به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست‌وهفتمین دوره‌ هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مراسم روز "کتاب، کتابخوانی و کتابدار" امروز پنج‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست‌و‌هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، مجید جوادیان‌زاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدعلی طالبی استاندار یزد و اهالی کتاب در دانشگاه حضرت رقیه برگزار شد.

 آیین تجلیل از کتابداران برای نخستین بار و در راستای تحقق شعار "ایران تهران نیست" در خارج از تهران و در شهر یزد برگزار شد.

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از کتابداران در شهر یزد گفت: بعثت اتفاق بزرگی در حیات معنوی انسان است. بعثت به معنای انفجار و رستاخیر بزرگ در حیات معنوی انسان‌ها است.

او افزود: پیامبر اعظم ما که رستاخیز انسانی را رقم زد با کتاب آمد و این نقطه مزیت و تمایز این بعثت با دیگر بعثت‌ها بود. این انفجار نوری بود که از دل کلمات برخاست، با کتاب برآمد و با کتاب ماند. برداشت من این است که تمدن اسلامی جوهر کتاب و کتابخانه است که از دل کتاب متولد شد، با کتاب حرکت کرد و با گسترش کتاب و کتابخانه‌ها بال و پر پیدا کرد.

صالحی با بیان این که کتابداران در صف مقدم این تمدن هستند، توضیح داد: در نظام دسترسی اطلاعات، تغییرات قابل توجهی تحت عنوان مرزهای فیزیکی و جهانی شدن فضای اطلاعاتی وجود دارد. در حوزه‌های اجتماعی نیز تغییرات قابل توجهی وجود دارد و محیط‌هایی همچون مدرسه و کتابخانه در حال بازسازی هستند و اتفاقات قابل توجهی در حال رخ دادن است.

او با اشاره به این که نهاد کتابخانه‌ها چشم‌انداز آینده‌ کتابخانه‌ها را آغاز کرده است، تاکید کرد: نگاه اولیه و مادر این حرکت این است که کتابخانه‌ها باید به باشگاه‌های کتابخوانی و چند منظوره‌ کتاب تبدیل شوند و این چشم‌انداز اتفاقی مبنی بر تغییرات در حال جریان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سه نکته در بحث کتابخوانی اشاره کرد و گفت: نکته‌ اول این است که دارایی کتابخانه‌ها دیگر اطلاعات و داده‌های ایستا نیستند و با تغییرات جاری به داده‌های سیار تبدیل می‌شوند.

او به تشریح نکته دوم پرداخت و افزود: کتابخانه‌ها امروزه تنها با تغییرات جدید و خلق دانش در کتابخانه‌ها ماندگار می‌شود و نکته‌ سوم این است که سازمان کتابخانه‌ها و کتابداران در نگاه کلاسیک مالک کتاب و خدمات بودند؛ به این معنی که سرمایه را به‌ عنوان سرمایه‌ زیرساختی و خدماتی داشتند اما در نگاه جدید کتابداران حلقه‌ی اتصال هستند و باید نقطه‌های اتصال را برگزار کنیم تا کتابخانه‌ها به باشگاه فرهنگی با محور کتاب تبدیل شوند.

بودجه‌های فرهنگی کشور، کمترین سهم در بودجه‌ی کشور

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این آیین اظهار کرد: در کشور ما مناسبت‌های بسیاری در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود اما گاهی این فعالیت‌ها صرفا در حد حرف باقی می‌ماند و به عمل نمی‌رسد.

مختارپور افزود: متاسفانه سهم بودجه‌های فرهنگی کشور کم‌ترین سهم را در بودجه‌ی کل کشور دارند که این سبب شده‌است اقدامات بسیاری در این حوزه صورت نگیرد در آینده صدها برابر این بودجه صرف مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و گسترش امور فرهنگی می‌شود.

او توضیح داد: در بیست‌و‌هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، ۲۶ کتابخانه و ۲ کتابخانه‌ی سیار به بهره‌برداری می‌رسد و مشکلات بسیاری بر سر راه اهالی کتاب وجود دارد اما همت اهالی کتاب کتابخانه‌های عمومی مشکلات را از سر راه برمی‌دارد.

بهبود محیط کتابخانه و کتابدار، موجب پرورش کتابخوانی می‌شود

سپس جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد گفت: شهر یزد در کنار القاب و عناوینی که با آن نام‌برده می‌شود، امسال پایتخت کتاب نیز بوده ‌است که امیدوارم این نام، نامی جاودان برای یزد و الگویی برای ترویج کتاب در سراسر کشور باشد.

او افزود: فعالیت‌های بسیاری در یزد جهت ترویج این فرهنگ در تمام طول سال انجام شده ‌است. کتابخانه، کتاب و کتابدار ابزاری برای کتابخوان است تا بتواند آگاه باشد. متاسفانه وضعیت مطلوبی در زمینه‌ کتابخوانی وجود ندارد اما باید نهضت کتابخوانی در شهر و کشور ما انجام شود و یکی از این کارها بهبود محیط کتابخانه و کتابدار است که می‌تواند سبب پرورش کتابخوانان در جامعه شود.

در پایان این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از کتاب مجموعه خاطرات برگزیده سومین جشنواره خاطره‌نویسی با عنوان "روایت آشنا" رونمایی شد.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.