به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستادخبری و رسانه‌ای بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، نیکنام حسینی‌پور دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب، مجتبی تبریزنیا مشاوراجرایی خانه کتاب، علیرضا بهرامی دبیر هجدهمین جشنواره کتاب و رسانه و رسول رجایی دبیر دومین جشنواره کتاب در فضای مجازی "صفحه خیال" در این نشست حضور داشتند.

نیکنام حسینی‌پور در ابتدای این مراسم با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفت: هفته کتاب از یک نهال نوپا به یک درخت تنومند و پربار تبدیل شده ‌است. حضور و مشارکت سازمان‌ها و نهادهای مختلف از دوره‌ اول هفته کتاب تا به بیست و هفتمین دوره آن قابل مقایسه نیست و ما در هر دوره شاهد حضور گسترده‌تر این سازمان‌ها در هفته کتاب هستیم.

مشارکت 70 سازمان و نهاد در هفته کتاب

او افزود: امسال بیش از ۷۰ نهاد و سازمان مختلف دولتی، غیردولتی و مردم نهاد در هفته کتاب مشارکت کردند و ما با رشد۲۰ درصدی حضور سازمان‌ها در هفته کتاب مواجه بودیم که در سطح ملی با موضوع کتاب برنامه‌هایی برگزار می‌کنند. مطالبه اصحاب رسانه در بحث مشارکت سازمان‌ها و نهادها، حضور مردم و مردمی‌تر شدن هفته کتاب بود که ما سعی کردیم با حضور انجمن‌های قلم و نشر مردم را بیشتر در بحث کتاب و کتاب‌خوانی مشارکت دهیم.

حسینی‌پور با تاکید بر تمرکززدایی از فعالیت‌های هفته کتاب گفت: سعی کردیم از ظرفیت بالای استان‌ها جهت برگزاری برنامه‌ها استفاده کنیم و تمام برنامه‌ها را در تهران و محدود به یک استان نکنیم و به همین منظور، نهاد کتاب‌خانه‌ها برنامه تجلیل از کتاب‌داران برتر را در شهر یزد برپا کرد تا در جهت تمرکززدایی از فعالیت‌ها اقداماتی انجام شود.

برگزاری هفته کتاب در 12 کشور جهان

او ادامه داد: همچنین درباره انتخاب شعار هفته کتاب "حال خوش خواندن" بحث‌های مختلفی وجود داشت که طی صحبت‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام شد و به دلیل حس و حال خوبی که این شعار در میان اهالی کتاب و نشر به وجود آورده است و هم‌زمانی آغاز هفته کتاب با میلاد پیامبر (ص) شعار هفته کتاب همان شعار سال قبل باقی بماند تا حال خوش و انگیزه‌ای مضاعف به اهالی نشر تزریق کند.

دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب درباره نام‌گذاری هفته کتاب نیز باید گفت: روزهای هفته کتاب در سالیان گذشته بر اساس اختتامیه فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادها که با روزهای هفته کتاب هم‌زمان می‌شد، نام‌گذاری می‌شد اما امسال رویکرد جدیدی جهت انتخاب نام هفته کتاب صورت گرفت و آن تلفیقی از اصل قراردادن بحث کتاب و کتابخوانی با فعالیت‌های سازمان‌ها در هفته کتاب است.

حسینی‌پور با تاکید بر ضرورت توجه به کودکان و نوجوانان در هفته کتاب توضیح داد:‌ ما باید بتوانیم در حوزه کودک و نوجوان و تولید آثار در این حوزه‌ها تلاش کنیم و در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم تا نسلی کتابخوان و فهیم در جامعه پرورش دهیم. البته یکی از اقدامات موثر در این زمینه کتاب محور شدن مدارس سراسر کشور است تا دانش‌آموزان باسوادی برای آینده بهتر جامعه پرورش پیدا کنند.

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به محدود نبودن هفته کتاب در داخل کشور گفت: نگاه ما در هفته کتاب تنها محدود به درون مرزهای جغرافیایی کشور نبود بلکه با همکاری سازمان فرهنگی ارتباطات اسلامی، هم‌زمان با برگزاری هفته کتاب در ایران بیش از ۱۲ کشور اعم از قرقیزستان، ترکیه، مجارستان، اوگاندا، پاکستان و ... برنامه‌هایی چون رونمایی از آثار ایرانی، دعوت از ایرانیان خارج از کشور جهت ترویج از فرهنگ کتاب‌خوانی و چگونگی همکاری ادبی متقابل میان کشورها خواهند داشت.

او تاکید کرد: ما نباید بگذاریم که شکاف نسلی میان نسل سوم و چهارم ایرانیان خارج از کشور بوجود بیاید و باید آن‌ها را تشویق به مطالعه کتاب و فرهنگ ایرانیان داخل کشور کنیم.

افتتاح دو کتابفروشی در یزد هم‌زمان با آغاز هفته کتاب

دبیر بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: ‌ستاد هفته کتاب ضمن دارا بودن نقش تسهیل‌گری، از سازمان‌ها و نهادها جهت حضور و فعالیت در هفته کتاب حمایت می‌کند. در بحث اطلاع‌رسانی هفته کتاب نیز به مباحث ترویجی و فرهنگی کتاب و کتابخوانی می‌پردازیم و برعکس نمایشگاه کتاب که بر اقتصاد حوزه نشر تاکید دارد به بحث ترویج این فرهنگ توجه داریم.

حسینی‌پور درباره افتتاحیه و برنامه‌های استان یزد در هفته کتاب نیز اظهارداشت: هفته کتاب از روز سه‌شنبه ۲۱ آبان‌ماه با تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل (ره) و با حضور سازمان‌ها، نهادها و اصحاب رسانه در حرم مطهر امام خمینی (ره) آغاز می‌شود. افتتاحیه بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در استان یزد، پایتخت کتاب ایران با حضور محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام خواهد شد و برنامه‌هایی چون؛ ادای احترام به شهید آیت‌الله صدوقی، نواختن زنگ کتاب در مدارس، بازدید از کتابخانه تخصصی قرآنی یزد، افتتاح دو کتابفروشی، تجلیل از کتاب‌داران برتر و اختتامیه نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی از برنامه‌های استان یزد در هفته کتاب است.

برگزاری طرح "کتابخانه همسایگی" در 22 برج تهران

او افزود: هماهنگی‌هایی با معاونت فرهنگی شهرداری، سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان مترو جهت برگزاری طرح "کتابخانه همسایگی" انجام شده‌ است که 22 برج با همکاری سرای محله در مناطق به قفسه کتاب تجهیز می‌شوند. همچنین، به مناسبت میلاد پیامبر (ص) جشنواره‌ای تحت عنوان "با کتاب محمد" برگزار می‌شود که از نویسندگانی که آثاری درباره حضرت محمد نوشته شده‌است، تجلیل خواهد شد.

حسینی‌پور با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره "مروجان کتابخوانی" تصریح‌کرد: ششمین جشنواره تجلیل از مروجان کتابخوانی در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی نیز از دیگر برنامه‌های سازمان‌ها در هفته کتاب خواهد بود. وزارت آموزش و پرورش نیز برنامه‌هایی چون "۵۰ هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه" و همچنین جشنواره "دانایی و توانایی" که مسابقه کتابخوانی دانش‌آموزان است را در هفته کتاب برگزار می‌کند. در این مسابقه کتابخوانی ۵۰۰ هزار دانش آموز شرکت کردند و ۴۰۰ نفر در این مسابقه برگزیده شدند. اختتامیه این جشنواره روز یکشنبه ۲۶ آبان‌ماه در کتابخانه ملی با حضور وزیر آموزش و پرورش جهت تجلیل از این دانش‌آموزان برتر برگزار می‌شود. برگزاری پنجمین کنگره متخصصان علوم ایران از دیگر برنامه‌هاست که کارگاه‌ها و نشست‌های علمی بسیاری با حضور ۶۰ سخنران در پنل‌های مختلف برگزار می‌کند.

او ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی نیز با همکاری و مشارکت جهاد دانشگاهی همایشی تحت عنوان همایش ادبیات کودک و نوجوان برگزار می‌کند. حدود ۸۶ مقاله توسط افراد مختلف در سطوح متفاوت به جشنواره ارسال شده که به مباحث ادبیات کودک و نوجوان پرداخته‌ است و این همایش روز  دوشنبه ۲۷ آبان‌ماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. همچنین اختتامیه مسابقه "پوپک دانا" با مشارکت بانک صادرات از دیگر برنامه‌ها در هفته کتاب است که در این مسابقه ۵۸۰ اثر به دست رسیده که ۱۴ برگزیده اصلی و ۱۰۰ برگزیده قابل تقدیر خواهد داشت.

برگزاری دو همایش حقوق نشر در تهران و قم

مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به برگزاری جلسات مرتبط با حلقه‌های نشر در هفته کتاب گفت:‌ دو همایش با موضوع حقوق نشر و مالکیت معنوی روز شنبه 25 آبان‌ماه در تهران و استان قم برگزار می‌شود که دغدغه بسیاری از اصحاب رسانه و اهالی نشر و کتاب بوده است. همچنین جشن ملی مترجمان و مترجم محبوب من نیز با مشارکت هفته کتاب و انجمن ملی مترجمان روز جمعه ۲۴ آبان‌ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار خواهد شد. انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز برنامه‌هایی چون اعزام نویسندگان به مدارس مختلف جهت گفت‌وگو با دانش آموزان و معرفی کتاب‌های محبوب انجام می‌دهد که این برنامه در تمامی استان‌ها به غیر از استان تهران برگزار می‌شود.

حمایت از ناشران و کتابفروشان استان‌های سیل‌زده

حسینی‌پور در ادامه نشست با اشاره به آسیب‌های جدی کتاب‌ها و کتاب‌فروشی‌های استان سیل‌زده تصریح کرد: با توجه به سیل استان لرستان و گلستان که تعدادی از کتابفروشی‌های آسیب دیدند، ما طرحی را تحت عنوان "همت عالی" تصویب کردیم که شهروندان بتوانند جهت خرید آثار آسیب‌دیده اقدام کنند و در راستای مسئولیت اجتماعی در این طرح حضور پیدا کنند.

برگزاری پاییزه کتاب با حمایت شهرداری تهران

او با اشاره به اجرای طرح پاییزه کتاب در هفته کتاب گفت: اولین دوره طرح پاییزه کتاب با هفته کتاب شروع شد. بر اساس جلسات و مکاتبات شکل گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم روشن‌سازی بودجه وزارت‌خانه طرح پاییزه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار نمی‌شود زیرا امکان تامین اعتبار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود ندارد. به همین دلیل طی رایزنی‌هایی که با سازمان شهرداری تهران صورت گرفت مقرر شد یارانه‌های این طرح که به مانند گذشته 20 درصد است، توسط سازمان شهرداری به کتابفروشان پرداخت شود. طرح‌های حمایت فصلی دغدغه خود اهالی خانه کتاب نیز است اما دغدغه کتاب‌فروشان این بود که نباید مخاطب را به تخفیف و یارانه‌ خرید کتاب عادت بدهیم.

او ادامه داد: همچنین نشست‌هایی در طول هفته کتاب در سرای اهل قلم خانه کتاب هم‌چون کارگاه و سمینارهای طرح گرنت، تجلیل از نویسندگان کودک و نوجوان و رونمایی از آثار مشاهیر برگزار می‌شود.

حسینی‌پور در پاسخ به خبرنگاران درباره برگزاری طرح پاییزه و حمایت از کتابفروشی‌ها تصریح کرد:‌ دغدغه‌های اهالی کتاب استان‌ها برای ما بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم طرح‌های فصلی را نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور برگزار کنیم و با گفت‌وگوهای اقناعی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان‌ها انجام می‌دهیم، طرح‌های فصلی خرید کتاب ادامه‌دار باشند. طرح‌های فصلی امکان و قابلیت اجرایی در دیگر کشورهای جهان را نیز دارند و اصحاب رسانه و تشکلات صنفی نشر باید این مطالبه را نه تنها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از دولت نیز داشته باشند تا ما بتوانیم از این طرح ضمن ادامه دار بودن آن حمایت کنیم.

او توضیح داد:‌ همچنین ما آمادگی داریم که لیست تمامی هزینه‌ها و کمک‌هایی که به نهادها و سازمان‌ها در هفته کتاب شده ‌است را در سایت شفاف‌سازی کنیم و این هزینه‌ها را اعلام کنیم.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.