به گزارش هنرآنلاین به نقل از دبیرخانه جایزه مهرگان، مطابق آیین‌نامه جوایز مهرگان، جایزه "مهرگان طلایی" هر ده سال یک بار برگزار می‌شود و به یک اثر برتر از میان آثار برگزیده در طول آن دهه جایزه می‌دهد. به دلیل موانع و تنگناهای برگزاری جایزه مهرگان در پایان دهه اول آن (سال 1388)، جایزه مهرگان طلایی در آن سال برگزار نشد و پس از پایان دهه دوم فعالیت جایزه، امسال تندیس مهرگان طلایی، جایزه نقدی و لوح تحسین هیات داوران ادوار جایزه به یک رمان از میان 42 رمان برگزیده، تحسین یا تقدیرشده در بیست ساله گذشته تعلق خواهد گرفت.

جایزه مهرگان طلایی یاد و خاطره‌ای است از دو دهه برگزاری جایزه ادبی مهرگان در کنار نویسندگان و علاقه‌مندان به ادبیات داستانی. در گذر از این سال‌های طولانی، جایزه مهرگان تنی چند از داوران، برگزیدگان و همراهان خود را از دست داده است و بنا دارد ضمن گرامی‌داشت یاد این عزیزان، مروری نیز داشته باشد بر رخدادها و فراز و فرودهای این جایزه در دو دهه گذشته.

به همین مناسبت دبیرخانه جایزه مهرگان با انتشار دست‌نوشته‌ها، بیانیه‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی از آرشیو جایزه، گوشه‌های کوچکی از خاطرات این دو دهه را با علاقه‌مندان به اشتراک خواهد گذاشت.

فهرست 42 رمان برگزیده، تحسین یا تقدیرشده جایزه مهرگان ادب که در جایزه مهرگان طلایی در دست داوری است، به همراه اسامی داوران این جایزه در گزارش‌های قبلی دبیرخانه منتشر شده است.