سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، وانگ وی، لی پو، دو فو، لی هو، لی شانگ یین، منگ هائوران، لیو چانگ شینگ، بانو زو تائو، لیو یوشی، بای جوی، لیو زونگ یوان، ژانگ جی، جیا دائو، یوان ژن، هان شان، دو مو، وی ژوانگ، بانو یو شانجی، لی یو، منگ هاو جان، وی یینگ وو، لی ای، چین تیائو، تو هوسان هو، کوان هسیو، لو کویی منگ، چائو کو و لی پین اسامی بیست و هشت شاعر چینی است که نمونه اشعار آن‌ها در این کتاب به چاپ رسیده.

رضا عابدین‌زاده مترجم کتاب به جای مقدمه به این شعر اکتفا کرده است:

در کوهستان سپید

به دوفوی شاعر برخوردم

در آن آفتاب داغ

کلاهی حصیری بر سر داشت

پس چرا این قدر تکیده و لاغر شده‌ای دوفو؟

شعر با تو چه کرده برادر؟

مترجم در بخشی از یادداشت کتاب اشاره دارد نگاه او برای انتخاب اشعار بیشتر شاعرانه بوده و تاکید می‌کند علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر و جامع می‌توانند به ادبیات، هنر و تاریخ دوره تانگ مراجعه کنند.

در ادامه درباره دودمان تانگ می‌خوانیم: "سلسله تانگ، دودمان امپراتوری در چین بود که از سال 618 تا 907 میلادی حکمرانی کردند. پیش از آن‌ها سلسله سوئی از سال 581 تا 618 حاکمان آن سرزمین بودند. اما در سال 618 میلادی، تانگ لی یوان و خانواده‌اش دودمان تانگ را بنیان نهادند. در دوره تانگ هنر و ادبیات و علم در چین بسیار شکوفا شد. دوره‌ای که تحت تاثیر بودیسم واقع شد. تعداد شاعران در دوره تانگ بسیار زیاد است. سلسله تانگ سرانجام در سال 906 میلادی سقوط کرد و بعد از آن چین وارد دوره‌ای شد که به دوره پنج سلسه و ده پادشاهی در تاریخ معروف است. دوره حکومت‌های ملوک‌الطوایفی که در آن حکومت‌ها در مدت کوتاهی جانشین یکدیگر می‌شدند". 

عابدین‌زاده درباره شعر دوره تانگ نیز نوشته است: "در دوره تانگ ناگهان شعر به اوج رسید و شاعران بسیاری چون ستارگان پرنور جلوه کردند. دوره‌ای که شعر سنتی چین در اوج ادامه یافت و فرم‌های تازه‌ای نیز شکل گرفت. درون مایه‌ها و احساسات مختلف در این دوره در شعر ظاهر شدند، شعرهایی برای دیدار، جدایی، برای یک دوست خاص، عشق، مسایل اجتماعی،.. و گستره وسیعی از موضوعات". 

نمونه شعری از لی شانگ یین (858-813):

نسیم سپیده‌دم تازه است و گوارا

بانو به تنهایی پشت پرده‌ی حریر از خواب برمی‌خیزد

مرغ انجیرخوار می‌خواند و

گل‌ها می‌خندند

آه می‌کشد و می‌گوید

اینک بهار از آن کیست؟

 

نمونه شعری از لی پو(761-701):

من درخت هلویم

در اعماق دره‌ی تنگ

نه گل می‌دهم برای کسی

نه لبخند می‌زنم

تو ماه بودی

در بلندای آسمان

ساعتی بر من می‌تابیدی

و بعد عبور می‌کردی

شمشیر آخته هم

نمی‌تواند نهر آب را ببرد

از آن می‌گذرد

جلوی فکرم را نمی‌شود گرفت

برای همیشه

مثل رودی تو را دنبال می‌کند

 

نمونه شعری از وانگ وی(761-701):

تو از سرزمین کهن من می‌آیی

بگو چه خبر؟

آنجا چه می‎گذرد

نقاشی‎هایم را دیدی؟

آیا آن روز سرد که راه افتادی

درخت آلو زیر پنجره شکوفه داده بود؟

 

کتاب "درخت آلو زیر پنجره" گزیده شعر چین، دوره تانگ با برگردان رضا عابدین‌زاده در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 23هزار تومان توسط انتشارات آرادمان به چاپ رسیده است.