسترس نبود. اما به‌زودی با تغییراتی حرفه‌ای دوباره شروع به کار می‌کند.