سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، در این کتاب به عروسک لیلی دستی در مناطق مختلف لرنشین اقوام لر پرداخته شده است.

کتاب "لیلی و لیلی‌بازی" از دو فصل "عروسک" و "عروسک لیلی (لیلی دستی)" تشکیل شده است. "عروسک"، "عروسک‌های دست‌ساز سنتی ایران"، "جنبه بازی و آیینی"، "عروسک لیلی"، "گلین"، "عروسک بیگ، برازجان بوشهر"، "عروسک بیگ(اردبیل)"، "لیلی شکلی از زن و عروس"، "بازبازک"، "لیلی کازرون"، "عروسک لیلی(به روایت بوشهر)"، "ارتباط ساختار رقصان و متحرک عروسک لیلی با رقص محلی زنان لر"، "پوتک"، "رودک"، "عروسک توچان"، "داماد لیلی"، "هالو نمکی"، "مکان‌های لیلی‌بازی" و "کپر" از جمله عناوینی هستند که در این دو فصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب توضیح داده: "قلمرو این تحقیق، حوزه فرهنگی قوم لر به طور عام و حوزه فرهنگی قوم لر ممسنی در استان فارس به‌طور خاص در زمینه عروسک‌سازی سنتی(لیلی دستی) است. از اهداف این نوشتار بیان تاثیر فرهنگ قوم لر بر نحوه پیدایش لیلی دستی(بویگ) است. عروسک لیلی از این نظر اهمیت ویژه‌ای دارد که می‌توان آن را یکی از شاخه‌های هنر سنتی قوم لر که زنان این قوم به دلیل کمبود نبود اسباب‌بازی با خلاقیت ویژه‌ای برای فرزندان خود ساخته‌اند، دانست. زنان ایل به‌واسطه عروسک لیلی، دختران خود را برای زندگی واقعی، ازدواج، خانه‌داری و سختی‌هایی که در ایل وجود داشته است، آماده می‌کردند و دختران با لیلی‌بازی اوقات فراغت خود را پر می‌کردند. بنابراین این عروسک علاوه بر جنبه آیینی، نقش اساسی در سرگرمی کودکان قوم لر داشته است". 

گرجیان در ادامه به این پرسش که چه رابطه‌ای میان فرهنگ جاری قوم لر و عروسک‌های دست‌ساز سنتی(لیلی دستی و بیگ) وجود دارد؟ پاسخ می‌دهد: "اساسی‌ترین مسئله برای پردازش متن حاضر این بود که امروزه نقش لیلی دستی(بویگ) یا لیلی دو دستی که یکی از عروسک‌های دست‌ساز سنتی برای بازی کودکان قوم لر بوده و کاملا تحت تاثیر آداب، رسوم و فرهنگ این قوم شکل گرفته، به کلی در بازی کودکان از بین رفته است و در حال حاضر بچه‌ها دیگر لیلی‌بازی نمی‌کنند. بنابراین با توجه به این که عروسک لیلی دستی، هنر دست زنان و نیز هنر سنتی قوم لر بوده و بر اثر تداعی و پیوستگی یک سنت و احتمالا در آیینی به طول تاریخ این قوم به وجود آمده است، ضرورت نگارش متن حاضر به عنوان بررسی این عروسک و یکی از راه‌های بازگرداندن و بازآفرینی آن به عنوان یک دست ساخته تاریخی احساس شد".

کتاب "لیلی و لیلی‌بازی" نوشته فریبا گرجیان با پیش‌گفتار پوپک عظیم‌پور و نوشتاری با عنوان "لیلی، بازنک، بازبازک، عروسک پارسی" از اردشیر صالح‌پور در شمارگان 1000 نسخه، با قیمت 25 هزار تومان و تعدادی تصویر نمونه عروسک‌ها توسط انتشارات نمایش منتشر شده است.

این کتاب به مناسبت برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به چاپ رسیده و یادداشت داوود فتحعلی‌بیگی دبیر جشنواره نیز ضمیمه اثرست.