به گزارش هنرآنلاین براساس اخبار رسیده از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، اولیور تیله رئیس نمایشگاه کتاب لایپزیک با حضور در غرفه ملی جمهوری اسلامی ایران در هفتادویکمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت به صورت رسمی از ایران برای حضور در نمایشگاه کتاب لایپزیک دعوت کرد.

او در این بازدید گفت: همه افرادی که از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید داشته‌اند از این نمایشگاه به خوبی و نیکی یاد می‌کنند. ایران کشوری با قدمت و تمدن بالا است. رسما از ایران دعوت می‌کنیم تا در نمایشگاه کتاب لایپزیک حضور پیدا کند و ما هم بسیار مشتاق و مایلیم که در نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشیم.

رئیس نمایشگاه کتاب لایپزیک افزود: غرفه ملی ایران که در آن از نماد یک شهر استفاده شده بسیار جذاب و ستودنی است.

قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این بازدید ضمن معرفی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ظرفیت‌های نشر ایران، توضیح داد: این آمادگی وجود دارد تا بتوانیم از ظرفیت‌های نشر و تجربه‌های نمایشگاهی دوطرف استفاده کنیم.

او در ادامه ضمن دعوت از رئیس نمایشگاه کتاب لایپزیک برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: امیدوارم با حضور در نمایشگاه کتاب تهران و دیدن واقعیت‌ها از نزدیک بتوانیم گامی موثر در گسترش همکاری‌های متقابل داشته باشیم.

در این دیدار پیشنهاد تبادل غرفه و همکاری مشترک بین دو نمایشگاه مطرح شد و قرار شد که در سال اول حضور فعالیت‌هایی به صورت آزمایشی انجام شود و در صورت موفقیت‌آمیز بودن و رضایت داشتن منجر به توافق نهایی شود.

 

آثار تصویرگران ایرانی در نمایشگاه‌ شانگهای

دوناچای رئیس نمایشگاه کتاب شانگهای با قادر آشنا در محل غرفه ملی ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت دیدار کرد. در این دیدار مقرر شد فضایی به تصویرگران دو کشور در نمایشگاه‌های شانگهای و تهران اختصاص یابد.

در این دیدار درباره همکاری‌های مشترک و گسترش روابط فرهنگی و نمایشگاهی بین تهران و شانگهای  بحث و گفت‌وگو شد.

همچنین توافق شد تا در نمایشگاه کتاب شانگهای که از 24 تا 26 آبان برگزار می‌شود فضای مناسبی را به تصویرگران ایرانی اختصاص دهند تا برای استفاده از معرفی و آثار تصویرگران، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و معرفی ظرفیت‌های نشر و کتاب های منتشر شده در دو کشور استفاده شود.

در ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده مصوب شد تا در دور بعدی برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز چنین فضایی در اختیار نمایشگاه بین‌المللی کتاب شانگهای قرار گیرد.

 

رونمایی از ترجمه کتاب "سردار بی بی مریم بختیاری"

ترجمه انگلیسی "سردار بی بی مریم بختیاری" با حمایت دبیرخانه طرح گرنت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت رونمایی شد.

در این مراسم بهروز علیخانی استاد دانشگاه مانستر آلمان در سخنانی به شخصیت آزادی‌خواه سردار بی بی مریم پرداخت و گفت: بی بی مریم در دوران مشروطه یکی از فعالان مشروطه‌خواه و بعد از آن یکی از شخصیت‌های فعال ملی و آزادی‌خواه بود و تا آخر عمربه عنوان یک شخصیت ضد استعماری در میدان مبارزه فعالیت می‌کرد.

شیما الهی مترجم کتاب نیز در ادامه افزود: این شیر زن بختیاری حدود یک‌صد سال پیش مبارزه با بیگانگان را به‌طور شفاف آغاز کرد و در دورانی که فقر سراسر ایران را فرا گرفته بود نه تنها ۵۰ فقیر را تحت تکلف خود قرار داد بلکه در خلال جنگ جهانی اول ماهی ۵۰۰ تومان به نیروهای مبارز ایرانی که در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی می‌کردند کمک مالی کرد.

کتاب "سردار بی بی مریم بختیاری" توسط انتشارات شمع و مه و با حمایت دبیرخانه طرح گرنت(طرح حمایت از ترجمه و انتشار آثار ایرانی در بازارهای جهانی)منتشر شده است. نسخه فارسی این کتاب را انتشارات ایلدخت بختیاری منتشر کرده است.

امروز یکشنبه 28 مهرماه آخرین روز نمایشگاه "کتاب فرانکفورت" است.