به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، در آیین بزرگ‌داشت حافظ و مولانا، که شب گذشته جمعه 19 مهرماه در خانه موزه "سیمین و جلال" برگزار شد، علاوه بر تعدادی از مدیران شهری از جمله علیرضا آقایی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی، کاظم محمدی، غلامرضا خاکی، محمدجواد اعتمادی سه عرفان‌پژوه و مولاناشناس، شروین وکیلی حافظ‌پژوه و جمع زیادی از ادبا، فرهیختگان و دانشگاهیان رشته ادبیات حضور داشتند.

در ابتدای مراسم علیرضا آقایی ضمن خیر مقدم و بزرگ‌داشت مقام ادبی شخصیت‌های برجسته‌ای هم‌چون حافظ و مولانا، گفت: صحبت در مورد چنین افراد بی‌نظیر و تکرار نشدنی در تاریخ ادبیات کشورمان را به متخصصان در این حوزه می‌سپاریم و این شرکت تنها به عنوان بخشی از مجموعه عظیم شهرداری تهران با برگزاری چنین آیین‌هایی در جهت حفظ و اعتلای فرهنگ و ادبیات سرزمین مادری خود گام برمی‌دارد.

آقایی در راستای رعایت اصل شفافیت در ارتباط با شهروندان و ضمن بیان این که ارزیابی عملکرد شهرداری تهران در حوزه شهروندی مثبت است، اظهارداشت: در دو سال اخیر تلاش ما در جهت تمرکز بر بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی به صورت حرفه‌ای به جای توسعه صرف این فضاها، بوده است.

photo_2019-10-12_14-09-12مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی افزود: یکی از مسئولیت‌های این شرکت، بهره‌برداری از فضاهای فرهنگی است بنابراین رویکرد جدید شرکت بعد از سال‌ها تمرکز بر ایجاد و توسعه فضاهای فرهنگی، بهره‌برداری از این فضاها به‌صورت حرفه‌ای ست.

او با اشاره به اقدامات شایسته‌ای از قبیل سامانه‌های مختلف خدمات‌رسان در فضای مجازی که در دوره اخیر مدیریت شهری انجام گرفته است، گفت: ما نیز در این شرکت سعی داریم تا بر توسعه فضاهای مجازی فرهنگی و ارائه خدمات به شهروندان متمرکز شویم.

در ادامه کاظم محمدی به موضوع شناخت حقیقت وجودی مولانا اشاره کرد و توضیح داد: با بحث راجع به این که مولانا متعلق به کدام سرزمین و ملت است ره به جایی نمی‌بریم و باید به پیامی که مولانا برای نسل آینده خود به جا گذاشته است یعنی تلاش برای آزادی انسان توجه کنیم.

محمدجواد اعتمادی نیز ضمن تحسین از حسن انتخاب عنوان این آیین یعنی "خورشیدسواران"، گفت: اگر مولانا را به یکی از پدیده‌های عالم تشبیه کنیم بدون شک آن پدیده، "آفتاب" است و البته حافظ و ماه تولد این دو که در ماه مهر و ارتباط مهر و آفتاب همگی با ظرافت تمام در این عنوان گنجیده است.

او نیز بر حجم زیاد عبارات سرخوشانه و طرب‌ناکی که در آثار مولاناست اشاره کرد و ادامه داد: مولوی ما را با یک عالم شاد آشنا می‌کند تا یک زاهد عبوس و این یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین پیام‌های شاعر در عصر خود و همه ادوار است.

photo_2019-10-12_14-09-22غلامرضا خاکی نیز یکی دیگر از مولاناپژوهان با سخنرانی در این آیین بر توجه به شناخت دقیق از مولانا تاکید کرد و گفت: با توجه به این که ما باچهار رویکرد و دریچه شناختی از مولانا مواجه هستیم، باید نسبت به شناخت دقیق از او بر اساس تجربه زیستی خود و عاری از آن مولانایی که منفعت طلبان معرفی می‌کنند دست یابیم.

همچنین شروین وکیلی در بخش حافظشناسی به دلایل اهمیت شخصیت حافظ در میان ایرانیان اشاره کرد و افزود: هر تمدنی دغدغه خاص خود را داشته است و دغدغه تمدنی مردمان ایران زمین از ابتدا بر محور انسان بوده است و حافظ دقیقا همین نکته را مطرح می‌کند.

او گفت: با توجه به این که در اشعار حافظ تنها 3 بار کلمه دروغ آورده شده است و این نشان‌گر مذمت دروغ و دوری از "من"های بشر است اشعار حافظ در دنیای امروز یک الگوی مهم اخلاقی محسوب می‌شود.

محیط طباطبایی نیز با اشاره به بستر تاریخی و فرهنگی‌ای که این دو عالم فرهیخته ادبی در آن ظهور کردند اشاره کرد و ادامه داد: جایگاه این حافظ و مولانا فراتر از منزلت ادبی و شعری است و باید در شناخت این دو شخصیت به بسترها و ساختار اجتماعی و فرهنگی آن دوران نیز توجه داشته باشیم.

در پایان این آیین چند غزل از حضرت حافظ توسط باقر خلیلی و  رضا توسلی دو تن از فرهیختگان حوزه شعر و ادبیات فارسی در بخش حافظ‌خوانی قرائت شد.