به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و  ارشاد اسلامی، در افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز افزود: استان آذربایجان شرقی از دیرباز با اندیشه و ادب نسبتی قوی و محکم دارد و وجود بزرگانی مانند اسدی طوسی، ملک الشعرای دو زبانه ایران استاد شهریار، رب رشیدی، مقبره الشعرا و ... نشانی از این ادعا است.

او گفت: در چند قرن اخیر دریچه‌ای هم برای ورود علم و اندیشه جدید و هم سخت افزارهایی که با علم جدید نسبتی داشتند موضوعات خوبی در بحث کتاب و کتابخوانی شنیده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینک ه کتاب و کتابخوانی یک فضیلت نیست بلکه یک ضرورت است، ادامه داد: هم برای این که جامعه عالم داشته باشیم زیرا علم گوهر زیست انسانی است و هم برای این که یک شهروند خوب داشته باشیم و هم حتی انسان سالمی داشته باشیم به کتاب و کتابخوانی نیاز داریم.

او در عین حال تصریح کرد: بنابراین صرفا نه برای این که جامعه عالمی داشته باشیم تا جامعه پیشرفت کند؛ نه تنها برای این که شهروند خوبی داشته باشیم تا همزیستی بهتری داشته باشیم بلکه حتی برای سلامت زیست هم به کتاب و کتابخوانی نیازمندیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی فواید کتابخوانی، ادامه داد: از طریق کتابخوانی به لایه‌های خود پی می بریم. تمرکز روح پدید می آید به ویژه در دوره ای که اطلاعات پراکنده، روح منسجم را گرفتار آسیب کرده است کتاب خواندن به انسجام ذهن و روح کمک می کند.

صالحی تاکید کرد: ما کتاب را تنها یک مستحب و یا مستحب موکد ندانیم بلکه کتاب و کتابخوانی یک واجب فوری موکد هم برای فرد و هم برای جامعه است.

او با اشاره به برخی تهدیدهای حوزه کتاب، گفت: برای کتاب و کتابخوانی در شرایط حاضر تهدیدهای مضاعفی داریم و از زاویه های مختلف کتاب و کتابخوانی مورد تهدید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اولین زاویه تهدید، رقبای کتاب هستند. امروز رقبای کتاب جدی‌تر از گذشته شده‌اند. وقتی میانگین مصرف اینترنت در کشور 169 دقیقه در روز است که در برخی استان‌ها این میانگین 200 دقیقه در روز است، وقتی میانگین مصرف تلویزیون در روز 72 دقیقه است به طور طبیعی کتاب و کتابخوانی غریب است و این یک تهدید برای آن محسوب می شود.

او گفت: تهدید دوم از سوی سیستم آموزشی کشور است. مدرسه کتابخوانی را وسعت نداده و نمی‌دهد. مدرسه انبان کردن ذهن را یاد می‌دهد که به سرعت خالی می‌شود. ما با حجم زیاد کتاب‌های درسی را بدون ایجاد فرصت مطالعات آزاد به کودکان و نوجوانان می‌دهیم و آن‌ها را از کتابخوانی دور و دلزده می‌کنیم. فرزندان ما با کتاب غریبه‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش کشور نتوانسته بین کودک و نوجوان و کتابخوانی آشتی برقرار کند.

صالحی ادامه داد: خانواده‌ها تهدید سوم در این حوزه به شمار می‌آیند. والدین نه خود کتاب می‌خوانند و نه فرزندان خود را به کتابخوانی تشویق می‌کنند و از نظر آن ها اگر فرزندان‌شان به صورت طوطی‌وار کتاب‌های درسی را بخوانند و نمره خوب دریافت کنند فرزندان خوبی دارند و اگر به سمت کتاب‌های آزاد روی آورند آن‌ها را از راه به در شده تلقی می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر میانگین مطالعه متمرکز ما در روز 13 دقیقه در مقابل مصرف 169 دقیقه اینترنت در روز و 72 دقیقه مصرف تلویزیون در روز است یک هشدار و زنگ خطر است که باید به آن توجه داشته باشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید در ادامه به فرصت‌های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم تهدیدهای موجود در حوزه کتابخوانی فرصت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد. انسان و جامعه عاقل تهدیدها را درک می‌کند اما تسلیم آن‌ها نمی‌شود بلکه فرصت‌ها را می‌یابد و آن‌ها را به جنگ تهدیدها می‌رود.

او افزود: اولین فرصت در این حوزه این که در چهل ساله انقلاب اسلامی کتاب خوب کم تولید نشده است. بیش از یک میلیون و 300هزار کتاب در 40 ساله انقلاب تولید شده که هم چاپ اول است و هم چاپ‌های مکرر. 80 درصد از این آمار تالیفی است که رقم قابل توجهی است. در حوزه ادبیات حدود 250 هزار عنوان کتاب، حوزه دین حدود 200 هزار عنوان کتاب و علوم عملی و کودک و نوجوان و غیره نیز تولیدات بسیاری داشته‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال که از نظر کاغذ هم شرایط خوبی نداشتیم  در 6 ماهه اول سال بیش از 43 هزار عنوان کتاب چاپ شده که نسبت به سال گذشته افزایش هم داشته‌ایم.

صالحی گفت: جریان حیات نشر علی رغم همه سختی‌ها با نفش حرکت می‌کند و این فرصت به شمار می‌آید. زمانی نمی‌توانستیم کتاب خوب به کودکان و نوجوانان معرفی کنیم ولی در دهه‌های اخیر کتاب خوب و کیفی بسیاری تولید شده که یک فرصت محسوب می‌شود. اگر زمانی نمی‌توانستیم به فرزندان‌مان کتاب خوب معرفی کنیم ولی امروز دست‌مان در این حوزه پر است.

او افزود: فرصت دوم در حوزه کتاب همان خطر فضای مجازی است که می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد. فضای مجازی یک فرصت هم هست. اگر در گذشته در معرفی کتاب‌های خوب مشکل داشتیم امروز فضای مجازی در این حوزه یک فرصت به شمار می‌آید. اگر در گذشته به بازخوردگیری و تاثیرات کتاب‌های‌مان دسترسی نداشتیم امروز فضای مجازی با پویش‌های مجازی در این حوزه فرصت‌های بسیاری در معرفی کتاب‌ها ایجاد کرده است و می‌توان 169 دقیقه مصرف اینترنت در روز را در این بخش به نفع کتابخوانی مصادره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرصت سوم، گفت: برخی سرمایه‌های اجتماعی وجود دارد که به سوی ترویج کتاب و کتابخوانی در حال حرکت انن و نباید از آن‌ها غافل بود. اگر در دهه‌های دوم و سوم خیرین مدرسه‌ساز داشتیم امروز در فضای اجتماعی افرادی هستند که واسطه سرمایه‌های مالی و معنوی و اعتباری خود یک سرمایه اجتماعی برای حوزه کتابخوانی محسوب می‌شوند.

او در عین حال تصریح کرد: جریان خیرین کتابخانه‌ساز امروز وسیع شده است. کسانی که از وقت، مال و اعتبار خود در جام باشگاه‌های کتابخوانی صرف چنین پویش‌هایی می‌کنند کم نیستند و این یک سرمایه اجتماعی و فرصت برای کتاب و کتابخوانی محسوب می‌شود.

صالحی با اشاره به هفته "وقف" گفت: مهم نیست چه مقدار مبلغ در حوزه کتابخوانی صرف کنیم بلکه مهم این است که افراد با هر مبلغ و زمان به میدان کتاب و کتابخوانی بیایند. همان‌طور که در ضیافت عاشورا مجنون این واقعه هستیم در ضیافت کتاب نیز هر کسی به هر میزان می‌تواند وارد میدان شود.