به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، محمد سلگی در نشست "همایش نشر"، هفته کتاب را فرصتی برای ترویج کتابخوانی دانست و گفت: برنامه‌های مختلفی در هفته کتاب با همکاری خانه کتاب درحال پیگیری است که زمینه نگاه علمی و تخصصی به کتاب را فراهم آورده است.

او با اشاره به برنامه‌های مختلف این مجموعه در هفته کتاب، افزود: چند نشست با عنوان‌های "کتابخوانی و سرمایه عمومی"، "مردم چه می‌خوانند" و برنامه‌ای برای کودکان طی این هفته برگزار خواهد شد.

سلگی همچنین از برگزاری جلسه‌ای برای ارائه گزارشی از سومین موج مصرف کالای فرهنگی و بررسی ابعاد آن خبر داد.

او از سوی دیگر حوزه نشر را یکی از مباحث مرتبط با کتاب دانست و گفت: در این راستا آسیب‌ها و خلاهای بسیاری وجود دارد که در این میان باید به تنظیم روابط بین ناشر و مولف، ناشر و دولت و قاچاق کتاب توجه شود.

قانون، قرارداد و اطلاعات زیربنای حقوق نشر است

در ادامه این همایش، محمود حکمت‌نیا در تشریح این مسئله توضیح داد: مالکیت فکری بدون آمار نمی‌تواند وارد هیچ تحلیل و گفت‌وگویی شود و علت تصمیمات ناقص و ناموفق ناشی از نداشتن آمار و اطلاعات است. در گام بعدی تحلیل‌گر آماری است که می‌تواند به اقدامات درست منجر شود و این درحالیست که همه‌ این موارد در نظام ما مغفول واقع شده است.

او با بیان این که در لایحه‌ جدید عنوانی در حوزه‌ی قراردادها مدنظر قرار گرفته است، اظهار داشت: قراردادها ضروری است براساس قانون مدنی تنظیم شود و در این راستا قراردادهای نشر هم باید از حالت عمومی خارج شده و به حالت اختصاصی تغییر یابند.

حکمت‌نیا همچنین بر مدیریت قرارداد تاکید کرد و آن را وظیفه‌ کنشگران دانست تا خود با داشتن اطلاعات و تسلط بر این حوزه مشکلات آن را حل کنند چرا که مشکلات قرارداد خارج از چهارچوب و اختیارات قانون است.

او یادآور شد: اطلاعات اولیه، انتظارات، پیش‌بینی اتفاقات آینده، اختلافات و راه‌حل آن‌ها را کارشناسان حقوقی باید در قرارداد پیش‌بینی کنند.

معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری در ادامه به ساختار جدید بندهای حقوقی در حوزه‌ هنر و ادبیات اشاره کرد و گفت: ساختار جدیدی تحت عنوان اجاره و عاریه عمومی مطرح شده که مبتنی بر حقوق کپی‌رایت است و می‌توان برای خواندن هر کتاب در کتابخانه برای مولف حقی را در نظر گرفت که این مهم نیازمند قانونگذاری و مدل‌سازی است.

حکمت‌نیا در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت برگزاری کارگاه‌های تخصصی قراردادنویسی تاکید کرد و افزود: برای نظام، قانون خوب لازم است اما کافی نیست و این چرخه با قانون خوب، قرارداد خوب و آمار و اطلاعات دقیق و درست کامل می‌شود.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" تا 30 آبان ماه ادامه دارد.