به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، اسدالله امرایی با اشاره به تاثیر هفته‌ کتاب بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی گفت: هر اقدامی در حوزه کتاب، اقدام مثبتی است. در هفته کتاب باید بتوانیم کتابخانه‌های عمومی را غنی‌تر کرده و از کتاب‌فروشی‌های محلی حمایت کنیم زیرا کتاب‌فروشان ستون اصلی حوزه کتاب و کتاب‌خوانی هستند.

او با اشاره به موانع موجود در ترویج کتاب و کتا‌ب‌خوانی اظهار داشت: مشکلات بر سر دریافت مجوز چاپ کتاب یکی از اصلی‌ترین معضلات نویسندگان و ناشران است که به ترغیب کتاب‌خوانی صدمه می‌زند و اگر این مسئله بر طرف نشود، دیگر انگیزه‌ای برای اهالی کتاب جهت چاپ و نشر آثار باقی نمی‌ماند.

این مترجم همچنین با تاکید بر معضلات موجود در حوزه‌ ترجمه و تاثیرگذاری آن بر تولید محدود آثار، توضیح داد: نویسندگان، مترجمان و شاعران همگی نقش موثری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دارند و همگی از یک معضل حرف می‌زنند و آن، معضل انتشار و خرید کتاب است و یکی از کمک‌هایی که باید به حوزه نشر بشود، غنی‌کردن کتاب‌فروشی‌ها در کنار کتاب‌خوان کردن مردم است.

او افزود: مشکل عمده‌ ما این است که کتاب‌خانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها در روزهای تعطیل فعالیت نمی‌کنند و به تبع آن تعطیل هستند. درحالی‌ که این اتفاق نباید بیفتند و چراغ کتاب‌فروشی‌ها نباید خاموش شود. از نظر من، گستره‌ فرهنگی کتاب‌خانه‌ها و گسترش اعتماد به کتاب‌خانه‌های عمومی باید در دستور کار قرار بگیرد تا معضلات این حوزه بر طرف شود.

 

اجرای طرح "وقف کتاب کشاورزی و منابع طبیعی" در هفته کتاب

برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی و اولین دوره هفته کتاب ملی کشاورزی و منابع طبیعی در هفته‌ کتاب اعلام شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب و منابع چندرسانه‌ای، انتخاب کتاب برتر، انتخاب مجله‌ علمی برتر، انتخاب کتاب‌دار و کتاب‌خانه برتر، انتخاب نشریه ترویجی برتر، انتخاب اپلیکیشن برتر، انتخاب ساب‌پورتال برتر و رونمایی از سامانه جستجوگر کشاورزی و منابع طبیعی از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در هفته کتاب است.

همچنین برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی، استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی برای ترویج فرهنگ مطالعه کتاب و کتاب‌خوانی، بازدید کارکنان سازمان از کتابخانه و موزه ملک، اجرای طرح "وقف کتاب کشاورزی و منابع طبیعی" از دیگر برنامه‌های این سازمان در بیست و هفتمین دوره‌ هفته کتاب است.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار "حال خوش خواندن" از 23 تا 30 آبان ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.