به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، آیین افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان عصر روز شنبه ۱۸ آبان با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، محمدمهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یار محمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، مرتضی ثابت‌قدم نماینده شرکت تعاونی ناشران اصفهان، قدرالله نوروزی شهردار اصفهان، حیدر قاسمی معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، فروغی رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی اصفهان وجمعی از مسئولان استان و دوستداران کتاب و کتابخوانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر اصفهان برگزار شد.

محمدمهدی احمدی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌تواند در جریان سازی های فرهنگی تاثیرگذار باشد؛ زیرا مردم استان‌ها را با تازه‌های نشر آشنا می‌سازد و در همین راستا کمک به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب استانی کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

او افزود: بایستی از تمام بودجه‌های استان مانند بودجه‌هایی که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در نظر گرفته‌شده کمک گرفت و آن را در حوزه کتاب صرف کرد، زیرا کتاب یکی از عوامل کاهش آسیب‌های اجتماعی است و اگر بودجه‌ای برای بهداشت و نظافت محیط در نظر گرفته‌شده می‌توان بخشی از آن را در حوزه کتاب هزینه کرد.

احمدی درباره ارتباط کتاب با کاهش آسیب‌های اجتماعی توضیح داد: انسان مرتبط با کتاب و کتابخوانی می‌داند که تخریب محیط‌زیست یک فاجعه است. مصرف و هزینه کرد بودجه در حوزه فرهنگ و کتاب‌خوانی قابل توجیه است. جامعه‌ای بافرهنگ است که از محیط‌زیست خود حفاظت و از تخریب اموال عمومی نیز خودداری ‌کند و علاوه بر این موارد امنیت اخلاقی و اجتماعی را رعایت می‌کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جامعه‌ای که به فضیلت اخلاقی برسد قطعا ثمره جامعه بافرهنگ است. ایجادکننده و تضمین‌کننده این فرهنگ در محتوای کتاب‌ها نهفته است و هزینه کرد بودجه‌ها برای کتاب یک توجیه عقلانی و منطقی دارد. لذا نمایشگاه‌های کتاب استانی می‌تواند در اصلاح همه ابعاد جامعه تاثیرگذار باشد و باعث ایجاد یک جامعه متعالی و رشد یافته شود.

احمدی با اشاره به شاخصه‌های توسعه فرهنگی گفت: یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی و علمی در جامعه، موضوع کتاب و مطالعه است. توسعه فرهنگی و علمی زمانی تحقق می‌یابد که جامعه رابطه منطقی با کتاب پیدا کند و فرهنگ کتاب و کتابت به معنای واقعی تحقق یابد.

او سه عامل را برای ارتباط منطقی جامعه با کتاب برشمرد و اظهارداشت: اصلاح نگاه به کتاب، نگاه به کتاب به‌عنوان یک فضیلت و برند علمی و فرهنگی و ایجاد رابطه منطقی با کتاب سه عاملی هستند که اگر در جامعه تحقق پیدا کنند، قطعا جامعه به سمت کتابخوانی حرکت می‌کند و باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان از ۱۸ تا ۲۳ آبان ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی است.